خبر عمومی

اتمام ۳ اسکله بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال

تاریخ : 1395/02/27

 
مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد
اتمام ۳ اسکله بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال
معاون وزیر راه با بیان اینکه سه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار در طرح توسعه این بندر تا پایان سال به اتمام می‌رسد، از حضور سرمایه‌گذاران هندی در فاز‌های بعدی پروژه خبر داد و گفت: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دادیم.
سیدعطاءالله صدر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار داشت: ‌این بندر اقیانوسی در جنوب شرقی کشور، کنار دریای عمان قرار دارد و نزدیک‌ترین فاصله را با اقیانوس هند دارد.
وی با تأکید بر اینکه خلیج طبیعی چابهار موقعیت بسیار ممتازی برای فعالیت‌‌های دریایی و کشتیرانی فراهم کرده است، افزود: این در حالی است که متأسفانه بندر چابهار آنطور که لازم است در گذشته توسعه نیافته و سیاست‌های استعماری در رژیم پهلوی طوری بوده که این منطقه را به منطقه اقتصاد سوخته تبدیل کرده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ای به منطقه چابهار و استان سیستان و بلوچستان داشته است؛ سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه در راستای توسعه محور شرق انجام شده و بندر چابهار را به عنوان دروازه توسعه محور شرق معرفی کرده است.
صدر یادآور شد: بندر چابهار به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی می‌تواند بندر لجستیکی برای کشورهای ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و کشورهای همسایه شمال شرقی ایران باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی نیز بنا بر فعالیت‌های حاکمیتی خود، برای توسعه این بندر برنامه‌ریزی کرده ‌و طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری این بندر را مدنظر قرار داده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل عملیات توسعه به 6 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد، اظهار داشت: عملیات توسعه این بندر را با هدف‌گذاری اعتباری بالغ بر 342 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، آغاز کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ابتدا مقرر شد شرکت پیمانکار این پروژه را به صورت EPCF اجرا و فاینانس را خود تأمین کند اما به دلیل مسائل و مشکلات تحریم، شرکت پیمانکار نتوانست این منابع را تأمین کند بنابراین اجرا از محل منابع فاینانس لغو شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: پس از این بود که سازمان بنادر و دریانوردی اجرای پروژه را به روش EPC تغییر داد؛ قرارداد را خود تأمین مالی کردیم و از محل فروش اوراق مشارکت بخش قابل توجهی از منابع اجرای طرح توسعه بندر تأمین شد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون بندر شهید بهشتی چابهار با پیشرفت مطلوب در حال توسعه است، اظهار داشت:‌ مشکل اساسی در این بندر لایروبی آن بود که پیمانکار نسبت به خرید یک لایروب بزرگ و حرفه‌‌ای اقدام کرد که گامی مؤثر برای تأمین ناوگان لایروب کشور بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر این بندر با سرعت مطلوبی در حال توسعه است که می‌تواند نقش محلی خود را ایفا کند ضمن آنکه نقش منطقه‌ای و فراملی این بندر نیز اجرا می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: پیمانکار پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که در این پروژه مطلوب عمل کرده است.
صدر ادامه داد: با طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، جابه‌جایی حدود دو میلیون تن ترانزیت کالا از طریق این بندر به کشورهای شمالی و شمال شرقی در نظر گرفته‌ایم که با اجرای طرح توسعه بندر چابهار این هدف محقق خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین بسیاری از کالاهای مربوط به خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد و سمنان را می‌توان از طریق این بندر تأمین کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در طرح توسعه این بندر احداث موج‌شکن به طول هزار و 650 متر کاملاً‌ توسعه یافته است، تصریح کرد: در این پروژه فازبندی انجام و مقرر شده است سه اسکله مشخص تا پایان سال به اتمام برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پیمانکار پیشرفت مطلوب در ساخت اسکله دارد و هم‌اکنون با لایروبی که انجام می‌دهد در حال آماده‌سازی پس کرانه است؛ کل دایک نیز ساخته شده و محوطه‌ها در حال اجرا است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: این بندر فاز به فاز تقسیم شده است تا طرح توسعه آن به بهترین روش اجرا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ 190 هکتار اراضی در این بندر استحصال می‌شود و این موقعیت مناسبی است تا بتوان از ظرفیت‌های جدید چابهار استفاده کرد که این ظرفیت خود امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه‌ها با توسعه محوطه‌ها را فراهم خواهد کرد.
بنابراین گزارش با ایجاد یک باکس، 17 میلیون مترمکعب مواد لایروبی حاصل از کانال و پای اسکله‌ها به داخل باکس منتقل خواهد شد و پس از انجام عملیات کام‌بک، میزان 190 هکتار زمین حاصل می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه قطعاً توسعه این بندر نقش به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد، یادآور شد: رونق بندر چابهار موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی این بندر شده و در این‌ باره نسبت به 10 سال گذشته تفاوت به‌سزایی داشته است.
صدر با بیان اینکه هندی‌ها برای حضور در این بندر پیشنهاداتی دادند، گفت: نمایندگان هندوستان به این بندر آمده و آن را از نزدیک بررسی کردند اما بررسی آنها به طول انجامید ولی پیمانکار فعلی در حال اجرای پروژه با سرعت بالا است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: هندی‌های برای حضور در فازهای بعدی توسعه این بندر اعلام آمادگی کردند که سرمایه‌گذاری کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعلاً‌ هزینه‌های طرح توسعه از محل منابع سازمان بنادر تأمین می‌شود، اظهار داشت: امسال حدود یکصد میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دادیم ضمن آنکه سال 91 نیز حدود 50 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.