خبر عمومی

ترخیص محموله‌های تجاری سرعت می‌گیرد/ طراحی گمرک الکترونیکی

تاریخ :
ترخیص محموله‌های تجاری سرعت می‌گیرد/ طراحی گمرک الکترونیکی
رئيس‌كل گمرك ايران با تاکید بر لزوم حرکت گمرک در مسیر گمرک الکترونیکی گفت: افزایش تعامل با سازمان های بین المللی از جمله برنامه های دور جدید فعالیت گمرک است.
مسعود کرباسیان با تاکید بر اینکه ارائه تسهيلات و امكانات به گمركات مرزي افزايش مي‌يابد از انجام اقدامات تازه براي روان‌سازي امورگمركي خبر داد و گفت: همه تلاش مديريت گمرک در دوره جديد آن است كه با ايجاد تسهيلات و امكانات مناسب، از انباشت كالا در گمرک جلوگيري شود و ترخيص محموله‌هاي تجاري با سرعت و سهولت صورت گيرد.
رئیس کل گمرک ایران كه در مراسم جا به جايي تعدادي از معاونين و مديران كل گمرک جمهوري اسلامي ايران سخن مي‌گفت افزود: هدف اصلي گمرک ارائه خدمات و تسهيلات مطلوب به فعالان اقتصادي و تجار و بازرگانان براي ترخيص به موقع كالا به خصوص مواد اوليه و قطعات وارداتي مورد نياز واحدهاي توليدي و تأمين نيازهاي ضروري مردم است.
وي كه پيش تر نيز در زمان تصدي خود بر گمرک طرح‌ها و پروژه‌هاي مختلفي را در راستاي تسهيل تشريفات ترخيص كالا از جمله پياده‌سازي سيستم‌هاي مدرن الكترونيكي به اجرا گذاشته بود، با اشاره به اهميت بروزرساني فعاليت‌هاي گمركي اظهار داشت: اگر خواهان گمركي چابک، كارآمد و هوشمند هستيم، هيچ چاره‌اي نداريم جز آنكه با استفاده از نيروهاي متخصص داخلي، تجارت گمركي كشورهاي موفق و توسعه و ترويج آموزش، در مسير گمرک الكترونيكي حركت كنيم و طبيعي است كه تحقق اين امر نيازمند تخصيص بودجه و اعتبارات موردنياز است.
كرباسيان نقش و اهميت گمرک در كمک به رشد اقتصادي ملي و توسعه مناسبات تجاري با كشورهاي خارجي را مهم توصيف كرد و بیان داشت: در دنياي امروز بدون همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و افزايش تعامل با ديگران، نمي‌توان به اهداف و برنامه‌هاي تعيين شده به خصوص اهداف اقتصادي دست يافت و به همين دليل يكي از برنامه‌هاي اصلي ما توسعه همكاري با گمركات كشورهاي ديگر و همچنين افزايش تعامل با سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله سازمان جهاني گمرک است.
رئيس‌ كل گمرک در بخش ديگري از سخنانش با تأكيد بر آثار مثبت جا به جايي نيروها در گمرک اظهار داشت: انتقال نيروها از يک بخش به بخش ديگر در سازمان يک امر طبيعي است كه منجر به ايجاد تحول و افزايش انگيزه كاري در كاركنان مي‌شود.
وي با اشاره به اهميت گمركات مرزي گفت: كاركنان مستقر در گمركات دورافتاده و مرزي در خط اول عمليات گمركي قرار دارند و من احترام زيادي براي آنان قائلم و تلاش خواهيم كرد تا حتي‌المقدور نيازها و خواسته‌هاي آنان برآورده شود. معاون وزیر اقتصاد تفويض اختيار به مديران در چارچوب مقررات و افزايش حيطه عمل آنان را ضروري خواند و افزود: مديران گمرک بايد شجاع، مقتدر و تصميم‌گير بوده و در جهت حل مشكلات مردم تلاش كنند و در عين حال پاسخگو باشند.
كرباسيان با تأكيد بر حمايت مديريت ارشد گمرک از مديران اين سازمان خاطرنشان کرد: مسائل و مشكلات دروني در گمرک بايد در خود سازمان حل و فصل شود و توقع جدي من از همكارانم، تقويت روحيه همياري، دوستي و محبت است، چرا كه بيشترين ساعات عمر يک كارمند در محيط كار وي سپري مي‌شود.
معاون وزير اقتصاد تلاش براي ارتقاي جايگاه گمرک را از وظايف همه مديران و كاركنان دانست و گفت: بهبود وضعيت گمرک در گرو ارائه تسهيلات بيشتر و بهتر به ارباب رجوع است و يكي از اين تسهيلات آن است كه سيستم‌هاي مكانيزه را طوري طراحي كنيم كه مردم هم از آن بهره‌مند شوند.