خبر عمومی

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد‌: لغو محدودیت واردات خودرو با رعایت ۵ شرط

تاریخ :

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این مطلب که بر‌اساس تصمیمات جدید امکان واردات خودرو به صورت موردی منتفی شد،

از تسهیل واردات خودرو طی هفته‌های آتی سخن گفت و اعلام کرد: طی دو سال گذشته تصمیماتی در حوزه خودرو گرفته شد که منجر به کاهش رقابت در بازار این محصول شده بود اما در سال جاری اصلاحاتی در این حوزه صورت گرفت که به تغییرات گواهی کیفیت، اصرار بر خدمات پس از فروش و تاکید بر استانداردهای کیفی اشاره کرد همچنین براساس تصمیم اخیر، موضوع حمل خودرو از مبدا منتفی و تعیین سقف واردات نیز برداشته شد.
به گزارش خبرنگار «گسترش صنعت»، حمید صافدل در نشست مطبوعاتی در آستانه روز ملی صادرات از تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدید جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و غیر‌ضرور در دولت خبر داد و گفت: به‌زودی فهرست ۲۴۰ ردیف کالایی که اجازه ورود به کشور را ندارند، اعلام خواهد شد.
صافدل در‌خصوص واردات کالاهای لوکس و غیر‌ضرور به کشور گفت: سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهادی را در مورد اخذ عوارض از کالاهای غیر‌ضرور در حال تصویب دارد که به‌زودی بعد از سپری شدن مراحل، ابلاغ می‌شود همچنین برای جلوگیری از واردات کالاهای غیر‌ضرور دو پیشنهاد به دولت ارائه شده به این معنی که حقوق معادل ریالی از کالاهای وارداتی لوکس و غیر‌ضرور اخذ شود ضمن این‌که تامین ارز مورد نیاز واردات این‌گونه کالاها مشروط به صادرات باشد.
به گفته وی‌، موضوع اخذ حقوق معادل ریالی به این دلیل جایگزین عوارض و حقوق گمرکی شد که ممکن بود برخی واردکنندگان با کم‌اظهاری قصد داشته باشند عوارض کمتری را بپردازند اما در این روش فهرستی از کالاهای لوکس و غیرضرور تهیه خواهد شد که از این کالاها عوارض معادل ریالی دریافت خواهد شد.
دو اقدام دولت برای منع خرید خارجی دستگاهها
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در‌خصوص مدیریت واردات طی یکسال گذشته اشاره کرد و افزود‌: براساس رهنمود‌های ایشان، وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکارهایی را برای جلوگیری از خروج ارز کشور برای واردات کالاهای غیر‌ضرور به کار بسته است. وی با اذعان به این مطلب که آمارهای موجود از کاهش واردات کالاهای غیر‌کیفی حکایت می‌کند‌، اظهار کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب در نیمه اول مهرماه امسال تکلیفی مبنی بر عدم واردات کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند داشتند که باید از واردات آنها جلوگیری شود. بر این اساس معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغیه‌ای را صادر کرد که در آن دو اقدام را گوشزد شده است، ذی‌حسابان در مرحله چک و کنترل خرید و پرداخت منابع مالی به خریدهای دولتی باید کنترل‌های لازم را انجام دهند تا کالایی که مشابه ساخت داخل دارد به کشور وارد نشود.
تقدیر
از ۵۰ صادرکننده نمونه
وی همچنین در مورد برگزاری مراسم روز ملی صادرات گفت: امسال همانند سال‌های گذشته منتخبان حوزه صنعت در مراسمی‌معرفی خواهند شد. وی افزود: از میان ۵۴۸ تقاضا برای انتخاب صادر‌کنندگان نمونه، ۴۸ تا ۵۰ نفر ‌به‌عنوان منتخب نهایی شناخته شده‌اند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر‌نشان کرد: در دسته‌بندی امسال برای پذیرش نامزدها ۱۰ نفر در حوزه کشاورزی، ۳۰ نفر در حوزه صنعت و معدن‌، پنج نفر در حوزه خدمات، یک نفر در حوزه بازرگانی عمومی‌و دو نفر در حوزه صادرات با کالای فناوری بالا معرفی خواهند شد این در حالی است که ۹شرکت برای پنجمین‌بار‌، پنج شرکت برای چهارمین‌بار، ۹ شرکت برای سومین‌بار، پنج شرکت برای دومین‌بار و ۲۰شرکت برای اولین‌بار ‌به‌عنوان صادرکننده نمونه معرفی می‌شوند. صافدل همچنین در مورد انتخاب شرکت‌های دولتی ‌به‌عنوان صادرکنندگان نمونه گفت: در موضوع انتخاب صادرکنندگان نمونه شرکت‌های دولتی با ارزیابی‌های صورت گرفته معرفی می‌شوند اما جایزه صادراتی به آنها تعلق نخواهد کرد.
اولین مرحله پرداخت معوقات صادراتی
طی چند روز آینده
رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد پرداخت جوایز صادراتی نیز گفت: پرداخت جوایز صادراتی منتفی نیست اما باید کار کارشناسی صورت گیرد که آیا پرداخت مستقیم برای حمایت از صادرکنندگان مناسب است یا باید اصلاحاتی روی آن انجام داد.
وی خاطر‌نشان کرد: قانون برنامه پنجم توسعه ظرفیت‌هایی را برای پرداخت معوقات جوایز صادراتی در نظر گرفته‌اند اما استفاده از این ظرفیت‌ها نیاز به طی مراحل قانونی و انجام تشریفات لازم دارد که امیدواریم بتوانیم از این محل بخش قابل توجهی از معوقات صادراتی را پوشش دهیم ضمن این‌که طی روزهای آینده اولین مرحله پرداخت معوقات جوایز صادراتی آغاز خواهد شد.
لغو محدودیت واردات خودرو
وی در ادامه سخنان خود با اعلام این‌که بر‌اساس تصمیمات جدید امکان واردات خودرو به صورت موردی منتفی شد، از تسهیل واردات خودرو طی هفته‌های آتی سخن گفت و اعلام کرد: طی دو سال گذشته تصمیماتی در حوزه خودرو گرفته شد که منجر به کاهش رقابت در بازار این محصول شده بود اما در سال‌جاری اصلاحاتی در این حوزه صورت گرفت که می‌توان به تغییرات گواهی کیفیت، اصرار بر خدمات پس از فروش و تاکید بر استانداردهای کیفی اشاره کرد.
وی از برداشته شدن سقف واردات خودرو خبر داد افزود‌: سقف واردات خودرو خارجی با رعایت پنج شرط نو بودن، رعایت استانداردهای ایران‌، شرایط زیست‌محیطی‌، مصرف بهینه سوخت و خدمات پس از فروش‌، برداشته شده است‌.
تحقق ۵۰ درصدی اهداف صادرات غیرنفتی
به گفته صافدل، در سال‌جاری پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که صادرات غیر نفتی ایران به ۴۵ میلیارد دلار برسد که بر‌اساس آن سهم پتروشیمی‌۱۴ میلیارد دلار، سهم میعانات چهار میلیارد دلار، سهم صنعت ۵/۱۴ میلیارد دلار، سهم معدن سه میلیارد دلار، کشاورزی ۵/۴ میلیارد دلار، فرش و صنایع دستی یک میلیارد دلار و خدمات فنی و مهندسی چهار میلیارد دلار تعیین شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که تاکنون ۵۰ درصد از هدف‌گذاری‌ها برای صادرات غیر‌نفتی محقق شده است‌، افزود: در طول شش ماهه ابتدای سال جاری با احتساب میعانات گازی صادرات ایران به ۲۰ میلیارد دلار رسیده که اگر بدون احتساب میعانات گازی در نظر بگیریم صادرات غیر‌نفتی ایران به ۱۵ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار در نیمه اول سال رسیده است.
این مقام مسوول‌، در‌خصوص رشد صادرات به لحاظ وزنی گفت: این شاخص با احتساب میعانات ۳۷ میلیون تن و بدون احتساب ۳۲ میلیون تن بوده است بنابراین به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته‌ایم اما به لحاظ ارزشی رشد صادرات ۴۰ درصد بوده است.
وی همچنین در مورد ترکیب کالاهای وارداتی به ایران نیز گفت: در ترکیب واردات شرکای تجاری ایران تغییرات محسوسی نداشته‌اند و نسبت به سال قبل ترکیب همان ترکیب بدون تغییر است اما در حوزه ۱۰ قلم وارداتی به ایران شمش‌آهن و فولاد، دانه ذرت دامی، محصولات آهنی و فولادی، برنج، قطعات گوشت بی‌استخوان‌، قطعات خودرو منفصله، روغن خام و کنجاله بوده است. وی درباره شرکای وارداتی ایران نیز گفت: هر چند که امارات‌، چین‌، کره جنوبی‌، آلمان و ترکیه شرکای مهم وارداتی کشورمان هستند اما میزان واردات از امارات‌، ترکیه و آلمان در شش ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است‌.

پسته از فهرست کالاهای برتر صادراتی خارج نشده است
رئیس کل سازمان توسعه تجارت با رد برخی اخبار مبنی بر خروج پسته از فهرست کالاهای برتر صادراتی گفت‌: صادرات انواع پسته در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با ۱۷ درصد رشد به ۴۱۰ میلیون دلار رسیده است‌.
وی گفت که کاتد و قطعات مس تصفیه شده‌، زیور‌آلات و اجزای آن در شش ماه نخست امسال به ترتیب با ۲۷۵ میلیون دلار (رشد ۳۲ درصدی نسبت به شش ماه قبل از آن‌)‌، ۲۷۰ میلیون دلار (رشد چهاربرای نسبت به شش ماه سال قبل) جزو اقلام صادراتی و درصدر بوده‌اند.

نسبت واردات به صادرات
وی درباره نسبت واردات به صادرات نیز توضیح داد: این میزان در سال ۸۴، ۲۸ درصد یعنی سه به یک بود (به ازای سه دلار واردات یک دلار صادرات ) و در پایان سال گذشته با احتساب میعانات گازی به ۵۱ درصد و بدون احتساب میعانات به ۴۱ درصد رسیده است‌.
صافدل افزود: نسبت واردات به صادرات در شش ماه نخست امسال نیز به ۶۹ درصد (‌با احتساب میعانات گازی‌) و ۵۳ درصد (‌بدون احتساب میعانات گازی‌) رسید که نشان از نسبت دو به یک واردات به صادرات دارد.
وی همچنین در مورد عملیاتی شدن هجینگ در سیستم بانکی خبر داد و گفت: خواسته ما این است که در زمانی که نرخ ارز دچار نوسان است تبدیل نرخ ارز و دریافت تسهیلات بانکی منجر به وضعیتی می‌شود که نرخ ارز به ضرر صادرکننده باشد.

منبع: گسترش