خبر عمومی

حمل و نقل ریلی همکار حمل و نقل زمینی است

تاریخ : 1396/08/20

توسعه حمل و نقل ریلی ایران بخصوص تصمیم کشورهای بزرگ صنعتی مانند چین و کشورهای اروپایی سبب شده است گفتگویی با می کائو (Mei Cao) در مورد حمل و نقل ریلی داشته باشیم. او دستیار پرفسور در زمینه تحقیقات ریلی در دانشگاه ویسکانسین است.
حمل و نقل ریلی همکار حمل و نقل زمینی است - پایگاه خبری صنعت حمل و نقل بین المللی و گردشگری ایران چهارراه
درود بر شما و سپاس از وقتی که در حاشیه این سمینار به من دادید؟
از شما ممنون که سمینار را از روز اول پیگیر بودید و حرفهای شما در مورد حمل و نقل ریلی ایران سبب شد من هم علاقه مند بشوم این مسیر طولانی ریلی را یک بررسی اجمالی بکنم. شما بپرسید و من اگر بتوانم پاسخ می دهم.
من سعی می کنم سریع پرسش های اصلیم را بپرسم که از وقت نهایت استفاده را ببرم، آیا حمل و نقل ریلی خطر برای حمل و نقل زمینی است؟
هر نوع روش حملی می تواند رقیب روش دیگری باشد، اما این بستگی به سرعت، قیمت و سرمایه گذاری سودده دارد. مثلن چرا تا الان راه آهن از چین به اروپا زیاد هوادار نداشت و همه با کشتی محموله ها را حمل می کردند؟ چون سرعت زیاد مطرح نبود اما الان سرعت مطرح شده است چون مدیریت هزینه در شرکت های اروپایی و آمریکایی رشد کرده و آنها به مدیریت، تخمینی اعلام کرده اند که در صورت تأخیر در تأمین مواد اولیه تولیدی خود، یا بازار را از دست می دهد یا زمان مناسب فروش و ضرر آن به مراتب بیشتر از هزینه برای ارسال سریعتر کالا یا بعبارتی انتخاب وسیله حمل مناسب است.
خوب با این توصیف چرا بسیاری در کشورمن، ایران، ریل را رقیب کامیون و حمل جاده ای می دانند؟
از یک سویی درست فکر می کنند از سویی خیلی دست و پای خود را بسته دیده اند که اینگونه فکر می کنند. اگر قرار است چینی ها از کشور شما عبور کرده و محموله های خود را به اروپا برسانند که این امر اصلن مشکلی ندارد و به حمل کامیونی شما ارتباطی ندارند و خیلی هم مناسب است زیرا منبع درآمدی برای سیستم ریلی شما اگر برنامه ریزی واقعی و کارشناسی داشته باشید، خواهد داشت. شما می توانید با ساختن ترمینال هایی بزرگ با جانمایی منطقی، مرکزی برای توزیع کالاهای اروپایی ها و چینی ها بشوید برای عراق، پاکستان و حتا کشورهای حاشیه خلیج فارس که می خواهند کالایی را سریعتر دریافت کنند. بخصوص که چین به تازگی به دلیل کمبود زمین های صنعتی قصد دارد سمت غربی کشورش را هم توسعه بدهد و این یعنی کالاهای ساخته شده درغرب کشورش با قطار زودتر به ایران و کشورهای خلیج فارس می رسد تا با کشتی. البته در واقع محل تولید کالا و میزان سرعت و هزینه یک وسیله حمل است که به وسیله ای دیگر غالب می شود. اما برای کارخانه های نزدیک بنادر جنوبی چین حمل به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا پاکستان، کماکان مسیر دریایی قدرت بیشتری دارد. به هر صورت کشور شما با جانمایی صحیح می تواند برای کالاهایی که از کشور شما می توانند به کشورهای عراق و غرب پاکستان و حاشیه خلیج فارس از کامیون استفاده کند و کامیون های بیشتری درمسافت کمتری رفت و آمد می کنند و عمر مفید کامیون ها بالاتر می رود و درآمد آنها رشد خواهد یافت. اینها همگی بستگی به برنامه ریزی دقیق طراحان راه آهن ایران دارد.
در مورد مسیر اروپا چطور، بسیاری بر این باورند که با راه افتادن این خط ریلی بسیاری از اروپای ها ترجیح می دهند محموله های خود را با قطار بفرستند تا با کامیون یا کشتی، نظر شما چیست؟
در وهله نخست کمی شاید رکود داشته باشید، اما بی شک قطار حجمی که کشتی حمل می کند را نخواهد داشت بخصوص در بارهای ترافیکی که حرفی برای گفتن ندارد، اما در مورد کامیون چون کشور شما وارد کننده بزرگی است تا صادر کننده ای بزرگ، بی شک شرکت های کامیونی اروپایی باید نگران راه افتادن این راه آهن باشند نه کامیون داران شما. به نظر من کامیون داران شما باید بر روی مسیرهای کوتاه داخلی و کشورهای نزدیک به ایران بیشتر تمرکز کنند و کشورهای حمل ایران باید شروع به بازاریابی برای حمل ترکیبی برای کشورهای همسایه نمایند. اینگونه بخصوص برای کشورهای حاشیه خلیج فارس شما سه نوع حمل دارید یعنی ریلی، کامیونی و دریایی. این دیگر بر می گردد به توانمندی و هوشیار بودن شرکت های بارفرآور داخل ایران و اگر در این راه موفق نشوند، این نمایانگر ضعیف بودن امور بازاریابی یا اطلاعات فنی آنهاست وگرنه این راه آهن خود منشا بسیاری بارهای کامیونی می تواند گردد.از دیدگاه دوم برای صادرات اگر مسیر شما دور است مثلن انگلستان یا اسپانیا، بد نیست که یک ارزیابی شبکه های ریلی اروپای شرقی و زمان حرکت قطارهایشان را داشته باشید. الان با سرمایه گذاری اروپای غربی ریل قطار ازرومانی و بلغارستان به اتریش و آلمان و از آنجا به کل اروپای غربی با مسیرهای طولانی تر مثل اسپانیا و انگلستان وصل شده اند. شما اگر بتوانید سازوکاری داشته باشید که محموله هایتان را فقط تا رومانی یا بلغارستان با کامیون ببرید و از آنجا به قطار بسپارید تا شهر مقصدی که می خواهید کالا را ببرید شاید یک یا دو هزینه تخلیه و بارگیری داشته باشید اما کاهش هزینه قطار ، سبب کاهش هزینه شما می گردد.
خوب اگر بار را بخواهیم تخلیه کنیم ازکامیون در واگن وبرعکس احتمال هر مشکلی برای کالا هست.
بله، باید کانتینرهای خشک برای شرکت هایتان تعریف کنید و با نمایندگیتان در کشورهای مقصد برای بازگرداندن این کانتینرها همکاری کنید اینگونه سه شرکت درگیر کار هستند شرکت شما، شریک شما در بلغارستان یا رومانی، و نماینده شما در کشور مقصد و این یعنی شما حملی مسالمت آمیز و همزیست با راه آهن برای کامیون های خود ایجاد کرده اید.
مزیت این امر فقط قیمت است؟ آخر ما هزینه ای برای خرید کانتینرها کرده ایم.
قیمت و سرعت نسبت به دریایی و هوایی بهتر است و البته قیمت در بخش کامیون و سرعت کمی فرق دارد در این بخش، هر چند برای بالا بردن سرعت انتقال شما با کامیون تا بلغارستان یا رومانی بار را حمل می کنید و این مسیر را در دست می گیرید. در مورد هزینه کانتینرها، باید بلند مدت به آن بنگرید ولی اگر سرعت شما با قیمتتان مناسب باشد هزینه کانتینرها را به زودی در خواهید آورد.البته باید ببینید کارنه تیر به شما این اجازه رو می دهد یا نه اما شنیدم به تازگی یک محکی زده اند این روش را و اتفاقن از گمرک کشور شما استفاده کردند و خوب گمرک شما اگر خوب عمل کند شما می توانید در این زمینه پیشتاز کارنه تیر بشید.
بسیار از مصاحبت با شما بهره بردم.
از شما سپاسگزارم.
من باید سپاسگزار باشم و روز خوبی برایتان آرزومندم.
بنده هم همینطور.

منبع :پایگاه خبری صنعت حمل ونقل شنبه 20 آبان 96