اخبار انجمن

ترانزیت در ایران مدیون ابتکار عملِ بخش خصوصی است

تاریخ : 1401/10/19

سی و پنجمین جلسه هییت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی با حضور نصیر برادران رییس اداره ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان خراسان رضوی به همراه کارشناس اداره ترانزیت در نشست مشترک با هییت مدیره و بازرسین در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ در محل انجمن برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی، برادران رییس اداره ترانزیت جهت تعامل با انجمن و پیرو مشکلاتی که از سوی شرکت ها عنوان شده بود در این جلسه حضور پیدا کرد،براین اساس احمد زمانیان در ابتدا جلسه ضمن خیر مقدم بجهت حضور ایشان پنج مورد از موضوعاتی که نیاز به حل شدن داشت را عنوان کرد :احمد زمانیان ابتدا به مشکل تمدید کوتاه مدت پروانه فعالیت شرکتها ،سپس مشکل الزام به برابر اصل نمودن مدارک هییت مدیره شرکتها را مطرح کرد، سپس سوابق بیمه ای فرد در خواست دهنده و دریافت یوزر و پسورد جهت چک مجدد توسط سازمان و عدم تایید مدارک دوره های کوتاه مدت که قبلا توسط مدیر عامل گذرانده شده و همچنین به لزوم تعامل و الویت بندی بر اساس نوع تخلف قبل از اینکه به کمیسیون ماده ۱۲ برده شود را عنوان کرد.
در ادامه محمود امتی تریبون را به دست گرفت و مطالبی در خصوص ترانزیت و توقعی که از بخش دولتی هست بیان کرد: دوغارون تا حدودی روان شده ولی متاسفانه در کشور ما روند ترانزیت به گونه ایست که بخش خصوصی باید در همه حوزه های ترانزیت ورود کند و دچار استرس و دردسر شود در حالی که روان سازی و امنیت کاری در ترانزیت بر عهده ی دولت است .از شما به عنوان متولی حمل و نقل انتظار داریم قوی تر و پر تحرک تر ورود کنید تا برای بخش خصوص مفید واقع شود .بخش خصوصی  بازاریابی،  ایجاد تمایل برای صاحب کالا برای عبور بار از ایران و خروج را بدون در خواست کمکی از بخش دولتی انجام میدهد حداقل سنگ اندازی نکنید.

حمل ونقل دستوری باعث ضعف ترانزیت خواهد شد
در ادامه سید قاسم حسینی ضمن تایید صحبت های گفته شده به موضوع حمل و نقل به صورت دستوری پرداخت و توصیح داد: متاسفانه به تازگی بخشنامه شده که ترانشیپمنت در مرز ها ممنوع است. می دانیم آیتم هزینه و زمان در ترانزیت تعیین کننده مسیر است وقتی باری با حمل یکسره به ترکمنستان چند صد دلار گران تر از حمل به صورت ترانشیپمنت انجام می شود قطعا صاحب کالا هم با ترانشیپمنت موافق است و بخش خصوصی توان رقابت پیدا میکند ولی برای مسیر ترکمنستان عملا حمل یکسره هم گران تر است و هم رغبت رانندگان کم است.از شما به عنوان مسئول ترانزیت خواهشمندیم در جلسات داخلی این مسائل را مد نظر قرار دهید و بگزارید شرکت حمل و نقل ابتکار عمل در مسیر را در دست بگیرد.

در تمام زمینه ها متولی باشید
در ادامه صحبت حمید رضا دشتی دیگر عضو هییت مدیره عنوان کرد: تمام آمار و اطلاعات در اختیار بخش دولتی است ولی متاسفانه هدف مشترک بین سازمان های دخیل وجود ندارد به طور مثال در مدت دوماه گذشته دوبار گمرک جلوی ترانزیت را در سطح کشور گرفت مااز شما به عنوان سازمان انتظار داریم حوزه فعالیت سازمان صرفا به تمدید پروانه فعالیت و اضافه و کم شدن بار محدود نشود و به عنوان متولی در تمام زمینه ها در کنار بخش خصوصی باشد.

مهم ترین مشکل ترانزیت روان سازی در مرزهاست
در ادامه این نشست مشترک ابراهیم عطایی به کمیسیون ماده ۱۲ اشاره کرد و مجددا اهمیت الویت بندی تخلفات و حل و فصل تخلفات قبل از  اینکه وارد کمیسیون شود را بیان نمود همچنین عطایی در مورد شلوغی مرزها و توقفات گفت متاسفانه شلوغی مرزها برای عده ای سود آوراست علی رغم اینکه به منافع ملی ضربه میزند . بخش دولتی هر مشکلی را بر دوش بخش خصوصی می اندازد ولی حاضر نیست یکی دو تا از مشکلات از جمله افزایش پرسنل اجرایی در مرز ها را عملی کند.
وی گفت:مهم ترین مشکلات این سالها روان سازی در مرزهاست که بصورت مقطعی حل می شود ولی هیچوقت به طور کلی حل نشده است .

استفاده ار نیمه یدک ابتکار عملِ بخش خصوصی بود
همچنین در این جلسه احمد رخشانی بازرس انجمن نیز با تاکید صحبت های قبلی در خصوص نیمه یدکهای مربوط به ترکمنستان انتقاد کرد و گفت:در دوسال کرونا راه اندازی مسیر با نیمه یدک ابتکار عمل بخش خصوصی بود.در ترانزیت پارامتر سرعت و هزینه مسیر ترانزیت را تعیین میکند.ما هم خواهان حمل یکسره هستیم اما راننده با چند میلیارد سرمایه جرات ورود به ترکمنستان را ندارد بگذارید بخش خصوصی مسیر را تعیین کنید و اگر جلوی این را بگیرید به زودی شاهدکوچ ترانزیت از ایران خواهیم بود کما اینکه همین الان هم خیلی از بارها از مسیر کراچی می رود و مسیر ایران برای برخی تجار جذاب نیست .

مهم ترین سیاست سازمان تسهیل ترانزیت است
در پایان جلسه نصیربرادران پس از اینکه به صحبت های اعضای هییت مدیره و بازرس انجمن گوش داد در خصوص برخی مسایل مطالبی عنوان نمود: برادران در خصوص تمدید پروانه فعالیت کوتاه مدت به کوتاهی شرکت ها در عدم تشکیل پرونده اشاره نمود و بیان کرد گاها پیش آماده روز قبل از اتمام پروانه فعالیت شرکت ها با تلفن تقاضا تمدید دارند در حالی که ما هیچ پرونده فیزیکی در دست نداریم و نمی توانیم کار انجام دهیم و  فقط تقاضای تشکیل پرونده داریم هر چند ناقص تا مشخص شود کدام یک از موارد پرونده ناقص است و مهلت برای چیست.
در ادامه در خصوص برابراصل کردن مدارک نیز برادران اعلام کرد این در خواست فقط از افراد جدید هست و افرادی که قبلا تایید صلاحیت شده اند نیاز به این مورد نیست ولی باز هم به همکار ها تاکید خواهیم کرد این مسئله را تسهیل کنند و مقرر گردید، زین پس مدارک افرادی که به انجمن ارسال میشود توسط انجمن برابر اصل و به سازمان تحویل داده شود .
در ادامه برادران در خصوص سوابق بیمه ای نیز توضیح داد: تنها چند مورد خاص بوده و با پیگیری حل شده است.
همچنین برادران در خصوص دوره های آموزشی نیز اظهار کرد : منظور ما دوره های آموزشی کوتاه مدتی بوده است که در داخل ایران برگزار می گردد و هدف از این موضوع به روز رسانی اطلاعات مدیران شرکت ها است زیرا بعضا سالها از دوره کوتاه مدت گذشته و مطالب و عناوین به کلی تغییر کرده است البته در این خصوص هم متاسفانه چون هنوز دوره جدیدی در سازمان برگزار نشده تا زمان برگزاری دوره فعلا مسکوت می ماند.
برادران رئیس اداره ترانزیت در خصوص کمیسیون ماده 12 نیز توضیح داد : از زمانی که در این سمت قرار گرفته ام هنوز شرکتی به این کمیسیون برده نشده و ضمن این که ما در حال تهیه لیستی از تخلفات و مستندات  شرکت ها هستیم و این اطمینان را می دهیم که هماهنگی خواهیم کرد و الویت بندی میکنیم تا در صورت لزوم با تعامل و گفتگو حل و شود مگر درموارد خاص که به کمیسیون ارسال می گردد .
رئیس اداره ترانزیت در ادامه به روان سازی در مرز ها اشاره کرد و گفت: روان سازی در ترانزیت از سیاست های اصلی ماست و ما هم به دنبال راهکار های عملی و اجرایی هستیم تا این مشکل برای همیشه حل شود .اکثر مشکلات در ترانزیت مربوط به حوزه زیر ساختی و نهاد های مستقر در مرز است که پیشنهاداتی هم تهیه و طی نامه ای اعلام کردیم امیدواریم هر چه زودتر با تعامل حل شود .
در ادامه برادران به موضوع نیمه یدک اشاره کرد و گفت: متاسفانه نیمه یدک ها در مرز مشکل ایجاد کرده اند به طور مثال مرز شده انبار نیمه یدک، باید این مسئله مدیریت و ساماندهی شود.در این مورد به جهت بررسی موارد از نزدیک مقرر گردید  بازدید حضوری به همراه هیئت مدیره در روز های آتی صورت گیرد.
در پایان جلسه نیز از حضور جناب برادران به همراه خانم یداللهی کارشناس ترانزیت در انجمن به منظور رفع و رجوع مشکلات و ابهامات و تعامل با انجمن تشکر ویژه گردید و ابراز امیدواریم شد این جلسات مشترک به صورت مستمر برگزار شود .