اخبار انجمن

لزوم وجود متولی واحد در حوزه ترانزیت

تاریخ : 1401/09/15

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، درگفتگویی با روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در خصوص وضعیت حوزه ترانزیت کشور مباحثی مانند تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناوگان فرسوده حوزه حمل‌ونقل و قوانین مالیاتی را از مشکلات این حوزه دانست و پیشنهاداتی را در راستای بهبود شرایط کنونی ارائه کرد.
محمد نیک‌پی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، اظهار می‌کند: یکی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی تعدد مراکز تصمیم‌گیری است، دستورالعمل‌های هریک از این مراکز با یکدیگر در تناقض بوده و مشکلات مضاعفی را برای دست اندرکاران این حوزه ایجاد کرده است. 
نیک‌پی معتقد است برای حوزه ترانزیت باید تنها سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان یک سازمان متولی به صورت یک پارچه و متحد برای تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، اما اکنون سازمان‌هایی مانند «حفظ نباتات» که با عنوان « قرنطینه» شناخته می‌شود، همچنین نیروی انتظامی، وزارت خارجه و تعزیرات داعیه تصمیم‌گیری دارند و هر یک خود را بر حسب وظایف قانونی محوله، در این امر محق می‌دانند.
وی در عین حال با قدردانی از رویکرد مثبت اداره گمرک در یکی دوسال اخیر در ارتباط با ترانزیت، خاطرنشان می‌کند: البته در خصوص تضامین و بیمه‌ها مسائلی مابین اداره گمرک و سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد که شرکت‌های حمل‌ونقل را تحت تاثیر قرار داده است و در این ارتباط نقش مشورتی وکارشناسی انجمن‌های شرکت‌های حمل ونقل سراسر کشور می‌تواند این موضوع را به نوعی مدیریت کند.
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه موضوع نقل‌و‌انتقال ارز و وجوه را از معضلات تمام صنوف از جمله شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل می‌داند و عنوان می‌کند: طی این سال‌ها در این زمینه جلسات متعددی با مسئولان بانک مرکزی برگزار کردیم اما متاسفانه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. امیدواریم بانک مرکزی در این خصوص برای شرکت‌های حمل‌ونقل در تمام حوزه‌های جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی تدابیری بیندیشد.
وی با اشاره به مباحث مالیاتی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، تاکید می‌کند: تدوین قوانین یکپارچه و واحد در مباحث مالیاتی قطعا می‌‌تواند از تفاسیر مختلف در این زمینه که مشکلاتی برای شرکت‌ها ایجاد کرده، جلوگیری کند.
نیاز به دیپلماسی قوی در تجارت بین‌المللی
نیک‌پی تجارت خارجی را منبعث از قدرت دیپلماسی سیاسی می‌داند و معتقد است در آن سوی مرزها برای کسب قدرت بیشتر در منطقه نیاز به مذاکرات و رفتار دیپلماتیک قوی‌تری داریم تا بتواند اقتصاد و تجارت بین‌المللی بهتری را رقم زند. البته این مهم در جلسات مختلف با مسئولان وزارت خارجه مطرح و بر آن تاکید شده است. 
وی در خصوص وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل اظهار می‌کند: کلا ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در تمام حوزه‌ها نیاز به بازسازی فوری دارد؛ در سالیان اخیر قوانین و مقررات جدیدی در این حوزه تدوین نشده و این امر به نوعی مغفول مانده است. 
رییس هیئت مدیره  انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با تاکید بر حمایت دولت در بازسازی ناوگان حمل‌ونقل می‌گوید: سازمان‌‌های ذیربط باید برای واردات کامیون بدون در نظر گرفتن مقررات دست و پاگیر و عجیب وغریب که در بحث اسقاط و نحوه پلاک گذاری مطرح است، مجوز صادر کنند.
وی گریزی هم به صنعت خودروسازی کشور زده و با انتقاد از وجود قدرت‌های پنهان در این حوزه می‌گوید: تولیدات صنعت خودرو سازی در صنایع سبک و سنگین به لحاظ کیفی وکمی به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای داخلی نیستند و امروز ما شاهدیم نمونه مشابه خارجی این خودروها بسیار با کیفیت‌تر و ارزان‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دارد.
نیک‌پی معتقد است دولت می‌تواند با الگو برداری از کشورهای همسایه بسته‌های تشویقی برای معافیت از مالیات را در نظر بگیرد اما این موضوع سال‌هاست که به عنوان یک موضوع کم‌اهمیت در مُحاق قرار دارد.
وی در خصوص هدف‌گذاری دولت برای ترانزیت 20 میلیون تن کالا از کشور تا پایان سال جاری معتقد است هیچ اقدام زیربنایی و فعالیت خاصی بر ای تحقق این هدف صورت نگرفته است و به طور کلی مبنای این هدف گذاری، موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خاص خدادادی کشور بوده است. 
رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران می‌افزاید: شاید بتوان با توجه به  اتفاقاتی که در ارتباط با جنگ روسیه و اکراین در یکی دو سال اخیر افتاده است، امسال به این حجم از ترانزیت کالا از خاک کشورمان برسیم اما تحقق این امر را قطعا نباید حاصل برنامه‌ریزی و مطالعه آکادمیک و همچنین اقدامات دیپلماتیک و تجاری دانست و نباید این امر به عنوان یک کارنامه مثبت تلقی شود و در واقع باید این موضوع را پذیرفت که شرایط سیاسی و بحران‌های منطقه، کشور روسیه را ناچار به استفاده از خاک کشورمان برای ترانزیت کالا کرده است.