اخبار انجمن

رونق ترانزیت با روان‌سازی در مرزها

تاریخ : 1401/09/01

در آستانه روز ملی حمل ونقل بین‌المللی مدیر عامل یکی از گروه های حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی، با بیان مشکلات و دغدغه های فعالان حوزه حمل ونقل، رونق حوزه ترانزیت را منوط برکاهش هزینه‌هایی مانند دموراژ و روان‌سازی در مرزها دانست.  
غلام مولا غدیری، مدیریت گروه حمل‌ونقل بین‌المللی آذر کیان توس می‌گوید: آنچه مسلم است یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی تنها در صورتی موفق خواهد بود که محموله‌های ترانزیتی را با کمترین هزینه و درکوتاه‌ترین مدت به مقصد برساند. 
 غدیری که 25 سال است در شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه کریر و فورواردر فعالیت دارد، اظهار می‌کند : این شرکت محموله‌های ترانزیتی از کشور چین را از طریق مرزهای سرخس، دوغارون، ماهیرود، زابل و تفتان به کشورهای آسیای میانه؛ افغانستان و پاکستان حمل می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه اکنون شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ‌با سرمایه‌گذاری‌های شخصی فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: تنها مطالبه شرکت‌ها از دولت ایجاد سهولت در تردد کامیون‌ها در پایانه‌های مرزی و در واقع روان‌سازی در امر صادرات و ترانزیت است.
این مدیر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، با انتقاد از ابلاغ قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه که موجب کُندی در امر ترانزیت می‌شود، تصریح می‌کند: ما با وجود مشکلات فراوان، سنگ‌اندازی‌ها و دست‌هایی که در کارند تا محموله های شکر از بندر «گوادر» پاکستان به سمت ایران نیاید، توانستیم این محموله‌ها را بیاوریم اما مجبور شدیم به دلیل مشکلات پایانه‌های مرزی مانند بسته بودن مرزها و سخت‌گیری‌ها هنگ مرزی چندین برابر کمیسیون، هزینه‌های دموراژ کالا را پرداخت کنیم.
وی تصریح می‌کند: در مواقعی که ترافیک در مرزها سنگین است برای مثال کرایه یک کانتینر با محموله شکر از 30 تا 35 میلیون تومان گاهی به 65 میلیون تومان هم می‌رسد که با این اختلاف فاحش به نظر می‌رسد فعالیت شرکت‌ها در این حوزه مقرون به صرفه نباشد! 
غدیری در ادامه می‌گوید: شرکت ما در دوره همه‌گیری کرونا با وجود رکود در فعالیت‌های حمل‌ونقل، تمامی حق و حقوق کارمندان خود را پرداخت می‌کرد اما اداره مالیات در تعیین مالیات به هیچ وجه به شرایط تحمیل شده به شرکت‌ها و رکود کسب وکارها توجهی نداشت.
وی اذعان دارد که اکنون اداره گمرکات به شکایات فعالان حوزه حمل ونقل رسیدگی می‌کند و در صدد رفع آنها است اما سخت‌گیری‌ها در هنگ مرزی لطمه زیادی به حوزه ترانزیت وارد کرده است.
غدیری با تاکید بر اینکه رونق حوزه ترانزیت در کشور می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند، خاطر نشان می‌کند: برای مثال اکنون یک دستگاه کامیون با بار ترانزیتی در خاک کشورمان حداقل برای 5 نفر اشتغال ایجاد می‌کند بنابراین حوزه ترانزیت باید تقویت شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن حداکثر بهره را ببریم.
وی تحقق هدف‌گذاری دولت برای ترانزیت 20 میلیون تن کالا از خاک کشورمان را منوط به روان‌سازی در پایانه های مرزی دانسته و معتقد است با رفع موانع و مشکلات کنونی ترانزیت دو برابر میزان پیش‌بینی شده نیز امکان پذیر است.
غدیری با اشاره به ناوگان فرسوده حمل‌ونقل کشور از تاخیر و عدم پلاک‌گذاری کامیون های وارداتی انتقاد کرده و می‌گوید: شرکت ها از سرمایه شخصی خود ماشین خریداری و وارد می‌کنند اما دست‌هایی در کار است که سازمان‌های ذیربط مجوز پلاک‌گذاری را صادر نمی‌کنند و دلیل آن هم مشخص نیست؟! چرا باید اکنون با وجود ماشین‌های جدید با مصرف سوخت کم، از ماشین‌های قدیمی 30 ساله با مصرف سوخت بالا برای مسافت‌های طولانی مانند بندرعباس تا ترکمنستان استفاده کنیم در حالی که این موضوع بر افزایش هزینه‌های ترانزیت تاثیر مستقیم دارد.