اخبار انجمن

نیمه یدک‌های فاقد کِشنده/ دغدغه ی شرکت های حمل ونقل بین المللی درآستانه روزملی حمل ونقل

تاریخ : 1401/08/25

فعالان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در حالی با کمبود شدید دستگاه‌های کِشنده مواجه هستند که شنیده‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش کِشنده‌های وارداتی از سوی دلالان و واسطه‌های سودجو در سطح استان به سهولت انجام می‌گیرد.
«سعید زورمند» مدیر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی «راه ترابران نگین آسیا» خراسان رضوی که سابقه 13 سال فعالیت در حوزه حمل مواد سوختی را دارد درگفتگو با ترابرد، می‌گوید: این شرکت در حوزه ترانزیت محموله‌های گاز مایع از عراق و نیز صادرات از کشور به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. صادرات ما اغلب به کشورهای پاکستان از مرز میرجاوه، افغانستان از مرز دوغارون و ماهیرود و ارمنستان از مرز نوردوز انجام می‌گیرد. 
وی در باره دغدغه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی چنین می‌گوید: اکنون تمام فشارها بر دوش بخش خصوصی گذاشته شده است، شرکت‌ها در شرایط اقتصادی کنونی کشور با استفاده از سرمایه‌های خود و تمام کم وکاستی‌ها سعی در شکستن تحریم‌ها دارند و از دولت نیز انتظار دارند تا با کمک‌های خود بخش خصوصی را حمایت و همراهی کند. 
زورمند با تاکید بر کمبود دستگاه‌های کِشنده در حوزه حمل‌ونقل استان عنوان می کند: شرکت‌ها با وجود دارا بودن دستگاه‌های نیمه یدک با کمبود کِشنده مواجه هستند. برای مثال شرکت ما دارای حدود  150 دستگاه نیمه یدک برای حمل گاز مایع است اما به شدت نیاز به کِشنده داریم.
این مدیر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی تصریح می‌کند: در حال حاضر متاسفانه کِشنده‌هایی که وارد کشور می‌شوند از سوی بنگاه‌ها یا دلالان خرید و فروش شده و به دست مصرف‌کننده اصلی که شرکت‌های حمل‌ونقل هستند، نمی‌رسد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در حوزه بنادر و دسترسی به آب‌های آزاد معتقد است در حال حاضر به دلیل نبود تجهیزات لازم و سایر مشکلات در حوزه حمل‌ونقل آنگونه که باید، از این ظرفیت‌های بالقوه استفاده نمی‌شود و شرکت‌های سایر کشورها مانند ترکیه با در اختیار داشتن امکانات و حمایتی که دولت‌هایشان از آن‌ها می‌کنند با عبور از خاک کشور ما به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند. 
 زورمند می‌افزاید: دولت ما هم مانند کشور ترکیه باید برای حمایت از شرکت‌های حمل‌ونقل و رونق ترانزیت برای خرید کِشنده، تسهیلات بدون بهره یا کم بهره با بازپرداخت دراز مدت در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد و یا خود دولت اقدام به واردات کِشنده کند. 
وی خاطرنشان می‌کند: شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی درحال حاضر به حدود یک هزار دستگاه کِشنده نیاز دارند که دولت می‌تواند در چند مرحله این کِشنده‌ها را وارد و با اخذ تعهد برای عدم فروش آن تا 7 سال، بین شرکت‌های پُرکار و فعال تقسیم کند. این اقدام می‌تواند دست دلالان و واسطه‌ها را در این حوزه کوتاه کند و طی مدت یک سال، به نوعی حوزه حمل‌ونقل استان و کشور را متحول کند.
 این مدیر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی با تاکید بر روان‌سازی و تسهیل مشکلات مراحل گمرکی و امور اداری در پایانه‌های مرزی می‌گوید: در خصوص صدور روادید شرکت‌ها برای ورود به پاکستان در مرز تفتان هر ماه شاهد ابلاغ یک قانون و بخشنامه جدید هستیم و این فرآیند یک ماه به طول می‌انجامد. انجام امور گمرکی در سمت پاکستان زمان‌بر بوده و ماشین‌ها در مرز تفتان تا سه روز متوقف می‌شوند. 
وی همچنین پیشنهاد می‌دهد که صف نوبت کامیون‌های حامل مواد سوختی در پایانه‌های مرزی به دلیل خطرات ناشی از احتمال آتش‌سوزی باید از صف سایر محموله‌ها جدا شود.
زورمند با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در مرز دوغارون و اسلام قلعه و کمبود تجهیزات و امکانات کافی منطقه درمهار آتش، خاطرنشان می‌کند: ایمن‌سازی مرزها به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت بیشتر در مواقع بروز حادثه، از ضروریات به شمار می‌رود همچنین فراهم کردن امکانات رفاهی برای استراحت رانندگان در طی توقف آنان از موضوعاتی است که باید اقداماتی در این حوزه صورت گردد.
این مدیر شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتقد است به منظور تحقق پیش‌بینی‌ها برای ترانزیت 20 میلیون تن کالا از خاک ایران باید خواب مرزها کمتر شود، ساعات کاری پایانه‌های مرزی افزایش یابد و حتی به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشته باشند زیرا در حال حاضر این مرزها در حدود 3 بعد ازظهر تعطیل می‌شوند و از طرفی ارزیاب‌ها هم هر روز در محل حضور ندارند.