اخبار انجمن

سیاست گمرک محدود کردن نیست، روان کردن است

تاریخ : 1401/06/26

در این نشست که به میزبانی انجمن حمل ونقل بین المللی استان خراسان رضوی برگزار شد ناظر گمرکات استان خراسان رضوی و مدیر کل گمرک مشهد جناب آقای دکتر جعفری به همراه جناب آقای دارائی معاونت حمل ونقل گمرک مشهد و جناب آقای حصاری رئیس اداره بازرسی و حسابرسی گمرک مشهد و تمام اعضای هیئت مدیره و بازرسین و همچنین رئیس کمیته ترانزیت و امور گمرکی و یکی از مدیران شرکت های حمل ونقل بین المللی  برگزار گردید.
جلسه مشترک با گمرک به طور منظم هر ماه با هدف حل مشکلات و مسائل حوزه ترانزیت استانی به طور مرتب برگزار میگردد .
در این جلسه در ابتدای جلسه اعضای هیئت مدیره و انجمن به بیان موضوعات مورد بحث و مشکلات ایجاد شده در مرز های استان پرداختند همچنین از تعامل بسیار عالی گمرک با انجمن و بخش خصوصی تقدیر کردند و عنوان کردند: خوشبختانه تعامل انجمن با گمرک تا حدی است که اکثر موضوعات در اسرع وقت تنها با یک تماس تلفنی حل می شود، از این رو در جلسات مشترک تنها موضوعات چالشی مطرح می گردد که اکثرا با نگاه مثبت ناظر محترم گمرکات، هم در گذشته، هم حال حاضر حل مرتفع می گردد. در ادامه مطلب به موضوعات اشاره شده از سوی بخش خصوصی میپردازیم.  
درابتدای جلسه در مورد حمل ترانزیت در مرز های لطف آباد و سرخس سخن به میان آمد و از بخشنامه اخیر گمرک سرخس مبنی بر قبول تنها یک پروانه تردد برای کشنده انتقاد شد چرا که میدانیم طرف ترکمنی اجازه ورود ناوگان ایرانی به خاک خود را نمی دهد و تنها گاری را می برد تا بار را خالی کند که حدود چند روز طول میکشد. قبلا موافقت کرده بودند که در مدتی که گاری کشنده برای تخلیه وارد ترکمنستان شده، کشنده با پروانه تردد دوم گاری دیگری را حمل کند تا هم فرصت ازدست نرود هم هزینه توقف به آن تعلق نگیرد ولی متاسفانه مجدد بخشنامه شده تنها یه پروانه برای هر کشنده صادر شود ، بدین منظور خواهشمندیم به روال گذشته برگردد و با نظر مثبت نسبت به این موضوع، مسئله حل شود.
همچنین موضوع دیگری که مطرح شد مربوط به رای اخیر هیئت حل اختلاف گمرک است که برای ماشین افغانی توقیف شده صادر شده اسن و بر اساس تعهد نامه گمرک شرکت حمل و نقل بین المللی موظف به پرداخت حقوق ورودی گردیده است. با توجه به مبالغ بسیار زیاد ناوگان و با توجه به این که شرکت هیچ اطلاعی از محموله توقیف شده ندارد، این موضوع باعث نگرانی شرکت ها شده همچنین می دانیم که کامیون ورود موقت شده در اختیار دولت است وهمانطور که در طبق پروتکل دوجانبه دو کشور آمده ،دولت موظف به نظارت است، اما دولت با دریافت تعهد نامه ای این مسئولیت را بردوش شرکت ها انداخته است.
متاسفانه شرکت های حمل ونقل ناچارند از ناوگان افغانی استفاده کنند چرا که در غیر اینصورت مبلغ کرایه سه برابر خواهد شد که این هزینه ترانزیت را بالا می برد و توان رقابتی ما را باز بین می برد خواهشمندیم بر روی این موضوع تمرکز شود تا هرچه سریع تر مرتفع گردد .
موضوع دیگری که نیاز به حل شدن دارد این هست که متاسفانه در مرزها زمان کاری مشخصی تعیین نشده همچنین امکانات ناکافی ، کمبود نیروی انسانی بخصوص ارزیاب در گمرکات مرزی باعث توقف های سه یا چهار روز در لطف آباد و سرخس شده این مسئله باعث انباشت کالا گردیده است و اگر حل نشود در روز های آتی ممکن است توقف ها طولانی تر شود .پیشنهاد ما به عنوان انجمن این هست که هر روز بعد از اتمام ساعت خروج تا زمانی که فرصت هست اسناد کامیون هاو کارهای اداری انجام شود تا اول صبح روز بعد در ابتدای صبح تا وقتی که الباقی کامیون ها مشغول تکمیل مدارک هستند ماشین هایی که روز قبل تکمیل شده اند، خروج شوند همانند کاری که درگذشته در دوغارون انجام می شد. همچنین بخش خصوصی به کمبود ها در مرز سرخس اشاره کرد و بیان کرد: متاسفانه از سالهای گذشته تا به امروز مرز سرخس پیشرفت چندانی نکرده است ودر بخش زیر ساخت ها بسیار ضعیف عمل شده است.
پس از صحبتهای اعضای هیئت مدیره و دیگر حاضرین آقای دکتر جعفری  ناظر گمرکات استان خراسان رضوی و مدیر کل گمرک مشهد گفتند  : باید عرض کنم مشکلات دوغارون به علت عدم وجود برنامه مشخص و عدم مدیریت واحد مرزی است و تا زمانی که مدیریت واحد مرزی در دوغارون نباشد مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند در ادامه ناظر گمرکات گریزی به گمرکات دیگر کشور ها زد و گفت: در تمام دنیا مدیریت مرز ها با گمرک است و گمرک حرف آخر را میزند اما در اینجا اینگونه نیست .
در دوغارون  رویکردی اتخاذ گردید که باعث شد تا روزی 300 عدد ناوگان خروج کنیم و حتی امیدواریم این ظرفیت افزایش یابد .
درادامه آقای دکتر جعفری به عملکرد مثبت فرماندار تایباد اشاره و خاطر نشان کرد: فرماندار تایباد در حل مشکلات مرز همراه ما هستند و از نظرات تخصصی گمرک حمایت می کنند که خود جای تشکر دارد . از جمله تصمیمات ما برای دوغارون این هست که بتوانیم  معبر خروج تا یک ماه آینده معبر خروج را افزایش دهیم  و همچنین در بحث ورود هم سعی ما بر این هست که تسهیلات برای روانی بیشتر کار، فراهم گردد.
وی ادامه داد :همچنین امیدواریم  هر چه زودتر ایکس ری منطقه ویژه را ه اندازی شود تا سرعت ورود کامیون های خالی افغانی را سرعت ببخشیم . در بحث توقیف ناوگان افغانی ورود موقت شده موضوع این است که این کامیونها بعد از گمرک توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر توقیف می شوند و در اینصورت حل مسئله کمی مشکل می شود ، ما در حال پیگیری این امر هستیم تا بتوانیم در موضوع کامیون های ضبط شده ،شرکت ها را رفع تعهد کنیم . همچنین پیگیر برگزاری جلسه ای بین انجمن و معاونت حقوقی گمرک هستیم تا بتوانیم انشالله مسائل و مشکلات را حل نماییم .
وی در ادامه صحبتها به سفر هیئت ترکمنی به لطف آباد و همچنین بازدید هیئت ایرانی از گمرک ترکمنستان اشاره کرد و گفت :چکیده ی نشست این است که تبادل اسناد الکترونیکی بین گمرک ایران و ترکمنستان انجام شود وهمچنین سقف ورود و خروج کامیون ها را برای رفت و برگشت به  500 عدد در روز برسد . از موارد دیگر که در این نشست مطرح شد این بود که حجم بیشتر ناوگان در ابتدای روز خارج شوند و به ساعات پایانی محول نشود . در پی همین موضوع هیئت مدیره انجمن پیشنهاد دادند : در گذشته در مرز دوغارون برای افزایش خروج ناوگان در بعد از ظهر اسناد و ایکس ری کامیون ها انجام میشد تا برای ابتدای صبح روز بعد بتوانند کامیون هایی که مدارکشون تکمیل هست خروج شوند و تا ظهر که الباقی کامیون ها مراحل تکمیل اسناد خروج آنها آماده میشود نیز از کشور خارج شوند  .که آقای جعفری از این پیشنهاد استقبال کردند .
در ادامه آقای دکتر جعفری به بازگشایی بازارچه باجگیران و لطف آباد اشاره  و خاطر نشان کرد: از طرف ترکمنی در خواست کردیم هر دوماه جلساتی بین استان های مرزی ترکمن و خراسان برگزار شود تا بتوانیم در بهبود اوضاع سرعت ببخشیم .
وی در ادامه در مورد مرز سرخس افزود : تمرکز ما بر روی مرز سرخس است تا بتوانیم تحول قابل توجهی در این مرز انجام دهیم . نیاز هست که زیر ساخت های آن تقویت شود ولی این نوید را میدهم که طی چند ماه آینده تغییرات محسوسی ایجاد شود. معتقدیم مرز سرخس پاشنه آشیل گمرک در استان خراسان است و باید از فرصت پیش آمده برای تغییرات استفاده نماییم برای مرز سرخس تصمیماتی و برنامه هایی در نظر داریم که باعث روانی ترانزیت خواهد شد به یاری خداوند حتما موفق میشویم تا به شهر و کشورمان خدمت کنیم چراکه گمرک به دنبال سیاست های محدود کننده نیست، سیاست گمرک روان سازی است تا از پتانسیل های موجود استفاده حداکثری نماییم در مورد ترکمنستان اگر موضوع ورود کامیون های ایرانی به ترکمنستان انجام شود بیشتر مشکلات حل خواهد شد. و همچنین در سرخس تلاش می کنیم بتوانیم کمبود نیروی انسانی را مرتفع کنیم .
درادامه ناظر گمرکات به مرز لطف آباد اشاره و افزودند یکی از دلایل توقف کامیونها ناشی از کمبود نیرو می باشد که امیدواریم این مسئله را با جابه جایی هایی در مرز حل کنیم و همچنین در مورد برگه پروانه تردد کشنده هم با کلیت آن مشکلی نداریم و باید از این فرصت استفاده کنیم تا دوباره کشنده ها وارد چرخه حمل ونقل شوند و اگرلازم باشد دستور را صادر خواهیم کرد