خبر عمومی

جهش در بهره‌وری ریلی با برنامه‌ای شدن سیر قطارهای باری

تاریخ : 1401/05/05


کارشناس حمل و نقل گفت: در خصوص حمل بار ریلی و بارهای ترانزیت، برنامه‌ای شدن کامل قطارها ضرورت است، پایداری در زمان اعلامی به صاحب بار بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای دارد و در این راستا ساده‌ترین راهکار، ایجاد قطارهای باری برنامه‌ای است.

جهش در بهره‌وری ریلی با برنامه‌ای شدن سیر قطارهای باری
‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در بند دوم سیاست‌های کلی بخش حمل و نقل ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1379، افزایش بهره‌وری تا رسیدن‌ به‌ سطح‌ عالی‌ از طریق‌ پیشرفت‌ و بهبود روش‌های‌ حمل‌ و نقل‌ و مدیریت‌ و منابع‌ انسانی‌ و اطلاعات‌ مورد تاکید قرار گرفته است، همچنین در بخش دیگری از این سیاست ها، تنظیم‌ سهم‌ هر یک‌ از زیربخش‌های‌ حوزه حمل و نقل با اولویت‌ دادن‌ به‌ حمل‌ و نقل‌ ریلی‌ مورد توجه قرار گرفته است.

* تاکید اسناد بالادستی بر اولویت حمل و نقل ریلی

از سوی دیگر، در مجموعه ای از قوانین و اسناد بالادستی، بر اولویت حمل و نقل ریلی در توسعه و افزایش سهم نسبت به سایر روش ها تاکید شده است، به طوری که در قانون ششم توسعه کشور، تکلیف شده است تا شبکه ریلی کشور بتواند در پایان بازه زمانی مد نظر به سهم 30 درصدی از حمل بار و 20 درصدی از حمل مسافر داخلی کشور دست یابد.

با این حال و با وجود این تاکیدات، در سال‌های اخیر وضعیت شبکه ریلی کشور مناسب نیازهای حمل و نقلی موجود در کشور نبود‌ و این صنعت مهم و زیربنایی، نتوانست‌ به وجهی درخور، جایگاه خود را در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور تثبیت کند.

* جهش در بهره‌وری ریلی با برنامه‌ای شدن سیر قطارهای باری

در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس حمل و نقل، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: در شبکه ریلی کشور ما روال به این صورت است که وقتی صاحب بار، بار خود را به شرکت حمل و نقلی تحویل می‌دهد و شرکت حمل و نقلی واگن حامل بار را به راه آهن به عنوان متولی سیر و حرکت در شبکه تحویل می‌دهد، هیچ یک نمی دانند بار تحویل داده شده دقیقا در چه زمانی از مبدا حرکت خواهد کرد و چه زمانی به مقصد خواهد رسید، همین نکته ساده یکی از مسائلی است که جذابیت حمل بار با شبکه ریلی را برای صاحبان بار کم کرده است.

وی افزود: این در حالی است که برنامه‌ای کردن سیر قطارهای باری نه تنها می‌تواند موجب اقبال بیشتر صاحبان بار شود، بلکه به واسطه افزایش پیش‌بینی‌پذیری می‌تواند مدل‌های بهره‌برداری از شبکه را برای خود راه آهن نیز تسهیل کند.

شاهجویی بیان کرد: وضعیت امروز شبکه ریلی به گونه‌ای است که تصمیمات مربوط به حمل بار در شرایط مختلف با اقتضائات مختلف اتخاذ می‌شود در حالی که برنامه‌ای شدن سیر قطارهای باری می‌تواند این مساله را مرتفع کرده و تا حد زیادی از فرد‌محور بودن تصمیمات که در برخی شرایط به افزایش پیچیدگی شبکه می افزاید، جلوگیری به عمل آورد.

شاهجویی ادامه داد: شبکه ریلی یک سیستم پیچیده است که هر تغییری در هر رکنی از آن می‌تواند بر ارکان دیگر این سیستم اثر جدی بگذارد، برای مثال تاخیر در مانور یک رام قطار در ایستگاه بندرعباس امکان دارد بر سیر به موقع یک رام قطار دیگر در ناحیه اراک اثرگذار باشد.

وی گفت: برای اینکه این چالش مرتفع شود ضرورت دارد به سمت حل سیستمی ماتریس حمل در شبکه ریلی کشور پیش برویم. اما پیش از آن، انجام اقداماتی ساده نظیر برنامه‌ای کردن قطارهای باری و یا ایجاد قطار‌های کامل می‌تواند تا حد زیادی از تصمیم‌گیری‌های فردی مدیران نواحی جلوگیری ‌کند.

‌کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: در خصوص حمل بار ترانزیت، ضرورت ایجاد قطارهای باری برنامه‌ای بیشتر است، زیرا در در حمل بارهای ترانزیتی مقوله زمان از اهمیت بالاتری برخوردار است. زمان هم فقط به معنای سریع رسیدن بار نیست، اساسا پایداری و دقت در زمان اعلامی به صاحب بار بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای حل این مشکل نیز ساده ترین و سهل الوصول ترین راهکار، ایجاد قطارهای باری برنامه ای است.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد شرکت‌ راه‌آهن هر چه سریع‌تر این مهم را عملیاتی و در شبکه ریلی کشور فراگیر کند، همانگونه که در خصوص قطارهای مسافری این اتفاق افتاد و در سیر قطارهای مسافری‌ با چنین مواردی مواجه نیستیم.‌