اخبار انجمن

بستن «پل ابریشم»، حربه حکومت طالبان دراختلافات

تاریخ : 1401/05/01

گذرگاه مرزی میلَک از گذرگاه‌های مهم مرزی بین ایران و افغانستان است که در محدوده شهرستان هیرمند ایران، در فاصله ۲۶۱ کیلومتری شمال زاهدان، در جوار رودخانه مرزی مشترک پریان و نزدیکی شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد. پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج افغانستان با مرز میلک ایران بوده و نیمی از این پل قلمرو ایران و نیمی از آن قلمرو افغانستان محسوب می‌شود. این پل بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت روستای میلک قرار دارد و از گذرگاه‌های مهم مرزی ایران و افغانستان است.
اخیرا درپی اتفاقاتی که در گذرگاه مرزی میلک رخ داد، این مرز بیش از 20 روز از سوی حکومت افغانستان مسدود و تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی از آن متوقف گردید. هفته گذشته پس از رایزنی بین دو کشور، سرانجام مرز میلک بازگشایی و تردد در آن از سر گرفته شد.
مسعود نکودری، رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان ، در خصوص وضعیت مرز میلک پس از بازگشایی اظهار کرد: از صبح روز 28 تیرماه سالجاری مرز میلک پس از حدود 22 روز مجددا بازگشایی و تردد تجاری و مسافری از این مرز، از سرگرفته شد. این موضوع پیرو جلسه مشترک با طرف افغان در تاریخ 27 تیرماه و پس از پیگیر‌ی‌های مکرر صورت گرفته و عملیاتی گردید.
نکودری با اشاره به میزان تردد از زمان بازگشایی مرزمیلک، گفت: از زمان بازگشایی مرز میلک روزانه به طور متوسط 250 دستگاه کامیون در این مرز تردد داشتند.
وی درادامه عنوان کرد: در مدت تعطیلی مرز میلک حدود 390 دستگاه کامیون حامل کالاهای ترانزیتی و صادراتی در انتظار خروج متوقف گردیدند که با توجه به مشکل پیش‌آمده علاوه بر بلاتکلیفی تجار و رانندگان، این امر موجب تحمیل خسارات فراوانی در حوزه‌های دموراژ کالا به شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی گردید.
 رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از زمان روی آمدن حکومت طالبان بارها شاهد این گونه اتفاقات در مرز میلک بوده‌ایم، البته تلاش کردیم تا با رایزنی‌های محلی در کمترین زمان ممکن مشکلات به نوعی حل و فصل شود. 
وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ناآگاهی حکومت جدید این کشور همسایه از چارچوب‌های حاکم بر تجارت بین‌المللی، این حکومت هرگونه اختلاف فی‌مابین در هر زمینه سیاسی یا اجتماعی را با بستن «پل ابریشم» پاسخ می‌دهد که این موضوع طبعا لطمات زیادی به شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و صاحبان کالا وارد می‌کند.
نکودری در پایان اظهار امیدواری کرد تا با رایزنی‌های بیشتر دیپلماتیک شرایط موجود به نفع تجارت بین‌المللی تغییر یابد.