خبر عمومی

۷ رایزن اقتصادی برای تجارت خارجی ایران کافی است؟

تاریخ : 1401/04/14

مهر گزارش می دهد؛
۷ رایزن اقتصادی برای تجارت خارجی ایران کافی است؟ 
بررسی‌ها نشان می‌دهد، ایران یکی از ضعیف‌ترین کشورها در خصوص اعزام وابسته تجاری به کشورهای هدف است؛ به‌نحوی‌که در حال حاضر تنها ۷ رایزن اقتصادی در کشورهای دیگر دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، به گواه کارشناسان اقتصادی، افزایش صادرات غیرنفتی، راه اصلی برای رهایی کشور از وابستگی به منابع نفتی و فشارهای تحریمی به شمار می‌رود. البته افزایش صادرات غیرنفتی نیز بیش از هر چیز نیازمند داشتن نقشه راه برای توسعه روابط تجاری با کشورهای دیگر است.

به همین منظور سازمان توسعه تجارت با هدف گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی و حذف تشریفات زائد تجاری در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد. از جمله وظایف این سازمان که در ساختار اجرایی کلی کشور، متولی اصلی زمینه‌ساز توسعه صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود؛ می‌توان به «تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیت‌های تجاری»، «توسعه همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای با سایر کشورها» و همچنین «ارائه تسهیلات برای توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاها و خدمات با توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی کشور» اشاره کرد.

یکی از وظایف سازمان توسعه تجارت، ایجاد هماهنگی بین واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی با سایر کشورها است؛ این هماهنگی‌ها باید در خصوص «عقد قرارداد»، «تبادل دانش»، «داوری بین‌المللی»، «اطلاع‌رسانی» و «برقراری ارتباط با سایر کشورها» باشد؛ اما با وجود اینکه ۱۷ سال از تأسیس این مرکز می‌گذرد، متأسفانه عملکرد سازمان توسعه تجارت در رابطه با موارد گفته شده مشخص نیست.

عملکرد ضعیف سازمان توسعه تجارت در اطلاع‌رسانی به تجار

در همین رابطه می‌توان به ضعف عملکرد سازمان توسعه تجارت در حیطه اطلاع‌رسانی در خصوص ارتباط بین صادرکنندگان و خریداران خارجی اشاره کرد، بررسی‎‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد که متأسفانه هیچ‌گونه بستر اطلاعاتی برای این امر وجود ندارد؛ در وبگاه سازمان توسعه تجارت نیز هیچ اشاره‌ای در خصوص ارائه موارد مربوط به سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی ایران به شرکت‌های خارجی و بالعکس پیدا نمی‌شود