اخبار انجمن

نوسازی همه‌جانبه، حلقه مفقوده بخش حمل و نقل بین‌المللی است

تاریخ : 1400/09/28

نوسازی همه‌جانبه، حلقه مفقوده بخش حمل و نقل بین‌المللی است

فعالان صنعت حمل و نقل بین‌المللی معتقدند فرسودگی ناوگان این صنعت و قوانین پوسیده مربوط به این حوزه، سبب شده ترانزیت ایران در این سال‌ها توان رقابت با همتایان خارجی خود را نداشته باشد. در ایامی که شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی ما به دلیل سختگیری‌های قانونی، توان واردات خودرو را ندارند، مجبور به استفاده از ناوگان خارجی همچون افغانستان هستند تا به فعالیت ترانزیتی ادامه دهند و این یعنی، سپردن بخش زیادی از درآمدهای ارزی ترانزیت به کشور همسایه.

سید مرتضی سرادار قندچی، داور کمیته حل اختلاف و داوری انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با بیان اینکه پاسخ تمام موضوعات و مشکلات در حمل و نقل کشور در یک کلمه خلاصه می‌گردد، گفت: آن کلمه «نوسازی» است؛ نوسازی در تدوین قوانین جدید و  اصلاح سیستم های دولتی حاکم بر حمل و نقل کشور، نوسازی در زیرساخت‌های حمل و نقل، نوسازی در ناوگان و نیز تربیت مدیر و نیروی انسانی.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ریل، «تعیین نقش و وظیفه سازمان‌های دولتی و تدوین مقررات جدید منطبق با نیازهای روز داخلی با رعایت کنوانسیون‌ها و تعاریف جدید جهانی» را تنها راه جلوگیری از ایجاد پرونده‌های قضایی در حوادث حمل، قاچاق کالا و اختلافات فی‌مابین شرکت‌های کریر، فورواردر و صاحبان کالا و مسافران و سایر عوامل حمل و نقل می‌داند.

قندچی تصریح می‌کند: نوسازی در زیرساخت ها شامل: جاده، ریل، اسکله، فرودگاه و تاسیسات مرتبط مساله بسیار مهمی است. ایجاد و نوسازی زیرساخت های حمل و نقل علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل و نقل در توقف و تسریع در جابه‌جایی، تخلیه، بارگیری و انبارداری، باعث رونق اقتصادی مناطق  داخلی و مرزی، افزایش اشتغال و امنیت و اعتماد طرف های داخلی و خارجی می‌گردد.

این فعال صنعت حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به لزوم نوسازی در ناوگان حل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، می‌گوید: نوسازی ناوگان ضمن صرفه جویی در هزینه حمل و افزایش درآمد فعالان حمل و نقل، اثرات بسیاری در کاهش تصادفات، اختلافات، قاچاق و آلودگی هوا، استفاده بهینه از انرژی و افزایش اطمینان صاحبان کالا و مسافران دارد. 

قندچی در توضیح مساله نوسازی در تربیت مدیر و نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای برای همه وجوه حمل و نقل نیز اظهار می‌کند: تربیت نیروی تحصیلکرده و مدیر حرفه‌ای برای مدیریت صحیح دولتی و خصوصی در تدوین و اجرای قوانین داخلی و خارجی از ابتدای چرخه حمل تا انتقال نهایی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه می‌دهد: نیروی اجرایی و حرفه‌ای متخصص در مدیریت و هدایت ناوگان حمل، از یک طرف باعث کاهش تصادفات و حوادث و اختلافات دولتی و خصوصی گردیده و از طرف دیگر شان و منزلت نیروهای فعال در حمل و نقل را افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی تاکید می‌کند: انجام همه این موارد با اراده عوامل دولتی و عزم و اعتماد بخش خصوصی امکان پذیر است. هر چند تغییر قوانین، مخالفان و تخصیص بودجه مشکلات خاص خود را خواهد داشت؛ اما اگر همت و حرکت را آغاز کنیم قطعا در آینده‌ای نزدیک به مقصد خواهیم رسید.