اخبار انجمن

اعتراض رانندگان ایرانی به محدودیت 25 روزه ورود به خاک افغانستان

تاریخ : 1400/08/30


به گفته رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور، چند روز پیش هنگام ورود کامیون های ایرانی از مرز دوغارون به افغانستان، مسوولان امارت اسلامی در هرات به صورت مکتوب به رانندگان ایرانی اعلام کرده اند که تا ۲۵ روز دیگر حق ورود به خاک افغانستان را ندارند.
بر اساس اعلام برخی از فعالان تجاری و عرصه حمل ونقل بین المللی در خراسان رضوی، زمینه اصلی این مسایل مربوط به اعتراض چندی پیش رانندگان افغانستانی به توقف ۲۵ روزه ناوگان آنان در مرز دوغارون ایران برای ورود به افغانستان است که البته مسوولان اجرایی امارت اسلامی در هرات نیز به صورت اغراق شده در جریان این ادعا و معطلی مرزی قرار گرفته اند.
این درحالی است که بر اساس اعلام منابع رسمی در اداره کل راهداری خراسان رضوی، ۹۰ درصد تردد و البته معطلی ناوگان در توقفگاه های مرزی دو کشور در مرزهای اسلام قلعه و دوغارون مربوط به ناوگان افغانستانی است و معطلی عمدی و تبعیض آمیز ناوگان افغانستانی در مرز دوغارون ایران حقیقت ندارد.
رضا تیموری، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در اینباره اظهار کرد: با توجه به اعمال محدودیت مسوولان افغانستان برای ورود کامیون‌های ایرانی، ما نیز خواستار اقدام متقابل برای اعمال محدودیت بر تردد ناوگان افغانستانی در ایران هستیم. برهمین اساس، در نامه ای به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، خواستار اعمال محدودیت های مشابه، مطابق رفتار طرف مقابل شدیم.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کامیون‌داران خراسان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ناوگان باری افغانستانی چه خالی و چه دارای بار، بدون مشکل وارد ایران شده و در سراسر کشور از جمله در استان های مرکزی و بنادر جنوبی کشور تردد می کنند.
وی از توقف دست‌کم ۴۰۰ کامیون افغانستانی در محوطه گمرک دوغارون شهرستان تایباد در حال حاضر خبر داد و گفت: این تعداد ناوگان در روند تجارت و جابه جایی کالا بین ایران و افغانستان مشارکت دارند.
اما تیموری در حالی از اعمال محدودیت برای ناوگان ایرانی در ورود به خاک افغانستان سخن گفته که ۱۲ آبانماه، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل‌ بین‌المللی سازمان راهداری نیز در خصوص اجرایی شدن محدویت تردد برای ناوگان ایرانی در افغانستان هشدار داده و گفته بود: بخش دولتی و بخش خصوصی افغانستان از گذشته هم به شدت به دنبال این بود که سهم باری که با ناوگان افغان در کشورشان حمل می‌شود، افزایش یابد.
هدایتی گفته بود: طبق محدودیت های جدید، اگر کامیون ایرانی پس از تخلیه بار خود در افغانستان زودتر از ۲۵ روز دیگر دوباره وارد خاک افغانستان شود، مشمول جریمه می‌شود.
به گفته وی مدیران جدید کشور همسایه، سابقه و تجربه کاری در این زمینه ندارند و این سیاست‌ها در واقع از سوی افرادی که سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، خط داده می‌شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل‌ بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده‌ است، گفته بود: ۲ روز پیش (۱۰ آبان ماه) به دعوت مسوولان افغانستانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به همراه استاندار جلساتی را با مسوولان ولایت هرات داشتند و قرار شده که برای رفع مشکلات احتمالی تصمیماتی گرفته شود.