خبر عمومی

کاهش عرضه و تقاضا در افغانستان واردات کالا از ایران را کاهش داد

تاریخ : 1400/08/18

مشهد- ایرنا- رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: کاهش عرضه و تقاضا در افغانستان طی ماه‌های اخیر موجب تاثیر منفی بر واردات کالای مصرفی از ایران شده و همین مساله علت اصلی کاهش واردات کالا از ایران به افغانستان شده است.

"میراجان سلیمان‌خیل" روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان، حدود یک میلیون نفر از این کشور مهاجرت کرده اند، که کاهش همین تعداد مصرف کننده و البته کاهش تقاضای مصرف داخلی، واردات اقلام تجاری به افغانستان را با کاستی مواجه کرده است.

وی در تشریح این کاهش تقاضا ادامه داد: به عنوان مثال اگر هرات روزانه تقاضای ۵۰ تانکر سوخت را داشته است، امروز این رقم به ۲۰ تانکر کاهش یافته است و یا اگر روزانه ۲۰ کامیون کاشی و سرامیک وارد افغانستان می شد این رقم نیز به دلیل کاهش تقاضا به شدت کمتر شده است.

نابب رییس اتاق بازرگانی ولایت هرات افغانستان گفت: علت اصلی کاهش واردات کالا به افغانستان، همان کاهش تقاضا است و موضوع عدم تمایل تجار و بازرگانان افغانستانی به مراوده با ایران به هیچوجه مطرح نیست.

وی افزود: کاهش خرید، فروش و افت کنونی مصرف در داخل افغانستان موجب شده فعالیت واحدهای تولیدی و همچنین شهرک صنعتی هرات نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و در عمل کسب و کارها به همین دلیل متوقف شود.

سلیمان‌خیل ادامه داد: تقاضا برای مراوده با تجار و کارخانجات ایرانی از سوی صنایع هرات پابرجاست و شکایتی در خصوص قطع همکاری با بازرگانان ایرانی در این حوزه دریافت نکرده ایم.

مبادلات تجاری و رفت و آمد بازرگانان و مسافران اهل هرات، در همسایگی خراسان رضوی، از تیرماه گذشته با حاکمیت طالبان بر این ولایت در شمال غرب افغانستان، همچون دیگر نقاط آن کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است.

بر اساس اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، مبادلات مرزی کنونی بین ایران و افغانستان در گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه روزانه حدود ۴۵۰ دستگاه کامیون است. این میزان پیش از روی کار آمدن طالبان روزانه افزون بر ۷۰۰ دستگاه کامیون بود.

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.

گمرک دوغارون در مرز ایران و افغانستان در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان مرزی ۱۲۰ هزار نفری در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

خراسان رضوی ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. شهرستان های "تربت‌جام، تایباد و خواف" این استان در نوار مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارند.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد.

منبع:مشهد ایرنا،18 آبان ماه 1400