خبر عمومی

امسال حدود ۴۸۰ میلیون دلارکالا از گمرکات سیستان وبلوچستان صادر شده است

تاریخ : 1400/05/16



زاهدان- ایرنا- ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان گفت: ارزش کالاهای صادراتی از طریق گمرکات این استان از ابتدای سال تاکنون ۴۷۸ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۳۶۱ دلار به وزن یک میلیون و ۵۰۶ هزار و ۳۱۷ تن بوده است.

محمدعلی خاشی روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه پیشین، گمشاد هیرمند، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان بوده است.

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون یک هزارو ۸۰۱ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون و ۵۵ هزار و ۹۹۷ دلار به وزن افزون‌ بر ۳۲۰ هزار و ۲۴۱ تن صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۸۲ درصد، از نظر ارزش ۷۹ درصد و از نظر وزن ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان و کلینکر، خرما، گاز، تخم گشنیز و سایر محصولات کشاورزی بوده و عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان و امارات متحده عربی صادر شده‌ است.

وی با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات این استان در بازارچه‌های مرزی گفت: تعداد اظهارنامه ارائه شده ۱۳ هزارو ۹۱۴ فقره به ارزش ۴۳۴ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۳۶۴ دلار به وزن بیش از یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۷۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۸۶ درصد، از نظر ارزش ۱۱۶ درصد و از نظر وزن ۱۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خاشی بیان کرد: عمده اقلام صادراتی شامل مشتقات نفتی، گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

وی با اشاره به واردات قطعی سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد یکهزارو ۳۹۷ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۳۲۸ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۴۰۹ دلار به وزن ۵۴۰ هزار و ۲۱۷ تن صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۶ درصد و از نظر ارزش ۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۷ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل گمرک زاهدان گفت: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل برنج، گندم، ذرت و جو دامی، دانه جو دامی، انبه، کنجد، لوازم یدکی، نارنگی، دام زنده و تره بار بوده که این اقلام از کشورهای روسیه، آلمان، دانمارک، پاکستان، هند، امارات متحده عربی و چین وارد شده است.

وی با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرک خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۷ نفر مسافر ورودی و ۱۵ هزارو ۸۰۵ نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری بهره‌مند شدند.

خاشی اظهار داشت: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳۶ درصد و خروجی ۹۹ درصد افزایش داشته که این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای میلک، میرجاوه و ریمدان تردد کرده‌اند.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ هزار و ۱۱۶ دستگاه کامیون کالا به وزن ۳۲۳ هزار و ۳۹۳ تن شامل گاز، برنج، تخم زیره، ادویه، پنل خورشیدی و کانتینر خالی از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان و امارات متحده ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون و وزن ۲۷ درصد افزایش داشته است.

منبع: ایرنا 16 مرداد ماه 1400