اخبار انجمن

سه تصمیم مهم برای شرکت‌های زیان‌دیده در حادثه اسلام قلعه

تاریخ : 1400/03/19

در کمیته توسعه ترانزیت استانداری خراسان رضوی مقرر شد؛

کمیته توسعه ترانزیت استانداری خراسان رضوی که در سال 1397، به پیشنهاد انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی این استان تشکیل شده بود، با شیوع کرونا از اواخر سال 1398 تعطیل شد؛ تا اینکه بار دیگر با پیگیری‌های انجمن، اولین جلسه این کمیته در سال 1400 برگزار شد.
کمیته توسعه ترانزیت که متشکل از نمایندگان 10 دستگاه اجرایی و فعالان بخش خصوصی است، با هدف بررسی و حل مسائل و مشکلات حوزه ترانزیت تشکیل شده است؛ حوزه‌ای که تاثیر غیرقابل انکاری در اقتصاد خراسان رضوی دارد و بسیاری از اقتصاددانان، توسعه استان‌های مرزی را در گرو توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت آن خطه می‌دانند.
احمد زمانیان یزدی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی که دبیری کمیته توسعه ترانزیت استانداری را برعهده دارد، درباره نتایج اولین جلسه این کمیته در سال جاری می‌گوید: این جلسه به درخواست انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی استان با دو دستور کار برگزار شد؛ نخست پیامدهای حادثه اسلام‌قلعه برای شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی بررسی گردید. در این دستورکار، تعیین تکلیف کامیون‌های تحت پوشش شرکت‌های ایرانی که در حادثه اسلام‌قلعه کاملا از بین رفته‌اند را خواستار شدیم و تقاضا کردیم تعهدات شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی نزد گمرک حل و فصل شود.
وی می‌افزاید: دستورکار دیگری که در جلسه کمیته توسعه ترانزیت مطرح شد، درباره کالاهای از بین رفته در حادثه اسلام‌قلعه بود؛ در خصوص خسارت مربوط به این کالاها مشکلاتی بین شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان کالا وجود دارد و از طرفی، شرکت‌های بیمه هم آنطور که باید پاسخگو نیستند.
دبیر کمیته توسعه ترانزیت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در جلسه هفته پیش این کمیته با حضور همه اعضا تصمیمات خوبی اخذ شد، تصریح می‌‎کند: درباره دستور اول جلسه مبنی بر تعیین تکلیف کامیون‌های سوخته افغانستانی که تحت پوشش شرکت‌های ایرانی بودند، تصمیمات خوبی گرفته شد؛ ناظر گمرکات استان موافقت کرد که دستور دهد وضعیت این کامیون‌ها در گمرک دوغارون بررسی شود تا اگر کامیون از کشور خارج شده و برنگشته، با تعهد شرکت حمل‌ونقل درباره سوختن و از بین رفتن آن کامیون، موضوع تعیین تکلیف گردد و در نهایت تعهد شرکت‌ها در این زمینه نزد گمرک منتفی شود. این تصمیم خوبی بود و بخشی از مشکلات شرکت‌ها را حل خواهد کرد.
زمانیان ادامه می‌دهد: درباره خسارت کالاها هم تصمیم گرفته شد آمار و اطلاعات کالاها و کانتینرهای از بین رفته و بیمه‌های آنها را استخراج کنیم و سپس این اطلاعات از طریق کمیته ترانزیت به دفتر وزارت خارجه ارسال شود تا با توجه به اینکه آتش‌سوزی در مرز افغانستان رخ داده، پیگیری شود که صاحبان کالاهای افغانستانی مدعی دریافت خسارت، غرامت خود را از شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی مطالبه نکنند.
به گفته زمانیان، درباره هزینه‌های ناشی از دموراژ کانتینرهایی که در آن حادثه سوخته‌اند نیز مقرر شد تعداد کانتینرها و مبالغی که شرکت‌های کشتیرانی درخواست کرده‌اند، مشخص شود تا از طریق استانداری با سازمان‌های مرتبط در این موضوع مکاتبه گردد.
وی خاطرنشان می‌کند: در جلسه هفته گذشته تاکید شد که با توجه به اهمیت حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت، جلسات کمیته توسعه ترانزیت ماهانه تشکیل شود و موضوعات مبتلابه در این حوزه مطرح و تصمیم‌گیری گردد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی می‌گوید: تاکید استانداری بر حل مشکلات شرکت‌های ایرانی به ویژه در حادثه اسلام‌قلعه است و تمام دستگاه‌های دولتی دخیل در موضوع هم بایستی تلاش و همکاری کنند تا مشکلات شرکت‌های درگیر در این زمینه مرتفع شود.