اخبار انجمن

سنگینی اتهام قاچاق بر دوش حمل و نقل

تاریخ : 1399/11/28

فعالیت در بخش خصوصی هر روزسخت تر از قبل می‌شود. محموله یک فعال حوزه حمل و نقل در حادثه آتش‌سوزی آسیب می‌بیند و خسارت‌هایی را متقبل می شود ولی تبعاتی که بعد از این حادثه توسط تصمیم های دستگاه های اجرایی برایش رقم می خورد نشان می دهد که رویکرد حمایتی جایش را به رویکرد تقابلی داده است.

منصوری رئیس شرکت حمل و نقل بین المللی آسمان راه ایرانیان در گفت و گو با «ترابرد» شرح حادثه و مختصری از سال‌ها فعالیتش را بازگو کرده است، ما قضاوت را به شما می‌سپاریم.

آقای منصوری چه میزان اشتغال‌زایی توسط شرکت شما صورت گرفته است؟
حداقل 200 نفر به عنوان نماینده شرکت در مرزها مشغول به کار هستند و حداقل 100 راننده ایرانی و افغانستانی با شرکت ما کار می‌کنند.
چه اتفاقی افتاد که تعدادی از ماشین‌های شما توقیف و فعالیت شرکت مختل شد؟
در سال 97 یک محموله از بندرلنگه به سمت عراق در حرکت بود که در ساوه دچار آتش‌سوزی شد، به طوری که دو ماشین سالم ماند و سه ماشین کاملا سوخته و یک ماشین کمی دچار سوختگی شد. این سانحه توسط آتش‌نشانی و نیروی انتظامی گزارش شد و اثبات گردید که تنها یک حادثه و غیرعمد بوده و مراحل مربوط به بیمه نیز طی شد اما گمرک باشماق تنها سه دستگاه ماشین را ترخیص و سه دستگاه دیگر را نگه داشت.
علت عدم ترخیص سه دستگاه خودرو توسط گمرک باشماق چه بود؟
توسط ریاست قبلی اداره نظارت بر ترانزیت گمرک گفته شد که این ماشین‌ها شامل حقوق ورودی می‌شود و مبلغ مشمول توسط بیمه تضمین شده به درآمد قطعی گمرک منظور می‌شود و به همین دلیل سه دستگاه را نگه داشتند. درصورتی که طبق تبصره یک ماده 57 درصورت از بین رفتن کالا، تضمین به عنوان حقوق ورودی کالا به گمرک تعلق می‌گیرد اما در این اتفاق کالا از بین نرفته است. گمرک اعلام کرد که کارشناس راهنمایی و رانندگی باید تایید کند که این ماشین‌ها همان ماشین‌های شما بوده‌اند. پنج کارشناس به همراه کارشناس بیمه تایید کردند که شاسی و موتور این ماشین‌ها با سند ارائه شده یکسان است و تنها ظاهر ماشین‌ها سوخته است، با این وجود باز هم گمرک اعلام کرد که باید حقوق ورودی را پرداخت کنید. موضوع را از اداره گمرک بندر لنگه پیگیری کردیم اما متاسفانه آن‌ها نامه‌ای به اداره تعزیرات ساوه ارسال کردند. درصورتی که طبق قانون، اداره تعزیرات ساوه اجازه دخالت در این موضوع را نداشت و تنها تعزیرات مبدا یا مقصد می‌توانست به این موضوع رسیدگی کند. اداره تعزیرات ساوه هم براساس نامه بندر لنگه و به دلیل عدم حضور ریاست و معاونت و تنها بر طبق گفته یکی از مسئولین خود، برای شرکت ما اعلام جرم قاچاق کرد. متاسفانه تنها به دلیل اشتباه در بندر لنگه و اداره تعزیرات بندر ساوه، تمام حساب‌های شرکت، من و نماینده بندر لنگه و هر حسابی که پشتیبانی با کد ملی اینجانب بود را مسدود وحکم جلب برای من صادر شد. اخیرا تریلی راننده‌ای که بار را در آن موقع حمل می‌کرد، توسط تعزیرات و در حالی که بار داخلی داشت، توقیف و به پارکینگ هدایت شد.
تضامین دیگری برای این محموله در نظر گرفته شده بود؟
ماده 113 و ماده 57 و 58 قوانین امور گمرکی بر این موضوع اذعان دارند که چون این کالا از بین نرفته پس شامل حقوق ورودی نمی‌شود. حتی اگر شامل حقوق ورودی هم شود، برای محموله بیمه در نظر گرفته شده است و شرکت بیمه باید آن را پرداخت کند.
آیا محموله به بندر مقصد تحویل داده نشده است که تعزیرات ساوه آن را قاچاق منظور کرده و برای شرکت اعلام جرم کرده است؟
محموله به مقصد رسیده است اما اداره گمرک آن را نگه داشته است و عملا قاچاقی صورت نگرفته است. تنها علت این اتفاقات، اشتباهی است که در بندر لنگه و ساوه رخ داده و با وجود اینکه خود به این اشتباه به صورت شفاهی اذعان دارند اما حاضر به تصحیح آن و حذف جرم نیستند.
خسارت صاحب کالا را چگونه جبران کردید؟
67 هزار دلار خسارت صاحب بار بود که شرکت ما پرداخت کرده است و تنها بخش کوچکی از آن را بیمه پرداخت کرد. البته ارزش محموله 50 هزار دلار بود اما صاحب بار 17 هزار دلار برای آن سود در نظر گرفته بود که ما تماما مبلغ اصلی و سود شرکت خارجی را پرداخت کردیم تا اجحافی در حقش نشود.