خبر عمومی

کشتیرانی NSB آلمان به آسیا می آید

تاریخ : 1396/07/16

مدیرعامل شرکت کشتیرانی NSB آلمان از برنامه این شرکت برای ورود به بنادر آسیا و بازار خاور دور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مانا، "پونات" مدیرعامل شرکت کشتیرانی NSB آلمان اعلام کرد: ورود به بازار خاور دور در برنامه آتی این شرکت کشتیرانی آلمانی قرار دارد.
وی با بیان اینکه تملک حدود نیمی از کشتی‌های این شرکت متعلق به مالکان خارج از آلمان است، ادامه داد: در واکنش به بیش از یک دهه بحران در صنعت کشتیرانی آلمان، گروه NSB، تملک شرکت مدیریت کشتی خود به نام KG را رها کرد تا به بازار آسیا ورود کند.
از سوی دیگر و در پی انتشار خبر انعقاد قرارداد بین این گروه و شرکت Temas اندونزی، دراولین هفته ماه سپتامبر 2017، مدیرعامل گروه NSB در مصاحبه با لویدزلیست گفت: طی این قرارداد 31 فروند کشتی به ناوگان تحت مدیریت این گروه افزوده شده و به این ترتیب تعداد کل ناوگان تحت مدیریت گروه NSB به 96 فروند افزایش یافته است. این قرارداد نقطه عطفی در تاریخ گروه NSB است چرا که برای اولین بار تعداد کشتی‌های آسیایی تحت مدیریت این گروه بیش از تعداد کشتی‌های اروپایی شده است.
علاوه بر این، این گروه در نظر دارد پرچم آلمان را کنار بگذارد (پرچمی که خود این گروه بیشترین کاربری آن را بر روی ناوگانش داشته است) زیرا حمل این پرچم بر روی ناوگان تحت مدیریتش چنان هزینه‌بر است که قابلیت رقابت را از این گروه می‌گیرد.
پونات اذعان کرد: در جهت پیگیری این استراتژی، پس از این کلیه فعالیت‌ها با نام تجاری انگلیسی انجام می‌شود نه آلمانی، گرچه نام تجاری Reederei NSB همچنان جهت فعالیت‌های محلی به کار برده می‌شود.
لازم به ذکر است این شرکت کشتیرانی که در نوامبر 2014 و با راه اندازی دفتر مدیریت کشتی و تأمین نیروی آن در شانگهای مستقر شده است با سرعتی بیش از حد انتظار پیشرفته است و خیلی زود پس از آن تاریخ سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در بخش تأمین نیرو در فیلیپین و سریلانکا صورت داد به طوریکه با راه اندازی نمایندگی در کره جنوبی تلاش داشت تأمین قطعات یدکی و سایر شرکت‌ها را به عهده بگیرد. نمایندگانی از این گروه نیز در استرالیا، سنگاپور، ایالات متحده و انگلیس منصوب شدند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی NSB آلمان همچنین به لویدزلیست گفت: «البته ما همچنان مشتری‌های قدیمی خود را داریم اما با قرارداد Temas، نیمی از ناوگان ما متعلق به مالکان غیر آلمانی است. امروزه ما بهره‌برداری از محصولاتی را آغاز کرده ایم که دانه‌هایش را چند سال پیش کاشته بودیم.»
روندی که NSB در پیش گرفته است بسیار متفاوت از همتایان محلی خویش است. دیگران در اندیشه خرید کشتی‌های ارزان و بهره‌برداری از آن کشتی‌ها در زمان مناسب هستند اما NSB خوب می‌داند که این کشتی‌ها زمانی که فرصت بهره‌برداری پیش بیاید آنقدر قدیمی هستند که نمی‌توانند مثمر ثمر باشند. این امر NSB را از مدیریت کشتی‌ها به عنوان پیمان‌کار باز نمی دارد اما مدیریت کشتی نیز تنها نقطه اتکای NSB نیست. نسل جدید به فراسوی چشم‌انداز پدران خود می‌اندیشند و به سمت و سویی می‌روند که پویایی وجود دارد، یعنی بازار آسیا.
بر اساس اظهارات پونات: «در دهه اول سال 2000 بازار یکتایی وجود داشت که هرگز تکرار نمی‌شود، زیرا گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد. سرمایه‌های گزافی در سرتاسر دنیا وجود دارد که به دنبال فرصتی برای سرمایه‌گذاری هستند.»
به گفته وی مدل تأمین مالی کشتی در آلمان منسوخ شده و به سمت و سوی مدل چینی اجاره کشتی بدون پشتوانه (bareboat) سوق پیدا کرده است. تفاوت ایجاد شده در آن است که مالکان آلمانی در گذشته می‌توانستند مستقیماً کشتی‌های خود را به صورت زمانی به خطوط کانتینری اجاره دهند اما اکنون شرکت‌های کانتینری مستقیم به اجاره دهنده‌ها مراجعه می‌کنند.
وی افزود: «دو مورد در زنجیره تأمین کشتیرانی آلمان تغییر کرده است، مدل تأمین مالی کشتی و مدل مدیریت کشتی. این رقابت جدیدی است که پیش‌تر وجود نداشت.» در راستای این چشم‌انداز، گروه NSB تحت فشار مشتریان خود، پرچم آلمان را از روی کشتی‌های خود برداشته و اکنون ترجیح می‌دهد که جهت اخذ پرچم کشورهایی چون پرتغال، لیبریا، مالت و جزایر مارشال اقدام کند.
در سال 2015، زمانی که کاهش مراودات و تعاملات با آلمان به شدت مشهود شد، این شرکت تصمیم گرفت از نام تجاری انگلیسی استفاده کند. بنابراین، نام تجاری «Asia Marine» برای کلیه دفاتر و شرکت‌های زیرمجموعه آن در آسیا به کار گرفته شد. به عنوان مثال می‌توان به «Asia Marine Shanghai» جهت شرکت‌ تابعه گروه NSB مستقر در چین، یا «Asia Marine Busan» جهت دفتر این گروه در کره، اشاره کرد.
هم‌اکنون 11 شرکت زیرمجموعه در این گروه وجود دارد که یکی از آن‌ها Reederei NSB است. اما حتی شرکت تابعه‌ای که کار توسعه بازاریابی برای کشتی‌ها را به عهده دارد، با نام تجاری انگلیسی، NSB Marine Solutions، فعالیت می‌کند.

منبع :خبرگزاری مانا 16 مهر 96