اخبار انجمن

گمرک دوغارون برای 1000 دستگاه تردد روزانه ظرفیت دارد

تاریخ : 1399/07/29


گلایه‌های فعالین حوزه ترانزیت از مشکلات تردد در گمرک دوغارون باعث شد، تا به سراغ مدیرکل این گمرک برویم و از وی درباره چرایی این مشکلات و وضعیت فعلی مرز بپرسیم.
مدیر کل گمرک دوغارون خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت مرز دوغارون گفت: ما روزانه 500 دستگاه خروج و 500 دستگاه ورود به مرز را داریم ؛ درحالیکه حدود 2000 دستگاه ماشین برای خروج در مرز وجود دارد در مجموع ظرفیت روزانه 1000دستگاه تردد به افغانستان را داریم اما ترانزیت مرزی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.
محمد کوهگرد درباره تفاوت بین تردد صادرات و ترانزیت درمرزگفت: چه صادرات و چه ترانزیت نوبت دهی شده است؛هر کدام که وارد اماکن گمرکی می شوند اقدامات لازم برای خروج انجام می شود. ترانزیت هم صف مخصوص به خود را دارد؛ اگر بخش ترانزیت هم مانند صادرات حمل مستقیم انجام دهند معطلی وتاخیر کمتری برای خروج دارند اما چون باید ماشین افغانستان برسد و اصطلاحا ترانشیپمنت(انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر ترانشیپمنت است ) صورت بگیرد با اتلاف زمان بیشتری رو به رو میشوند، این گزینه ای است که خود بخش ترانزیت انتخاب کرده است در صورتی که اگر حمل مستقیم را انتخاب می کردند با اتلاف زمان کمتری رو به رو می شدند.
وی افزود: ما در حال حاضر در مرز دوغارون روزانه حدود 150 تا 200 دستگاه ترانزیت خروجی داریم. اگر ماشین هایی مشاهده می شود که زمان طولانی در گمرک هستند به دلایل دیگری مثل ویزا نداشتن راننده یا نداشتن مدارک کافی برای خروج هستند که به مسائل گمرکی مربوط نمی‌شود.
مدیر کل گمرک دوغارون خراسان رضوی در پاسخ به صحبت‌های یکی از فعالین حوزه حمل و نقل در خصوص اینکه چرا فقط به خروج تعداد محدود از دستگاه ترانزیتی اجازه داده می شود، گفت: من متولی گمرک هستم و دارم اطلاع می‌دهم که روزانه بین 150 تا 200 دستگاه خروجی ترانزیت داریم این آمارهم به دلیل داشتن سازمان‌های متعدد مرزی و گمرکی مسئله‌ای نیست که بشود آن را پنهان کرد؛ این که گفته می شود روزانه 30 دستگاه برای ترانزیت اجازه خروج دارند اشتباه است.
محمد کوهگرد افزود: درست است ما در بحث ترانزیت مشکلاتی داریم که آن هم به دلیل حجم بسیار بالای کالا و محدودیت‌هایی است که از سمت باسکول های افغانستان با آن مواجه هستیم بنابراین ما روزانه فقط ظرفیت 500 دستگاه خروج داریم؛ همه هم از این ظرفیت و محدودیت‌های مرزی اطلاع دارند.
وی درباره علت تاخیر در بحث خروج ترانزیتی در مرز گفت: اگر صادرات با سرعت بیشتری نسبت به ترانزیت صورت می گیرد به دلیل این است که صادرات به صورت حمل مستقیم انجام می‌شود ولی در ترانزیت باید منتظر ماشین از افغانستان برای بارگیری باشیم اگر ترانزیت مانند صادرات حمل مستقیم را انتخاب کنند یعنی راننده ایرانی بار را به افغانستان ببرد ترانزیت هم مانند صادرات با سرعت بیشتری انجام شود.
وی درباره مدت زمان لازم برای تخلیه مرز دوغارون ادامه داد: ما حدود 2000 تا 2200 تا دستگاه در مرز داریم در حالیکه روزانه ظرفیت خروج 500 دستگاه ماشین را داریم بنابراین اگرترانزیت حمل مستقیم را انتخاب کند طی 3 یا 4 روز تخلیه انجام می شود ولی چون حمل داخلی را انتخاب کردند زمان بیشتری برای خروج لازم است.