اخبار انجمن

نقطه صفر مرزی عامل اصلی کندی تردد کامیون ها درمرز دوغارون است

تاریخ : 1399/05/28

در گفتگو با ناظر گمرکات استان خراسان رضوی مشکلات مرز دوغارون بررسی شد :

امید جهانخواه، ناظر گمرکات استان خراسان رضوی و مدیر کل گمرک مشهد در گفتگوربا ترابرد در خصوص علت ازدحام وشلوغی های مقطعی و همیشگی در مرز دوغارون گفت: ازدحام کامیون ها در مرز دوغارون به عوامل متعددی بستگی دارد که می توان مهمترین آنها را خرابی مسیر گمرک دوغارون تا اسلام قلعه که سرعت تردد کامیونها را کاهش می دهد ، تعطیلی چند روزه گمرک اسلام قلعه به مناسبت های متفاوت در طی سال ، کمبود امکانات در گمرک اسلام قلعه از جمله کمبود باسکول ، اعتراضات رانندگان کشور افغانستان و عدم تمایل ورود به ایران به منظور بارگیری کالاها و تغییر مسیر عبور محمولات از کشور پاکستان به ایران که بخشی از این کالاها از طریق مرز دوغارون به افغانستان وارد می شوند .
وی افزود: عمده مشکل و گره ترافیکی مربوط به خرابی مسیر گمرک دوغارون تا گمرک اسلام قلعه می باشد که علاوه بر کم بودن عرض مسیر تردد ، تلاقی مسیر کامیونی و مسافری ، هم موجب کاهش سرعت تردد در این حد فاصل می گردد.
ناظر گمرکات استان خراسان رضوی در خصوص عدم وجود مدیریت واحد مرزی در مرز دوغارون به ترابرد گفت: مدیریت واحد مرزی بر اساس ماده 12 قانون امور گمرکی و دستور العمل ساماندهی و تقویت مدیریت مبادی ورودی وخروجی مرزهای زمینی و آبی کشور به عهده گمرک می باشد مع الوصف علیرغم دادن مسئولیت مذکور اختیارات لازم داده نشده است و در برخی از مسائل سازمان های همجوار بر اساس دستورات سلسله مراتب سازمانی خود، تصمیم گیری و انجام وظیفه می نمایند.
وی در خصوص بحث نوبت فروشی و اضافه پرداختی های غیر قانونی در مرز دوغارون گفت: به هر حال این موضوع وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد مع الوصف طی پیگیری های به عمل آمده و تصمیمات گرفته شده در مرز این موارد کاهش پیدا کرده است و طی جلسات متفاوت با طرف مقابل دریافتی های طرف ایران اعلام گردیده است و همچنین اعلام شده است در برابر این دریافتی ها می بایست رسید پرداخت، ارائه گردد و مواردی که فاقد رسید پرداخت است غیر قانونی و قابل پذیرش نیست و همچنین در این خصوص اطلاع رسانی هم شده است. مع الوصف در اینگونه موارد علیرغم تلاش بخش های دولتی ، بخش های خصوص هم باید برای ریشه کنی این موضوع، در کنار بخش دولتی همکاری لازم را از طریق نظارت بر نمایندگان خود در مرز و اطلاع رسانی به رانندگان ، تجار و بازرگانان و شرکای تجاری خود بعمل آورند .
مدیر کل گمرک مشهد در مورد نظارت کافی بر اضافه بارها و اسناد حمل صادره اظهار داشت: نظارت در خصوص اضافه وزن توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به عمل می آید مع الوصف با توجه به توافقات به عمل آمده با طرف مقابل و اعلام آنها در خصوص عدم اجازه تردد به بارهای سنگین مقرر گردید اجازه خروج محمولات از کشور از طریق منطقه ویژه و بازارچه بر اساس میزان اعلام شده توسط طرف افغانستان که بر اساس نوع خودرو و تعداد محور و سایر موارد اعلامی می باشد انجام پذیرد که در این خصوص کنترل های لازم به عمل می آید .
وی دررابطه با نظارت کافی بر هزینه ها و تعرفه های متفرقه که از رانندگان گرفته می شود گفت: هر نوع دریافت هزینه هایی که بصورت قانونی اخذ می گردد نظارت لازم به عمل می آید و در خصوص سایر هزینه ها که بابت خدمات توسط نمایندگان تجار و شرکتهای حمل و نقل اخذ می گردد، هرچند این دریافتی ها می تواند بر اساس توافق طرفین باشد مع الوصف در جلسات متعدد و از بخشهای غیر دولتی خواسته شده است ، با اطلاع رسانی و نظارت لازم بر دریافتی ها و نمایندگان خود، زمینه بروز فساد را کاهش دهند.
جهانخواه در ادامه گفت: افزایش هزینه ها در صنعت حمل ونقل به عوامل متعددی از جمله کمبود ناوگان حمل ، توافق طرفین ، شرایط موجود(به عنوان مثال شیوع ویروس کوئید 19 در جهان )و ..... دارد که این موضوع می بایست به صورت تخصصی توسط انجمن های حمل ونقل بررسی گردد.
ناظر گمرکات استان در پاسخ به سوال ترابرد که شرکت های حمل و نقل با توجه به صف های سنگین و تاخیر در تحویل بارها روزانه بین 10 تا 30 دلار خسارت دموراژکانتینر پرداخت می کنند توضیح داد : پیشنهاد ما حمل بصورت یکسره و عدم ترانشیپمنت کالا در مرز می باشد.
وی در مورد صحبت های یکی از شرکتهای حمل ونقل با توجه به کمبود ماشین های حمل بار و صف های طولانی مدت در مرز که هزینه های حمل 3 برابر شده است به ترابرد گفت: موضوع مذکور قبلا توضیح داده شد که کمبود ناوگان افغانی درزمانی دراثر اعتراض رانندگان افغانی در آنسوی مرز بوده و تمایلی به ورود به جمهوری اسلامی ایران برای حمل کالا نداشتند که با توجه به رفع مشکلات آن طرف مرز ورود رانندگان به صورت عادی شد و در حال حاضر بارگیری کالا صورت می پذیرد مع الوصف مجددا تاکید ما بر حمل یکسره می باشد.
امید جهانخواه، راهکار جلوگیری از خطرات احتمالی نگهداری طولانی مدت سوخت در منطقه ویژه را اینگونه بیان کرد: در این خصوص شرکتهای حمل و نقل میبایست همکاری لازم را با گمرک داشته و محمولات را بصورت مستقیم به کشور افغانستان حمل نمایند.