خبر عمومی

خیز بلند هند و افغانستان برای توسعه همه جانبه بندر چابهار

تاریخ : 1396/05/11

افغانستان با افزایش شرکت های ثبت شده خود در چابهار و تبدیل این بندر به مرکز ترانزیتی آسیای میانه و هند با تجهیز هرچه سریعتر لنگرگاه های تنها بندر اقیانوسی ایران می کوشند جای خود را در چابهار محکم کنند، اما عدم توسعه زیرساخت های این بندر و به تاخیر افتادن بهره برداری از پروژه های مهم، زنگ خطر را برای کاهش تمایل این دو کشور به قلب نهفته اقتصاد ایران به صدا در آورده است.

به گزارش خبرنگار مانا از چابهار مقامات افغانستان از تنها بندر اقیانوسی ایران به عنوان اکسیژن توسعه این کشور یاد می کنند چرا که چابهار کوتاه ترین و به صرفه ترین مسیر برای دسترسی افغانستان به آب های آزاد است.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، افغانستان در حال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بنادر عباس و کراچی در پاکستان انجام می دهد و این درحالی است بندر چابهار در مقایسه با بندرعباس 90 کیلومتر و با کراچی 700 کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک تر است.
بهروز آقایی خاطر نشان کرد: برای افزایش تمایل افغان ها به استفاده از چابهار تخفیفات ویژه ای برای تجارافغانی در نظر گرفته شده است، تخفیف 50 درصدی سازمان بنادر برای حقوق وعوارض بندری، تخلیه وبارگیری و انبارداری نمونه ای از آن هاست، هرچند که سازمان حمل ونقل و راهداری هم به کامیون های باربری افغانی تخفیف 33درصدی مابه تفاوت سوخت اعطا می کند.

منبع :خبرگزاری مانا 11 مرداد96