خبر عمومی

توافقات اولیه برای بازگشایی مرزها و رونق تجارت

تاریخ : 1399/02/02


دنیای اقتصاد : رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه رفع موانع و مشکلات صادراتی پس از شیوع ویروس کرونا کاری زمان‌بر است، گفت: مسوولان مربوطه از طریق سفارتخانه‌ها در تلاش هستند تا این موانع را رفع کنند، اما این اقدامات زمان‌بر خواهد بود.
محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت کشور گفت: همان‌طور که این ویروس بر سلامت مردم جهان تاثیر گذاشته و به یک اپیدمی تبدیل شده، بر روی تجارت همه کشورها هم تاثیرگذار بوده است. به‌طوری که بر اساس اعلام سازمان جهانی تجارت در سال ۲۰۲۰ تجارت بین‌المللی از ۱۳ تا ۳۲ درصد کاهش خواهد داشت. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کشور ما نیز از این شرایط مستثنا نبوده است، افزود: ایران جزو اولین کشورهای درگیر با ویروس کرونا بود و با رشد ناگهانی این بیماری در کشورمان برخی کشورهای همسایه و اطرافمان از جمله عراق، افغانستان، ترکیه و حتی برخی کشورهای حوزه CIS به سرعت مرزهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر روی کشورمان بستند. به همین دلیل کاهش ۱۷ درصدی صادرات طی اسفند ۹۸ رقم خورد.

لاهوتی با بیان اینکه هنوز آمار تجارت کشورمان در فروردین ۹۹ اعلام نشده است، بیان کرد: احتمالا کاهش تجارت ما در این ماه نسبت به اسفند ۹۸ بیشتر باشد،‌ زیرا طی یک ماه اخیر کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای ترددها و حمل و نقل کالا وضع کرده‌اند که قطعا روی تجارت تاثیر بیشتری داشته است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: پیرو رایزنی‌ها و اقدامات انجام شده توسط مسوولان و سازمان‌های مرتبط با تجارت، برخی کانال‌های تجاری، باز شده اما در مجموع همچنان برخی مرزها بسته است. وی گفت: برای حل مشکلات ناشی از جابه‌جایی کالا پس از شیوع ویروس کرونا مباحثی بین کشورها مطرح شده و پروتکل‌های بهداشتی نیز ارائه شده که منجر به توافق‌های اولیه شده است، اما این توافق‌ها قطعی نشده که امیدواریم هر چه زودتر این مسائل بین کشورها نهایی شود تا تجارت به روند عادی خود بازگردد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: روش‌هایی مثل بک تو بک کردن کامیون‌ها و روش حمل ریلی از راه‌های جایگزین کردن حمل بار کامیونی به‌صورت مستقیم به کشور مقصد است که این اقدامات نیز هزینه تمام شده کالاهای صادراتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با توجه به افزایش قابل ملاحظه هزینه‌های حمل کالا افزایش داده است. لاهوتی با بیان اینکه باز و بسته شدن دائم مرزها بر اثر شیوع ویروس کرونا قدرت برنامه‌ریزی را از صادرکنندگان گرفته است، گفت: با توجه به نگرانی کشورها در رابطه با شیوع ویروس کرونا، این اتفاقات ناخواسته است. بنابراین همه کشورها در این روزها با این مشکلات در تجارت مواجه‌اند و به دنبال رفع موانع و مشکلات پیش آمده هستند اما هنوز نتوانسته‌اند به‌طور کامل این مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کنند و ما هم از آن مستثنی نبوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان از طریق سفارتخانه‌ها تلاش زیادی برای حل و رفع تنگناهای تجارت کشورمان پس از شیوع ویروس کرونا انجام داده‌اند،گفت: حل نشدن مسائل در زمینه تجارت در شرایط فعلی نشانه کم‌کاری و سهل‌انگاری نیست، بلکه در شرایط خاص تصمیم‌گیری‌ها سخت و زمان‌بر است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: به‌رغم این مسائل با نظارت بیشتر بر بخشی از امور مانند کنترل کرایه حمل بار می‌توان مشکلات صادرکنندگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمتر کرد. وی با تاکید بر اینکه موضوع پروتکل‌های بهداشتی و رعایت دقیق آنها هم هر چه زودتر باید نهایی شود، گفت: در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعا باید نهایت نظارت وجود داشته باشد تا در صورت عدم رعایت این پروتکل‌ها در یک محموله صادراتی با مشکل مواجه نشویم و تمام زحمات از بین نرود.

لاهوتی با بیان اینکه عمده صادرات ایران به عراق، ترکیه، افغانستان، امارات و چین است، گفت: البته بخشی از تجارت ما به کشورهای حوزه CIS است که به لحاظ ارزشی چندان قابل توجه نیست و ارزش صادرات ما به این کشورها کمتر از یک میلیارد دلار است. وی اظهار کرد: بخش اعظم تجارت ایران با ترکیه نیز شامل میعانات گازی است؛ بنابراین صادرات کالاهای غیرنفتی ما به این کشور هم رقم قابل‌توجهی نیست. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: اما تقاضای کالا به خصوص میوه‌و‌تره‌بار در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات به شدت کاهش یافته است.

لاهوتی اضافه کرد: بیشترین حجم صادرات کالای غیرنفتی ایران از میان ۵ کشور مذکور به عراق و افغانستان است که در حال حاضر با توجه به اینکه سفر زیارتی به کشور عراق انجام نمی‌شود، سطح تقاضا در عراق هم کاهش یافته است. وی ادامه داد: به هر حال تجارت در شرایط فعلی که کشورها با ویروس کرونا درگیر هستند، در جریان است، اما روال و روانی سابق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: برای عادی شدن شرایط مدیریت و برنامه‌ریزی لازم است و کشورها باید با شرایط جدید تطابق یابند که در دو ماه اخیر به مرور این تطابق در حال انجام است، اما به هر حال تطابق کامل با شرایط فعلی مساله‌ای زمان‌بر است که اقداماتی انجام شده و اقداماتی هم در حال انجام است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد 2 اردیبهشت 99