خبر عمومی

یک شرکت آمریکایی، بندر «جاده ابریشم» چین را در دریای سیاه گرجستان می‌سازد

تاریخ : 1396/02/27


علاوه بر ساخت و اداره بندر آب‌های عمیق آناکلیا توسط شرکت Conti International، آنها در حال توسعه یک منطقه آزاد صنعتی در حدود 1400 جریب زمین هستند. این پروژه که در کشور گرجستان احداث خواهد شد، یک کشور را در ذهن دارد: چین.

چرا شرکت ساخت‌وساز نیوجرسی که اکثر فعالیت‌های کاریش در آمریکا بوده است، قصد دارد با یک شرکتی که تمام فعالیت‌هایش در دریای سیاه و گرجستان بوده شریک شود؟ این شراکت یک دلیل ساده به جز گرجستان دارد و آن چین است.

گرجستان معتقد است که می‌تواند با هاب اوراسیایی به داخل اروپا، نسبت به ترکیه و روسیه برتری پیدا کند. آنها معامله‌ای به ارزش 5/2 میلیارد دلار را با شرکت بین‌المللی کونتی و شریک محلی‌شان جهت ساخت و راه‌اندازی بندری منعقد کردند که عمدتا برای ارتباط چین به اروپا از طریق دریای سیاه بود.

کورت کونتی مدیر عامل شرکت بین‌المللی کونتی می‌گوید:« ما بسیار خوشحالیم که آناکلیا مسیری است از چین تا اروپا که قصد دارد تجارت و سرمایه‌گذاری را در سرتاسر چین گسترش دهد.»

کونتی با شرکت هلدینگ TBC گرجستان جهت کنسرسیوم توسعه آناکلیا همکاری می‌کند. آنها کنسرسیومی به رهبری بنگاه‌های چینی را شکست داده‌اند. انتظار می‌رود که این پروژه در سال 2020 با ظرفیت 100 میلیون تن به بهره‌برداری برسد. این بندر می‌تواند کشتی‌های بزرگ تجاری را در خود جای دهد؛ چرا که به اندازه کافی عمیق است. همچنین دولت گرجستان قصد دارد تا در این پروژه به میزان 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند.

اندرو کوچینیز در گزارش ماه ژوئن مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت:« این پروژه به موجب موقعیت مناسب و قرار داشتن بین دریای سیاه و دریای خزر... قادر است به ترمینال غرب جاده ابریشم (چین) تبدیل شود.»

طرح توسعه 2020 دولت، این کشور را به شکل یک ناحیه لجستیکی برای تجارت بین ایالتی، جابه‌جایی محموله و هیدورکربن‌ها از اوراسیا نشان داده است. برای چین، گرجستان به منزله یک دروازه ارزان به دریای سیاه محسوب می‌شود که دارای ثبات سیاسی نسبی است.

چین در سال 2015 حدود 8 درصد از واردات کشور گرجستان را به خود اختصاص داده است که این رقم برابر میزان واردات کشور همسایه گرجستان یعنی روسیه و نزدیک به سه برابر واردات کشور آمریکا است. گرجستان در سال گذشته مذاکرات دوجانبه‌ای را برای تجارت آزاد با چین آغاز کرده است.

کویریکاشویلی نخست وزیر گرجستان در مصاحبه‌ای بیان کرده است که از سال 2015 ما در حال سرمایه‌گذاری بر روی خطوط ریلی جدیدی هستیم که امکان ارتباط با بندر جدید را فراهم می‌کند و این باعث می‌شود تا فرصت‌های تازه‌ای برای پروژه جاده ابریشم فراهم شود.

برای اینکه گرجستان داخل مثلث اوراسیایی قرار گیرد، دولت از سرمایه‌گذاران خواسته است که بزرگراه شرق به غرب را تا سال 2020 به پایان برسانند. جاده‌های گرجستان یکی از مواردی است که به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است و باید تعمیرات اساسی بر روی آنها صورت گیرد. دولت گرجستان همچنین در حال ساخت ترمینال جدید برای جابه‌جایی محموله‌ها و یک باند دیگر در فرودگاه بین‌المللی تفلیس است.

با وجود اینکه آمریکایی‌ها به همراه شرکای گرجستانی در حال ساخت آناکلیا و منطقه آزاد صنعتی 1600 هکتاری هستند، چین دومین کشوری است که بعد از کشور گرجستان از این امتیازات بهره‌مند می‌شود. در عین حال بندر گرجستان یک موقعیت عالی برای فروش اجناس چینی به اروپاییان و ایجاد اشتغال پایدار است. گرجستان قادر به رقابت با چین در زمینه تولید محصولات نیست، بنابراین استراتژی مناسب آن است که خود را به عنوان مجرایی برای انتقال محصولات چینی به اروپا معرفی کند و از آن بهره‌مند شود.

در ماه دسامبر گذشته، راه آهن گرجستان پذیرای اولین قطار باری از چین بود. مقامات گرجستانی در توصیف اهمیت اتصال به جاده ابریشم می‌گویند که این کوتاه‌ترین مسیر برای اتصال اروپا به آسیا خواهد بود.

از چنگدو واقع در نزدیکی مرکز چین تا آناکلیا 5161 مایل مسافت است که پیمودن آن به یک سفر چهار روز نیاز دارد. نزدیکترین و بزرگترین رقیب در بندر سیاه برای آناکلیا، بندر نوروسیسک در روسیه است. شش و نیم روز طول می‌کشد تا قطار از چنگدو به بندر نوروسیسک برسد. قریباشویلی نخست وزیر سابق گرجستان می‌گوید:« ما می‌توانیم بین 8 تا 10 روز محصول را از چین تحویل بگیریم و آن را بین 3 تا 5 روز به اروپا ارسال کنیم.»

به طور کلی، با توجه به منطقه تحت پوشش جاده ابریشم که از اقیانوس آرام در چین تا دریای سیاه در گرجستان امتداد دارد، جاده ابریشم یک فرصت بزرگ برای صادرکنندگان چینی به حساب می‌آید، اما سئوالی که مطرح می‌شود این است که آیا صادرکنندگان غیرچینی هم از این جاده بهره‌مند خواهند شد؟ باید گفت بله.گرجستان بهره‌مند می‌شود. همچنین کونتی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که فرصت‌های فوق‌العاده‌ای در گرجستان برای شرکت‌های آمریکایی وجود دارد؛ چرا که بازار در گرجستان به سرعت در حال رشد است.

ماهنامه تربران 

13اردیبهشت 1396