خبر عمومی

بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی را انتخاب کند/ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های باری با نرخ صفر/ نیازمند ۳۱ هزار واگن مسافری و باری نو در ناوگان هستیم

تاریخ : 1395/12/18

 
مدیرعامل شرکت راه‌اهن با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه از بخش خصوصی درخواست کرد برای سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل ریلی را انتخاب کند.

سعید محمدزاده در حاشیه سومین جشنواره تعالی حمل‌ونقل ریلی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در قالب برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در این برنامه برای دستیابی به سهم ۳۰ درصدی از جانب راه‌آهن در حمل بار هدفگذاری شده است و سهم ریل در حمل و نقل مسافر نیز به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف باید در تمام قسمت‌ها و شقوق مختلف کار برنامه‌ریزی. اقدام و پیگیری کنیم که مهمترین مساله در این میان توجه به مساله بهره‌وری و ارتقای سازمان‌ها در حوزه دولت و حاکمیت در بخش خصوصی در بخش‌های بار و مسافر است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، توسعه زیرساخت و زیربناها در قالب پروژه‌های متنوعی در حال اجرا است و همچنین نوسازی ناوگان در برنامه ششم توسعه سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی به مانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته تلقی شده که موجب می‌شود از معافیت‌های بسیاری بهره‌مند شود.

محمدزاده از بخش خصوصی درخواست کرد با توجه به تاکید تمام حوزه‌های برنامه‌ریزی و مدیریت کشور و در راس آن مقام معظم رهبری، برای سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل ریلی را انتخاب کنند. وی گفت: بنابر این چنین حوزه‌ای به طور حتم دارای تضمین‌های مطمئن از طرف نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل باری در برنامه ششم توسعه با نرخ صفر محاسبه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای راه‌آهن موظف شده است که نسبت به راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل حومه‌ای اقدام کند.

وی با اشاره به تدوین بسته‌های قانونی و حمایتی در حوزه حمل‌ونقل ریلی گفت: علاوه بر این بسته‌ها می‌توان از ماده ۱۲ قانون دائمی و تشکیل شرکت لیزینگ ریلی به دستور رئیس‌جمهوری برای نوسازی ناوگان ریلی کشور استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح وضعیت ناوگان ریلی کشور بیان داشت: سن واگن‌های باری در بخش باری به طور متوسط بالای ۲۰ سال و در بخش مسافری به طور متوسط نزدیک به ۳۰ سال است درحال حاضر ۲۲ هزار واگن باری در ناوگان کشور وجود دارد که باید قبل از برنامه ششم توسعه، ۲۸ هزار واگن به این مجموعه اضافه شود. البته تعداد واگن‌ها در بخش مسافری طبق قانون ممنوعیت سیر واگن‌های بالای ۴۵ سال طی یک ماه و نیم اخیر به کمتر از ۲۰۰۰ عدد رسیده است. در حالیکه باید حد‌اقل ۳ هزار واگن مسافری نو وارد ناوگان شود.

محمدزاده تاکید کرد: باید مساله ناوگان به عنوان دغدغه اصلی حمل‌ونقل ریلی در اولویت قرار گیرد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی

18 اسفند1395