خبر عمومی

رشد اقتصادی در گرو توسعه ریلی

تاریخ : 1395/12/07


در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد میخوانیم: برای توسعه پایدار حمل‌ونقل که لازمه توسعه اجتماعی و توسعه تولید، تجارت، گردشگری و دیگر بخش‌های اقتصادی است، هوشمندانه‌ترین کار، انتخاب و گسترش شیوه‌هایی از حمل‌ونقل است که ویژگی‌های جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی قابل تاملی نیز داشته باشد.

برخی متخصصان حمل‌ونقل براین باورند که بین کارآیی در بخش حمل‌ونقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و حمل‌ونقل را واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند.

هر یک از شیوه‌های حمل‌ونقل امروزی شامل جاده‌ای و خودروهای سبک و سنگین، فرودگاه‌ها و خطوط هوایی، بنادر و کشتیرانی، راه‌آهن و قطار، ویژگی‌های خاص خود را داشته و ازنظر سرعت، امنیت، هزینه، ظرفیت و تاثیر بر محیط‌زیست با یکدیگر تفاوت دارند. به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین‌المللی، مطالعات انجام‌شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن به بازدهی اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌های خصوصی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل را فراهم کرده است.

راه‌آهن به‌عنوان یک مکانیزم بسیار کارآمد در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه شناخته و از آن استفاده می‌شود، ازاین‌رو می‌توان از قطار به‌عنوان گزینه‌ای بسیار مناسب در توسعه پایدار نام برد. اما نکته مهم در این موضوع آن است که برای توسعه‌یافتگی در هر موضوعی باید هزینه کرد که این هزینه فقط هزینه مادی نیست. درواقع همیشه نیاز به یک چیز، راه رسیدن به آن را ایجاد می‌کند و تجربه و آگاهی هرروز نسبت به‌روز گذشته، موجب رشد و ترقی آن حوزه می‌شود.

دیکته نانوشته غلط ندارد، پس تبدیل یک خط به دو خط یا یک ایستگاه به چندده ایستگاه یا یک رام به چند رام، مسائل و مشکلاتی را به دنبال داشته و خواهد داشت که شاید در برخی موارد قابل پیش‌بینی هم باشد. حادثه تلخ ریلی امسال در مسیر سمنان (سانحه ریلی هفت‌خوان)، متاسفانه موجب هزینه‌های جانی سنگینی شد که‌ای کاش چنین اتفاق تلخی هرگز نمی‌افتاد اما اگر به دور از احساسات و براساس آمار قضاوت کنیم، باید بگوییم راه‌آهن هنوز هم به‌عنوان امن‌ترین مسیر حمل‌ونقل در جهان به‌ویژه ایران شناخته می‌شود. از سوی دیگر این صنعت همچنان یکی از مهم‌ترین صنایع زیربنایی و نمادی از توسعه‌یافتگی در دنیا به‌شمار می‌رود.

تین نیوز

7 اسفند 1395