خبر عمومی

همه چیز درباره اعتصاب رانندگان در دوغارون

تاریخ : 1395/11/14


آخرین خبری که در مورد اخذ عوارض رودپاس در مرز افغانستان منتشر شد، مصاحبه داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، با ایرنا بود که از برگزاری مذاکراتی با کشور افغانستان در راستای کاهش هزینه‌های حمل کالا خبر داده بود.

وی در این مصاحبه گفته بود: مذاکراتی با افغانستان برای حذف این عوارض صورت گرفته و اعلام شده اگر طرف افغانستانی آمادگی حذف این عوارض را داشته باشد، ایران نیز برای گسترش تجارت دوجانبه عوارض مزبور را قطع خواهد کرد ولی افغانستان تاکنون حاضر به قطع این عوارض نشده است.

دیروز نیز احمد زمانیان، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایسنا از بروز اعتصابی از سوی رانندگان ایرانی درمرز دوغارون خبر داد و گفت: علت اول این اعتصاب این بود که کنسولگری افغانستان اعلام کرده رانندگانی که ویزای سه ماهه تردد داشته و یک رودپاس 5 سرویسه هم در اختیار دارند، برای تردد بیش از 5 مرتبه باید مجددا نسبت به اخذ رودپاس اقدام کنند.

ارسال یادداشت اعتراضی ایران به افغانستان

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان غلام‌عباس ارباب خالص، رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق کشور، در این رابطه با اشاره به بروز مشکل تجدید رودپاس برای رانندگان ایرانی در افغانستان به ایسنا گفت: کشور افغانستان از 5 بهمن ماه تغییری در اعتبار رودپاس‌ها داد. پیش از این رانندگان به استناد ویزای مولتی‌پیل می‌توانستند برای سه ماه در این کشور بدون محدودیت رفت‌وآمد داشته باشند و بدون تعیین سقف از رودپاس استفاده کنند.

وی ادامه داد: افغانستان اخیرا بدون اطلاع قبلی اعلام کرده که امکان استفاده از این رودپاس نهایتا برای 5 مرتبه وجود دارد؛ هرچند به استناد ویزای مولتی‌پیل رانندگان می‌توانند تعداد دفعات بیشتری در این کشور عبور و مرور داشته باشند ولی افغانستان سقف این سفرها را به 5 مرتبه کاهش داده است.

ارباب‌خالص با بیان اینکه استدلال طرف مقابل این بود که یک راننده در مدت سه ماه نمی‌تواند بیشتر از 5 مرتبه به افغانستان سفر کند، گفت: ما در اعتراض به این مساله سه روز پیش با سرکنسول این کشور صحبت کرده و یادداشت رسمی به طرف افغان داده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم در این خصوص که برخلاف توافقات قبلی صورت گرفته، اعلام نظر کنند.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق کشور اضافه کرد: در این یادداشت اعلام شده این اقدام افغانستان که برخلاف توافقات قبلی بوده و مغایر با همکاری‌های دو کشور در جهت تسهیل و روانسازی امر ترانزیت جاده‌ای در دو کشور است، باید وضعیت را به حالت قبل بازگرداند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما منتظر پاسخ کابل هستیم تا ببینیم دلیل این اقدام در افغانستان به چه علتی بوده است؛ پس از آن می‌توان در این خصوص تصمیم‌گیری لازم را داشت. البته وزیر راه این کشور نیز برای بازدید از مرزهای سیستان و بلوچستان و استان به ایران آمده و احتمالا شنبه نیز در مشهد با استاندار خراسان رضوی دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت که یکی از موضوعات این جلسه قطعا همین مساله رودپاس است.

ارباب‌خالص در خصوص رویکرد ایران برای برخورد با این موضوع تاکید کرد: اتخاذ هر تصمیمی در این مورد در حوزه وزارت راه و شهرسازی است. این وزارتخانه باید توافقات قبلی خود را بررسی کند؛ اگر این اقدام مغایر تفاهمات قبلی بوده باید تلاش شود شرایط به حالت قبل بازگشته یا توافق جدیدی حاصل شود.

مشکل حل شده است

علی رسولیان، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، نیز در خصوص علت بروز این رفتار از سوی افغانستان عنوان کرد: پیش از این در روابط تجاری ما با افغانستان قرار بود این مبلغ به صورت دوطرفه از رانندگان دو کشور اخذ نشود. شاید دلیل این اقدام افغانستان کمبود منابع مالی بوده باشد.

وی اضافه کرد: این اقدام افغانستان بدون اعلام قبلی صورت گرفته و پیش از آن به گونه‌ای بود که طی سه ماه، رانندگان دارنده رودپاس می‌توانستند هر مقدار سفری که می‌خواهند به این کشور داشته باشند. در حال حاضر افغانستان برای این سه ماه سقف تعیین کرده و رانندگان اجازه دارند تنها 5 مرتبه از رودپاس استفاده کنند و باید برای تردد بیشتر 100 دلار بپردازند.

رسولیان از ملاقات مرزی مسئولان استان با مسئولان افغانی خبر داد و افزود: این ملاقات سه روز پیش صورت گرفت و در آن دیدار افغانستان از تصمیم خود بازگشت. شنبه نیز قرار است وزیر حمل و نقل افغانستان از مرزهای استان بازدید کند و یکشنبه هم بازدیدی از مرز دوغارون خواهد داشت.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: ما حاضریم محدودیت رودپاس را برای رانندگان افغانی رفع کنیم. مساله دیگری که رانندگان ما نسبت به آن اعتراض دارند، مساله امنیت و کاستی‌های امکانات در این کشور است. استاندار ما قبلا به این کشور سفری داشت و قرار بود این مسایل طی نشستی به طور دقیق بررسی و حل شود. البته بخشی از درخواست‌های ما برآورده شده ولی همه مسایل به نخواستن طرف مقابل محدود نمی‌شود.

رسولیان ادامه داد: قرار است نشستی با مسئولان استان هرات برای این منظور داشته باشیم. به هر ترتیب افغانستان برای ما کشور بااهمیتی است و ما با آن‌ها ارتباطات و مبادلات تجاری زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل تغییر در تجدید رودپاس حل شده و آن‌ها همان 450 دلار قبلی را اخذ خواهند کرد. البته بهتر این است که این مساله از سوی دوطرف حل شود. هم‌اکنون طرف افغانستان محدودیت را حذف نکرده و این یک عمل متقابل محسوب می‌شود و اگر بنا باشد این پول به هر طریقی اخذ شود، ما نیز همین اقدام را انجام خواهیم داد.

رسولیان با بیان اینکه در حال حاضر مشکل حل شده است، گفت: البته زمانی هم بود که ما این مبلغ را از رانندگان افغانی دریافت می‌کردیم اما باید در جهت تسهیل حمل و نقل در این مسیر گام برداریم. برخی اتفاقات در مرزها رخ می‌دهد که دولت‌ها تمایلی به آن ندارند. قاعده حسن همجواری بر حل مشکلات دو طرف و تاکید بر نقاط اشتراکی طرفین حکم می‌کند. در حال حاضر شرایط ارتباطات ما با این کشور نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به مشکلات ناامنی حاکم در کشور افغانستان گفت: بخشی از اعتراضات رانندگان در این مورد بوده و طرف مقابل قول پیگیری آن را داده است.

مساله در دست پیگیری است

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، در این خصوص صرفا به اعلام خبر پیگیری موضوع بسنده کرد و یادآور شد: در اتاق مشترک ایران و افغانستان کارگروه تخصصی برای این منظور ایجاد شده و چندین جلسه نیز با سرکنسول افغانستان و رئیس اتاق هرات برگزار شده است.

وی افزود: در این میان برخی مسایل لاینحل مانده که در تلاش برای حل آن هستیم. این موضع نیز در دست پیگیری است اما انتظار ما از مسئولان این است که در جهت نظم‌دهی و ساماندهی مرزها در هر دو کشور اهتمام ورزند و امیدواریم این مشکل نیز با کمک مسئولان دوطرف حل شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا

14 بهمن ماه 1395