خبر عمومی

تغییر نام بندر امیرآباد مازندران به «بندرآیت‌الله هاشمی رفسنجانی»

تاریخ : 1395/11/13


اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اولین نشست این هیئت پس از ارتحال یار صدیق و دیرینه معمار کبیر انقلاب اسلامی، پیشنهاد کرد نام بندر مهم و استراتژایک امیرآباد در شرق مازندران به بندر بین‌المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی تغییر یابد که با رای همه اعضا به تصویب رسید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، در پی تماس­‌ها، مراجعات و خواسته‌های قاطبة مدیران و کارکنان جامعه بندری و دریایی کشور و در راستای پاسداشت مقام شامخ و نقش ارزنده‌ای که مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران سازندگی ایفا کردند و همچنین تأثیر سیاست‌ها، تصمیمات و حضور فعال آن مرحوم در راه‌اندازی و توسعه کریدور شمال- جنوب، بندر استراتژیک و حیاتی امیرآباد به­‌عنوان هاب بنادر شمالی و نقش مؤثر آن در ارتباطات بین‌المللی و کشورهای CIS، در جلسة شمارة ۱۸۶۴، مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۵ هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، پیشنهاد تغییر نام «بندر امیرآباد» به «بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» و با نام اختصاری و بین­‌المللی B.H.R مطرح و به تصویب رسید.

بندر امیرآباد با وسعت ۱ هزار و ۶۰ هکتار و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷/۶ میلیون تن کالا در سال، در استان مازندران و در مسیر کریدور بین­المللی ترانزیتی شمال– جنوب واقع شده و در زمینة حمل و نقل، تجارت و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه، به­عنوان مهم­ترین بندر شمالی کشور، از موقعیت و پتانسیل منحصربه­ فردی برخوردار است.

این کریدور، علاوه بر برقراری ارتباط تجاری و ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه، با کشورهای اروپایی و در قلمرو ایران، از طریق بندر امیرآباد به خلیج فارس در جنوبی‌ترین منطقة کشور مرتبط بوده و تا کشورهای حوزه اقیانوس هند امتداد می‌­یابد. بر اساس گزارش‌­های آنکتاد، این کریدور درمقایسه با مسیرعبور از کانال سوئز، از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه­تر و از نظر هزینه تا۳۰ درصد ارزان­تر است.

بر اساس این گزارش، بندر استراتژیک امیرآباد به خطوط ریلی سراسری کشور نیز متصل بوده و به ­زودی قادر خواهد بود با استفاده از اسکله رو رو ریلی، حمل و نقل چندوجهی از جمله بارگیری مستقیم واگن­‌های باری را از طریق کشتی به انجام برساند.

شایان ذکر است، این بندر در سال ۱۳۹۴، با جذب سهم ۴۴ درصدی از عملیات تخلیه و بارگیری در بین بنادر شمالی کشور، رتبة نخست را به خود اختصاص داده است. همچنین؛ با عملکرد ۶۰ درصدی از حجم تخلیة غلات و ۸۶ درصدی ازحجم صادرات در شمال کشور، جایگاه خود را به­عنوان مهم­ترین بندر شمالی کشور تثبیت کرده است.

هم­زمانی این پیشنهاد با سی و هشتمین سالگرد غرورآفرین دهة فرخندة فجر انقلاب اسلامی که حضرت آیت­الله هاشمی رفسنجانی در شکل­‌گیری، تثبیت و تداوم آن تأثیری بلامنازع داشته‌­اند و نقش ارزنده ایشان در دستور ساخت و تبدیل بندر امیرآباد به­ عنوان یکی از رگ­‌های حیاتی و مهم اقتصاد کشور، ارزش و اهمیت این حرکت قدرشناسانه را چندین برابر کرده و پاسخی مناسب به ندای لبیک تشییع کنندگان میلیونی یار دیرینة امام راحل و رهبری معظم انقلاب به­ شمار می­‌آید.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، این مصوبه برای اجرا و طی مراحل قانونی به مراجع ذی­ربط پیشنهاد شده است.

تین نیوز

14بهمن ماه 1395