خبر عمومی

مرز باید فقط محلی برای عبور کالا و مسافر باشد/ پیشنهاد تشکیل پنجره واحد/ تبیین برنامه دوساله با ۶ هدف برای توسعه ترانزیت کشور

تاریخ : 1395/10/19

 
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی گفت: در واقع یک مرز نباید محلی برای توقف کالا و مسافر یا فضایی برای ایجاد بندرها برای ایجاد ارزش‌افزوده کالا، ساخت انبار و تأسیس گمرک باشد.

محمدجواد عطرچیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی بر حذف وظایف برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها از پایانه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر نیازی به حضور و استقرار تمام سازمان‌ها در مرزها نیست. بلکه تعدادی از آن‌ها می‌توانند در عقبه مرزها مستقر شوند.

وی بابیان اینکه «یک مرز باید به محلی برای عبور کالا و مسافر تبدیل شود» تصریح کرد: در واقع یک مرز نباید محلی برای توقف کالا و مسافر یا فضایی برای ایجاد بندرها برای ایجاد ارزش‌افزوده کالا، ساخت انبار و تأسیس گمرک باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به سیاست‌های کلان سازمان بیان داشت: وجود یک سازمان به نمایندگی از سایر سازمان‌ها و یا ایجاد یک سامانه پنجره واحد می‌تواند به‌تنهایی تمام امور مربوط به سازمان‌های ذی‌ربط را انجام دهد.

عطرچیان در ادامه تأکید کرد: به نظر می‌رسد باید در خصوص پایانه‌های مرزی تجدیدنظر شود و مرز به یک ساختاری برای عبور و مرور کالا و مسافر تبدیل شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای؛ حدود شش سازمان در مرزها فعالیت می‌کنند که طبق انجام یک کار کارشناسی از سوی دولت مشخص شود، کدام‌یک از سازمان‌ها نیاز به حضور در نقطه صفر مرزی دارند و چه تعداد می‌توانند در عقبه مرز به فعالیت خود ادامه دهند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

19 دیماه 1395

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به قابلیت تجمیع فعالیت‌های سازمان‌ها در یک سازمان گفت: در صورت تجمیع می‌توان یک پنجره واحد خدماتی به‌منظور انجام امور مربوط به ورود و خروج کالا و مسافر انجام داد تا ضمن جلوگیری از ساخت‌وساز در نقطه صفر مرزی، مرزها به محل تخلیه و بارگیری و سایر رویه‌های معمول تبدیل نشود.

محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی بابیان این‌که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استراتژیک و موقعیت‌های جغرافیایی در توسعه و ارتقای حمل‌ونقل بین‌المللی در دستور کار قرار دارد، افزود: برای برنامه دوساله، شش هدف تعیین‌شده و ما قصد داریم با برنامه‌ریزی و تعیین مسیر درست و استفاده از توان داخلی به تمام اهداف در مدت‌زمان تعیین‌شده دست‌یابیم.

عطرچیان ارتقای جایگاه و افزایش سهم ایران در ترددهای بین‌المللی را اولین هدف در این راستا قلمداد کرد و گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی در حمل‌ونقل تکیه و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های داخلی و افزایش نقش ایران در حمل‌ونقل بین‌المللی است.

وی همگرایی در حمل‌ونقل برون‌مرزی را هدف دوم اعلام کرد و گفت: با توجه به این‌که ایران با ۵۰ کشور پروتکل‌هایی را امضا کرده است؛ ما باید با تمرکز بر پروتکل‌های دوجانبه با کشورهای همسایه همگرایی را دراین‌بین به تصویر بکشیم و ضمن حفظ سهم خود ترانزیت به کشورهای منطقه؛ سطوح کیفی و کمی و جایگاه کشور را در این راستا ارتقا دهیم.

به گفته مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی رفع موانع و مشکلات ترانزیت کالا سومین هدف در راستای تحقق اهداف استاد بالادستی کشور در تردد بین‌المللی کالا و مسافر است.

عطرچیان گفت: توسعه؛ تسهیل و تسریع در حمل‌ونقل کالاها و مسافر نیز باهدف افزایش ظرفیت‌های گردشگری و زائران به کشور نیز به‌عنوان چهارمین هدف؛ برنامه‌ریزی‌شده است.

وی همچنین بیان كرد: توسعه، بهبود و تمرکز بر کارایی این زیرساخت‌ها بر تسهیل امور ترانزیتی هدف دیگری است که دراین‌بین تعریف و توسط ارگان‌های ذی‌ربط دنبال می‌شود: در راستای تسهیل درروند ترانزیت کالا و مسافر قصد داریم که بازهم با تکیه‌بر توان داخل، از ساخت‌وساز ابنیه و ساختمان‌های غیرضروری در پایانه‌ها ممانعت کنیم و روان‌سازی امور دراین‌بین را محقق سازیم.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی ارزیابی مستمر عملکرد در ترانزیت بین‌المللی را آخرین هدف دولت در این میان خواند.

لازم به ذكر است در این نشست یک‌روزه مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان‌ها، مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات، مدیرکل دفتر حراست، حضور داشتند و طی سخنانی گزارشی از اقدامات انجام‌شده در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی را بیان کردند.