خبر عمومی

لجستیک قابلیت جایگزینی نفت را در اقتصاد کشور دارد

تاریخ : 1398/04/19

عضو مجمع تشخیص مصلحت:

ارومیه- ایرنا- رییس کمیته بازرگانی و تجارت بین‌الملل و عضو کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توجه به ظرفیت‌های لجستیکی کشور می تواند جای نفت را در اقتصاد کشور پر کند و جایگزین آن شود.

محمود دودانگه روز دوشنبه در همایش نخستین میز ملی لجستیک ایران که در منطقه آزاد ماکو در حال برگزاری است، افزود: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص یک کشور دارای ظرفیت ویژه لجستیکی است و باید از این ظرفیت برای تجارت بهره لازم را برد.

وی ادامه داد: باید با نگاه درون‌زای برون‌نگر در کنار توجه به تولید به ظرفیت‌های کشور هم توجه کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از ضعف‌های امروز کشور در امر صادرات غیرنفتی عدم توجه به زیرساخت‌های لجستیکی است و باید توجه به آن در اولویت باشد.

وی با اشاره به اینکه لجستیک در کاهش هزینه و رقابت‌پذیر کردن تولید اثرگذار است، بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود از ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از بین می‌رود که این امر به علت نبود زیرساخت‌های لجستیکی است.

رییس کمیته بازرگانی و تجارت بین‌الملل و عضو کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع لجستیک به سه عامل مدیریت جریان کالا، مدیریت جریان اطلاعات کالا و مدیریت جریان مالی مرتبط با کالا توجه ویژه می‌کند و اگر سه موضوع مورد تاکید لجستیک اجرایی شود دیگر مشکل کمبود کالا و افزایش قیمت را در کشور نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: مشکل اساسی ما در این حوزه در حال حاضر مدیریت نامناسب سه مسئله مورد تاکید لجستیک است.

وی با اشاره به اینکه ۸۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه غیرهدفمند در کشور وجود دارد، بیان کرد: نبود نظام قیمت‌گذاری منسجم در کشور از دیگر مشکلات موجود حال حاضر بوده و عامل وجود یارانه غیرهدفمند در کشور است.

وی تاکید کرد: قیمت کالا به سرمایه‌گذار علامت می‌دهد و باید نظام قیمت‌گذاری مشخص در بخش‌های مختلفی چون سودبانمی، ارز، دستمزد و کالا وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: لجستیک بخشی از زنجیره تامین است و مرحله تولید اولیه تا تحویل نهایی کالا به مصرف‌کننده را شامل می شود.

نخستین میز ملی لجستیک ایران با حضور فعالان این بخش در کشور به مدت ۲ روز در منطقه آزاد ماکو برگزار می شود.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال‌غرب کشور واقع است.

مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری‌آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

منبع خبری :خبرگزاری ایرنا