خبر عمومی

تشریح ویژگی‏های شبکه ریلی ایران در جمع سرمایه‏ گذاران چین

تاریخ : 1395/08/29


مدیرعامل راه‏آهن گفت: قدمت بسیار طولانی راه‏آهن ایران، قرار گرفتن در کریدورها و سازمان‏های بین‏المللی و اتصال مرزی با ۷ کشور همسایه از ویژگی‌های خاص راه‏آهن ایران است. محسن پورسید آقایی در نشست «مجمع سرمایه‏گذاری مسکن، حمل‏ونقل و ترابری» در حضور وزیر راه و شهرسازی و مشارکت بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان و فعالان حوزه حمل‏ونقل چین در شهر پکن، فرصت‏ها و زمینه‏های سرمایه‏گذاری در بخش حمل‏ونقل ریلی، اظهار کرد: راه‏آهن ایران به‌دلیل قدمت بسیار طولانی و قرار گرفتن در کریدورهای مختلف و عضویت در سازمان‏های معتبر بین‏المللی، از شرایط ویژه‏ای برخوردار است.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای راه‏آهن ایران داشتن هفت اتصال مرزی با کشورهای همسایه است که همین ویژگی، مزیت‏های ارزشمند راه‏آهن ایران در منطقه را دوچندان کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از ایده ایجاد یک خط راه‏آهن استاندارد بین چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران خبر داد و گفت: مطالعات و بررسی‏های لازم در خصوص آن در حال انجام است و در صورت تحقق این طرح، قطارها به‏راحتی تا اروپا طی مسیر خواهند کرد و اجلاس کارشناسی بین پنج کشور یادشده در خصوص این طرح برگزارشده است. پورسیدآقایی همچنین به راه‏اندازی دوباره جاده ابریشم اشاره کرد و یادآور شد: اهمیت ساخت این جاده نه به خاطر کاربرد تجاری، بلکه به‏عنوان مسیری برای تبادلات فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران نیز آماده مشارکت در اجرای طرح‌های قرارگرفته در مسیر این جاده است.

فرصت سرمایه‌گذاری در ریل ایران با چشم‌انداز رشد۴۰ درصدی بار و مسافر
در ادامه این نشست جبار علی ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‏ونقل کشورمان نیز در راستای توسعه شبکه حمل‏ونقل ریلی ایران به ارائه گزارشی از روند ساخت، نوسازی و ایجاد خط‌آهن‏های جدید پرداخت و گفت: در راستای توسعه شبکه ریلی؛ افزایش سهم جابه‌جایی مسافر در سال ۲۰۲۵ از 4 درصد فعلی به ۱۸ درصد و افزایش سهم بار از ۱۰ درصد کنونی به ۳۰ درصد در دستور کار قرارگرفته است که این هدف‌گذاری نشان‏دهنده عزم دولت برای حمل‏ونقل ریلی، توسعه زیرساختی و بهره‏برداری است.

عضو هیات‏مدیره شرکت ساخت با اشاره به وجود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در ایران از نوسازی و دوخطه کردن ۲ هزار کیلومتر آن خبر داد و گفت: برنامه‏ریزی‏های لازم برای رسیدن به اهداف موردنظر صورت گرفته و بخش قابل‏توجهی از مطالعات مربوط به ساخت و توسعه ناوگان ریلی کشور انجام‏شده است. وی افزود: با توضیحات ارائه‏شده شرایط برای سرمایه‏گذاری شرکت‌های خارجی مهیا است و شرکت‌های علاقه‏مند می‏توانند با ارائه برنامه‏های خود در هر یک از طرح‌های یادشده مشارکت داشته باشند. در ادامه این نشست، چند تن از نمایندگان شرکت‌های فعال حمل‏ونقلی چین با معرفی توانمندی‏های خود در حوزه‏های مرتبط، آمادگی خود را برای مشارکت در طرح‌های زیرساختی، اجرایی، حوزه ریلی و جاده‏ای اعلام کردند. همچنین وزیر راه و شهرسازی در جلسه پرسش و پاسخ به سوالات شرکت‏کنندگان پاسخ داد.

تین نیوز

29 آبان 1395