خبر عمومی

سیستان و بلوچستان نقطه اتصال ایران به مهم‌ترین نقاط تجاری جهان است/ برنامه‌ریزی برای توسعه ۵ شهرستان با رویکرد محله محوری/ تاکید بر تجهیز تمام پایانه‌های مرزی، هوایی و دریایی استان/ لزوم اتصال ثروت ان

تاریخ : 1395/08/20


وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان با اشاره به این نکته که با هدف توسعه ارتباطات درون تمدنی باید تمام پایانه‌های مرزی، هوایی و دریایی را تجهیز کنیم گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان مرز تمدنی می‌تواند نقطه اتصال ایران با آسیای میانه، شبه قاره هند و سایر نقاط مهم تجاری و اقتصادی دنیا باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که برای حضور در جلسه ستاد راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان روز گذشته به زاهدان سفر کرده بود پس از استماع گزارش مسولان و مدیران استانی حاضر در جلسه با اشاره به موقعیت خاص استان سیستان و بلوچستان گفت: گزارش‌های خوبی در خصوص توسعه استان قرائت شد با این حال درک بنده از توسعه، توانائی خلق ارزش افزوده توسط مردم و عمران و آبادانی است و در نهایت اگر مردم بتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند آن زمان است که می‌توان گفت استان در مسیر توسعه قرار گرفته است.

وی یکی از توانائی‌های استان را ثروت انسانی آن دانست و گفت: ثروت انسانی این استان بسیار بزرگ است که به معنای شبکه ارتباطی است که خلق آن برای کشورهایی که این شبکه ارتباطی را بین اقوام خود ندارند بسیار سخت و گران است و نکته در اینجاست که باید بتوانیم این شبکه ارتباطی را در کنار شبکه تجاری گسترش دهیم.

آخوندی ادامه داد: توسعه سیستان و بلوچستان بدون در نظر گرفتن افغانستان، پاکستان و شبه قاره هند امکان‌پذیر نیست. با وجود شبکه ارتباطی بسیار عمیق تمدنی و تاریخی بین مردمان این دیار با کشورهای همسایه می‌توان در توسعه منطقه از این ظرفیت ارزشمند به بهترین نحو بهره گرفت.

اتصال سیستان و بلوچستان به مهم‌ترین نقاط تجاری جهان

وی افزود: سیستان و بلوچستان در واقع به عنوان مرز تمدنی می‌تواند نقطه اتصال ایران به آسیای میانه، شبه قاره هند و سایر نقاط مهم تجاری و اقتصادی دنیا باشد.

آخوندی با اعلام اینکه امروز در ستاد بحث‌های مختلفی در زمینه صنعت کشاورزی، آب و همچنین حمل و نقل و سکونت‌گاه‌ها مطرح شد گفت: سیستان به عنوان دروازه ورود به افغانستان نقش ترانزیتی بسیار بسیار مهمی را ایفا می‌کند و زاهدان ماهیتی تجاری دارد و ایرانشهر نقش کشاورزی را ایفا کرده است و چابهار نقش مهمی در حمل و نقل دریایی دارد؛ بنابراین سیستان استانی است که می‌شود از نظر توسعه‌ای برای آن فکر داشت و برنامه‌ریزی کرد.

وی تاکید کرد به دلیل همجواری استان با دریای عمان، پاکستان و افغانستان هر نوع برتامه‌ریزی برای استان باید بر مبنای تسهیل ارتباط با افغانستان و آسیای میانه در شمال و پاکستان، هند و هم‌چنین دریای عمان باشد. بنابراین نقش تجاری در اینجا بسیار مهم است و ما شبکه حمل و نقلی را در نظر داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه بندر چابهار با سرعت خوبی ادامه دارد تاکید کرد: در عین حال راه‌آهن چابهار به سمت زاهدان با سرعت خوبی نیز ادامه دارد و در صورت یافتن سرمایه‌گذار بین‌المللی این مسیر ریلی را به سمت خراسان جنوبی تا اتصال به شبکه ریلی افغانستان ادامه خواهیم داد. ضمن اینکه فرودگاه زاهدان در حال توسعه است و با تکمیل باند جدید و امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر می‌توانیم این فرودگاه را به یکی از مراکز حمل و نقل هوایی در یکی از شرقی‌ترین نقاط ایران تبدیل نماییم.

وی با تاکید بر اینکه باید به یک پس‌کرانه مطلوب برای چابهار بیاندیشیم ادامه داد: با توجه به اهمیت این بندر اقیانوسی توسعه اطراف آن از نظر فرودگاه و شبکه ریلی و غیره مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:امکان توسعه استان وجود دارد و از آنجا که استان حدود ۱۲۰ هزار دانشجو دارد سرمایه انسانی فراوانی دارد که می‌تواند در مسیر توسعه تاثیرگذار باشد. عمران و آبادانی به تنهایی نمی‌تواند توسعه ایجاد کند و عمده‌ترین ثروت سیستان و بلوچستان با وجود این‌۱۲۰ هزار دانشجو و نیروهای توانمند، میراث تاریخی، اجتماعی و اقتصادی آن است. ضمن اینکه بحث گردشگری و سایر خدماتی که در این منطقه قابل توسعه است بررسی و موارد مهم آن در ستاد مرکزی اقتصاد مقاومی مطرح می‌شود و مقدمات یک برنامه‌ریزی با شتاب بیشتر را فراهم خواهیم کرد.

ساماندهی بافت حاشیه‌‌نشین زاهدان در دو فاز

آخوندی به بازدید خود از بافت حاشیه نشین زاهدان اشاره کرد و گفت: برنامه بسیار خوبی برای توسعه ۵ شهرستان کنارک، چابهار، زابل، زاهدان و ایرانشهر تهیه کرده‌ایم و می‌خواهیم بتوانیم در هر یک از این مناطق در ابتدا مفهوم محله و مفهوم خدمات مرکزی محله را که شامل مدرسه، بیمارستان، مسجد و مرکز محله است تعریف کنیم و بعد از آن می‌توانیم به خدمات زیربنائی در جهت تسریع معابر و مسائل فاضلاب رسیدگی کنیم. این کار می‌تواند هویت محله را شکل و به محله انسجام بدهد. در گام دوم بحث این است که به کمک خود مردم به بهسازی خانه‌هایشان کمک کنیم و بتوانیم سند برای خانه‌هایشان صادر کنیم و برنامه صدور اسناد برای هر ۵ منطقه را داریم که به کمک آقای استاندار در حال انجام آن هسیم.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان هنوز کلانشهر بزرگ نداریم گفت: این مهم به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود و اگر بتوانیم ماموریتی برای هر شهر تعریف کنیم تاثیر بسزایی در اقتصاد مقاومتی دارد.

تجهیز تمام پایانه‌های مرزی، هوایی و دریایی استان

به گفته آخوندی با هدف توسعه ارتباطات درون تمدنی باید تمام پایانه‌های مرزی، هوایی و دریایی را تجهیز و تسهیل کنیم.

آخوندی با اعلام اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی باید برای هر یک از شهرهای استان وظایفی تعریف شود گفت: در شهرستان چابهار سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه بندر و فرودگاه در حال انجام است که برای تبدیل شدن چابهار به مرکز جذب جمعیت ایجاد پسکرانه نیازی ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در چابهار نیاز به یک منطقه ویژه اقتصادی نیاز داریم که متصل به بندر باشد و بتواند تولید در چابهار را سازماندهی و حمایت کند.

توجه به مناطق ویژه اقتصادی در امر تولید و ایجاد اشتغال

وی که در پانزدهمین نشست راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان سخنرانی می‌کرد افزود: مناطق آزاد کشور به جز کیش که در بخش گردشگری فعال است، نقش بسیار مهمی در تولید و صادرات ندارند و بر این اساس در مناطقی همانند چابهار که مبنای توسعه صادرات است باید اصل را بر این موضوع قرار داد و پایه را بر مناطق ویژه اقتصادی استوار کرد.

آخوندی با بیان این که برخی افراد تصور می کنند به محض ایجاد منطقه آزاد آن منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می‌شود گفت: برخلاف این تصور، مناطق آزاد به محل ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور تبدیل شده‌اند. با توجه به اینکه مناطق آزاد دروازه ورود کالاهای خارجی به کشور هستند باید مناطق ویژه اقتصادی از نظر نقش مهمی که در تولید و ایجاد اشتغال دارند مورد توجه قرارگیرند.

وی هم چنین تاکید کرد برای ساخت ریل چابهار – خواف به حدود ۶.۵ میلیارد دلار منابع مالی نیاز است که باید از محل سرمایه‌گذاری خارجی یا صندوق توسعه ملی تامین شود.

آخوندی در ادامه مجددا با ابراز خرسندی از طرح های توسعه‌ای فرودگاه بین المللی زاهدان، گفت: در کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان فرودگاهی با تجهیزات و توانمندی فرودگاه زاهدان وجود ندارد. فقط در هفت ماه گذشته نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه زاهدان هفت درصد رشد داشته و با نشست و برخاست ۲ هزار و ۳۵۰ پرواز در این مدت افزون بر ۲۴۸ هزار مسافر جابه جا شده‌اند. که این خود می تواند نشان دهنده ظرفیت‌های استان در مسیر توسعه باشد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی 

20 آبان 1395