خبر عمومی

فاز اول طرح جامع حمل‌ونقل تمام شد/ زیان هزاران میلیاردی کشور به خاطر نبود لجستیک بار

تاریخ : 1398/02/30


معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاز اول طرح جامع حمل‌ونقل تمام شد، گفت: به خاطر نبود لجستیک بار در کشور سالانه هزاران هزار میلیارد تومان زیان می‌بینیم.

فاز اول طرح جامع حمل‌ونقل تمام شد/ زیان هزاران میلیاردی کشور به خاطر نبود لجستیک بار
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعدازظهر امروز تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با حضور شهرام آدم‌نژاد و سیدعلی اکرمی‌فر در وزارت راه و شهرسازی امضا شد.

در این مراسم، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این تفاهم‌نامه نکات کلیدی و اقدامات عملی در کنار مسائل کلان دیده شده است.

آدم‌نژاد افزود: درباره ستاد ایمنی حمل‌ونقل کشور مباحث زیادی مطرح شده است و در دستور کار کمیسیون ایمنی معاونت حمل‌ونقل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ستاد ایمنی حمل‌ونقل کشور ذیل وزارت راه شروع به کار می‌کند و آیین‌نامه آن پس از کمیسیون ایمنی راه‌ها برای تصویب به هیأت وزیران می‌رود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همکاری‌ها در زمینه انتقال فناوری و رفع نیازهای فناورانه حمل‌ونقل با نگاه به سامانه حمل‌ونقل هوشمند از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است.

آدم‌نژاد گفت: در حوزه جاده‌ای باید به تدریج به راه هوشمند فکر کنیم و مسیرهای هوشمند به تجاری‌سازی هم منجر می‌شود.

وی گفت: در حوزه ریلی اقدامات زیادی انجام شده است و بابت هوشمندسازی در حوزه‌های بندری و فرودگاهی هم فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از نکاتی که می‌تواند ظرفیت ترانزیتی ایران را افزایش دهد، لجستیک پایدار و قوی است بنابراین در زنجیره تأمین باید به ویژگی لجستیک توجه خاص شود.

آدم‌نژاد با بیان اینکه فاز اول طرح جامع حمل‌ونقل تمام شد، افزود: در فاز دوم روی مدل‌های تقاضا کار می‌شود و امسال قطعاً در این حوزه به نتایجی دست می‌‌یابیم.

وی اظهار داشت: در حوزه 500 تن باری که در بخش جاده و ریل جابه‌جا می‌شود 30 مکان به عنوان مکان لجستیکی دیده شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همکاری در پیشبرد اهداف حوزه حمل‌ونقل از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است، گفت: در رابطه با هوشمندسازی دیتاهای جریان کالا و مسافر در داخل و خارج باید قابل دسترس و قابل انتشار باشد، ما در حوزه رصد، مانیتورینگ، مدیریت و بهبود اهدافی در این حوزه دنبال می‌کنیم و زیرساخت‌های داده‌های کالا و مسافر در سطح کشور باید تجمیع و منتشر کنیم.

آدم‌نژاد ادامه داد: حمل‌ونقل باید رقابت‌پذیر باشد تا توسعه یابد و راه هوشمند و تجاری‌سازی حمل‌ونقل دو حوزه مهم است و در هر دو حوزه مشکلات بزرگی داریم.

وی تأکید کرد: هزاران هزار میلیارد تومان در سال به خاطر نبود لجستیک بار در کشور زیان می‌بینیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: باید در جریان جابه‌جایی کالا ارزش افزوده ایجاد کنیم.

آدم‌نژاد ادامه داد: در هوشمندسازی کشور زیرساخت‌های خوبی داریم اما در حوزه نظام لجستیک که قرار است، در کشور اجرا شود مباحثی وجود دارد که متولی چه بخشی باشد در حالی که یک دستگاه نباید متولی بخش لجستیک باشد و همه کسانی که با زنجیره تأمین از تولید تا مصرف کار می‌کند، باید در لجستیک نقش داشته باشد.

منبع:پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی