خبر عمومی

ناپایداری در نرخ حمل و نقل دریایی کانتینر

تاریخ : 1395/06/21


با وجود این‌که خطوط کشتیرانی جهان، خدمات خود در برخی از مسیرهای پرضرر را متوقف کردند،

شاخص نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری در فاصله ماه‎های آوریل تا جولای امسال ٢٦ درصد افزایش یافت. بر اساس پیش‌بینی موسسه Drewry نوسان نرخ حمل‌و‌نقل دریایی کانتینر، تا زمانی‎که مازاد ظرفیت ناوگان کانتینری و ناپایداری صنعت کشتیرانی ادامه داشته باشد، وجود خواهد داشت.

شاخص جهانی نرخ حمل و نقل دروری (GFRI)[١] که میانگین نرخ حمل و نقل کانتینری در مسیرهای اصلی جهان به جز مسیر Intra-Asia است، در ماه جولای ٢٠١٦ به یک هزار و ٤٠٣ دلار به ازای هر کانتینر ٤٠ فوتی رسید، یعنی حدود ١٣ درصد رشد کرد. این شاخص در ماه آوریل امسال به کمترین میزان خود یعنی یک هزار و ١١٣ دلار برای هر کانتینر ٤٠ فوتی رسیده بود.

با وجود این‌که خطوط کشتیرانی جهان برای افزایش نرخ اجاره کشتی‎های خود خدمات ارائه شده در برخی از مسیرهای پرضرر را متوقف کردند، اما شاخص نرخ کانتینری در فاصله ماه‎های آوریل تا جولای امسال ٢٦ درصد افزایش یافت. همزمان با آغاز فصل پیک ارسال محموله‌های کانتینری، نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری در میان مسیرهای شمال به جنوب، در مسیر آسیا-غرب آفریقا و آسیا-جنوب آفریقا در ماه جولای افزایش یافت. نرخ اجاره در مسیر شانگهای به لاگوس، نیجریه، از ماه می امسال تا جولای ١١ درصد افزایش یافته است.

در این میان، بیشترین افزایش مربوط به مسیر آسیا- آمریکای جنوبی بود که در آن پس از توقف چندین سرویس و رسیدن مجموع سرویس‎های هفتگی به سه سرویس، نرخ اجاره ٢٤٣ درصد در فاصله ماه مارس تا جولای افزایش یافت.

موسسه دروری در جدیدترین گزارش خود آورده است:"بیش از ١٠٠ مسیر کشتیرانی مورد بررسی قرار گرفته که حداقل در چهار مسیر مورد مطالعه، نرخ اجاره کشتی‎های کانتینری به کمترین میزان رسید. در حالی‌که در برخی از مسیرها حجم بالای محموله‎های کانتینری در فصل اوج منطقه آسیا، موجب افزایش نرخ‎ها شد".

در تعدادی از مسیرهای اصلی از جمله مسیر سفر کشتی‌های کانتینری از آمریکا و اروپا به آسیا، نرخ اجاره کشتی‎ها همچنان ٢٠ تا ٣٠ درصد پائین‎تر از میانگین سه سال گذشته و بین ٥٠٠ تا ١٠٠٠ دلار به ازای هر کانتینر ٤٠ فوتی باقی مانده است.

سازمان بنادر و دریانوردی

20شهریور 1395