خبر عمومی

آغاز تبادل الكترونيكي اطلاعات ميان سازمان بنادر و گمرك

تاریخ : 1395/06/13


مبارزه با قاچاق كالا و ارز در دولت يازدهم با محوريت سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي وارد مرحله تازه‌اي شد آغاز تبادل الكترونيكي اطلاعات ميان سازمان بنادر و گمرك گمرك ايران و سازمان بنادر و دريانوردي با هدف تبادل الكترونيكي اطلاعات با محوريت سامانه جامع امور گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي، تفاهم‌نامه امضا كردند.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، با امضاي اين تفاهم‌نامه كه حداكثر ظرف مدت 15 روز از تاريخ امضاي آن اجرايي خواهد شد، گمرك ايران به اطلاعات "تالي تخليه و مانيفست بنادر" در بستر الكترونيكي دسترسي پيدا كرده و از اين پس تنها اظهارنامه صاحبان كالا براي گمرك ملاك عمل نخواهد بود. بدين ترتيب گمرك اطلاعات قابل اتكايي از كالاهاي موجود در محوطه‌ها و انبارهاي بنادر و دريانوردي از طريق تبادل الكترونيكي مجموع بارنامه‌هاي موجود در كشتي (مانيفست كشتي) و تالي بندر به دست مي‌آورد كه اين امر گام بزرگي در جهت مبارزه با قاچاق كالا خواهد بود.
بر پايه اين گزارش در بخشي از تفاهم‌نامه مزبور آمده است: سازمان بنادر و دريانوردي نسبت به ارائه اطلاعات تأييديه و قبض انبارهاي صادره به صورت الكترونيكي به گمرك ايران اقدام مي‌نمايد و نحوه ارائه اطلاعات به صورتي خواهد بود كه فرآيند كليه تغييرات قبلي در قبض انبارهاي قابل معامله مشخص ‌باشد.
در بخش ديگر اين تفاهم‌نامه با اشاره به اينكه گمرك ايران پروانه الكترونيكي گمرك را با درج آخرين اطلاعات و شماره قبض انبارهاي صادره توسط سازمان بنادر صادر مي‌نمايد، آمده است: صدور بيجك خروجي كالا و كانتينر از سوي سازمان بنادر و دريانوردي در سامانه خود و براساس اطلاعات پروانه گمركي كه منطبق بر اطلاعات آخرين قبض انبارهاي صادره از سوي سازمان بنادر و دريانوردي است انجام مي‌پذيرد و بيجك مذكور ملاك تسويه پروانه گمركي و خروج كالا و كانتينر از درب خروج گمرك خواهد بود.
شايان ذكر است كه تفاهم‌نامه تبادل الكترونيكي اطلاعات ميان گمرك و سازمان بنادر و دريانوردي به امضاي دكتر مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك ايران و محمد سعيدنژاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي رسيده است.

واكنش كرباسيان به كشفيات اخير كالاهاي قاچاق
مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك ايران در واكنش به كشفيات اخير كالاهاي قاچاق در كشور گفت: تمامي اين كشفيات به كمك سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي كشف شده و ما امروز شاهد به بار نشستن نتايج و ثمرات گمرك الكترونيك در دولت يازدهم هستيم.
وي با اشاره به كشف كانتينرهاي حاوي كالاي قاچاق ازجمله كاغذ ديواري، ظروف آشپزخانه، يخچال فريزر و لوستر تصريح كرد: هم‌اكنون با استفاده از سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در عرض يك دقيقه مي‌توان كالاي قاچاق را از غيرقاچاق تشخيص داد و اين در حالي است كه قبل از پياده‌سازي سامانه جامع گمركي اين كار چند ماه طول مي‌كشيد و در نهايت نتيجه‌اي هم نمي‌داد.
رئيس‌كل گمرك تصريح كرد: ما امروز عملكرد گمرك و بنادر را با كمك اين سامانه در معرض ديد مردم قرار داده‌ايم.
كرباسيان در ادامه از شناسايي 160 كانتينر كالاي قاچاق كه در سال 1390 صورت گرفته نيز خبر داد و گفت: اين شبكه بزرگ قاچاق كالا با كمك سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي و مستقيماً از سوي كاركنان گمرك كشف شده است.
وي اظهارداشت: اين تعداد كانتينر كالا از طريق جعل اسناد، قاچاق شده و تخلفات بزرگ ارزي نيز در اين خصوص اتفاق افتاده است.
رئيس كل گمرك ايران در ادامه گفت: تخلفات صورت گرفته با كمك سامانه جامع گمركي و پس از دريافت اطلاعات اوليه، از اواخر سال 1394 شناسايي و با بررسي داده‌ها، اختلافاتي مشاهده شد كه در نهايت 10 پرونده در اين خصوص تشكيل گرديد و در حال ارجاع به مراجع قضايي است.
كرباسيان در مورد خطاي انساني نيز گفت: به خاطر احترام به 9 هزار نفر از همكارانم وظيفه خود مي‌دانم كه با افراد خاطي برخورد كنم، اما نبايد از خدمات شبانه‌روزي ساير همكاران در نقاط صفر مرزي و در شرايط سخت كاري غافل شويم.
رئيس كل گمرك در همين زمينه به بيان آمار كشفيات سال گذشته گمرك ازجمله 290 تن مواد مخدر و پيش‌ساز مواد مخدر پرداخت و ابراز اميدواري كرد كه با اجراي سياست‌هاي جديد دولت و استفاده بيشتر از امكانات و تجهيزات الكترونيكي، حجم كالاي قاچاق به كمترين ميزان آن تقليل يابد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران

9شهریور 1395