اخبار انجمن

نشست اتاق مشترک ایران وافغانستان در انجمن صنفی حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی برگزار شد

تاریخ : 1395/06/04


نشست اتاق مشترک ایران وافغانستان با هدف رفع موانع وبررسی مشکلات شرکت های حمل ونقل و تسهیل در ارتباطات تجاری، با میزبانی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی برگزار شد .
• مدیر کل حمل ونقل پایانه های خراسان رضوی:هزینه ویزای رانندگان ایران وافغانستان حذف شود
به گزارش روابط عمومی انجمن، وحدتی فر مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی با اشاره به اینکه صنعت حمل ونقل میتواند یکی از کلید های توسعه افغانستان باشد گفت: امنیت وانضباط حرفه ای از الزامات دستیابی به توسعه صنعت حمل ونقل است وجمهوری اسلامی ایران علاقه مند است در فراهم آوردن این الزامات ونیز توسعه در کشور افغانستان نقش آفرین باشد .
وحدتی فر با اشاره به اینکه مرزها و راه های ایران جزو امن ترین مسیر ها و مرزهای دنیاست گفت : شرایط اقتصادی منطقه ونیز ایران و افغانستان به گونه ای است که عرضه ناوگان بیش از تقاضاست اما با این وجود جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت خود حضور ناوگان افغانی را در عرصه حمل ونقل ایران پذیرفته است .
مدیر کل حمل و نقل استان خراسان رضوی افزود : حضور رانندگان وخودرو های سنگین افغانستان در ایران، نیازمند رعایت انضباط وتمکین از قوانین کشور است.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در جنگ و صلح در کنار برادران افغانی حضور داشته است گفت : انتظار داریم این اشتراکات فرهنگی و زبانی موجب درک مشترک از کسب و کار ایجاد فضاهای اقتصادی بهتر شود.
وحدتی با طرح پیشنهاد حذف و یا یکسان سازی عوارض ورودی و قیمت ویزا در دو سوی مرزها گفت: ضرورت دارد تا یک تیم کارشناسی مسائلی مانند حذف ویزای رانندگان را بررسی نماید.
وی افزود : هدف از حذف و یا یکسان سازی عوارض ورودی، رونق تجارت وکم کردن قیمت تمام شده کالا برای مصرف کنندگان خواهد بود .
• سرکنسول افغانستان در مشهد: خواستار هماهنگی بیشتر در جهت کاهش هزینه های حمل ونقل دوکشور شد.
در ادامه این نشست سرکنسول افغانستان در مشهد نیز گفت: از زمان استقرار خود در ایران تمام تلاش خود را برای رفع موانع تجاری وحمل ونقلی انجام داده ام.
سید نورالله راغی با استقبال از پیشنهاد طرف ایرانی برای حذف هزینه ویزای رانندگان از انعکاس این موضوع به دولت متبوع خود و پیگیری آن خبر داد .
وی با انتقاد از اینکه در بعضی از مواقع رانندگان پولهایی میپردازند که هیچ دلیل و منشاء قانونی ندارد گفت: ضرورت دارد نهاد های مسئول مانند انجمن حمل ونقل بین المللی، از ابزار اطلاع رسانی خود استفاده نماید تا زمینه بهره مندی سود جویان به حداقل برسد و ارتباطات تجاری دو کشور تقویت شود .
سر کنسول افغانستان در مشهد همچنین پیشنهاد کرد تا مدت زمان تردد رانندگان و ناوگان افغانی در ایران افزایش یابد .
وی ابراز امیدواری نمود تا سطح مبادلات تجاری ایران و افغانستان به 3میلیارد دلار برسد وکالاهای ایرانی حضوری پررنگ در بازارهای افغانستان داشته باشد .
• رئیس اتاق مشترک ایران وافغانستان: موانع تجاری و حمل ونقل با گفتگو وتعامل رفع شود
در ادامه این جلسه محمود سیادت رئیس اتاق مشترک ایران وافغانستان گفت: اراده طرفهای ایرانی وافغانی رفع موانع تجاری است .
وی با تاکید به اصل گفتگو وتعامل به نقش مثبت سرکنسول افغانستان و نیز مسئولین سازمان پایانه ها در ایران اشاره کرد وگفت : با فهم مشترک از فضاهای فی ما بین نباید مشکلات را به حدی رساند که موجب کدورت و اعتراض شرکتهای حمل ونقل و رانندگان و تجار شود .
• رئیس اتاق تجارت هرات : هزینه خدمات حمل و نقل گران است
همچنین سعد خطیبی رئیس اتاق تجارت هرات با اشاره به اینکه قیمت ویزا برای طرفهای ایرانی وافغانی، گران است گفت: ادارات ومسئولان محلی از تمام امکانات واختیارات خود در جهت کاهش هزینه های تجاری استفاده نمایند.
وی افزود : با سخت گیری و افزایش خدمات حمل ونقل و ویزا، دولتها پولدار نمیشوند اما متاسفانه کاهش در آمد در هر دو کشور بیشتر می شود و باید تدابیری اندیشید تا این مسئله رخ ندهد .
وی یاد آور شد: با تقویت بخش خصوصی، اشتغال نیز رشد خواهد نمود .
• رئیس هیت مدیره انجمن صنفی استان: رفع موانع حمل ونقل نیازمند واکاوی جدی است
در ابتدای این نشست زمانیان رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: این گرد همایی باهدف کاهش مشکلات و رفع موانع شرکتهای حمل ونقل ورانندگان تشکیل شده است .
وی افزود: مسائلی مانند دیرکرد ناوگان افغانی در ایران، ممنوع الخدمات شدن شرکتها به دلیل تأخیر، هزینه های برگ سبز و قرار داد شرکتهای ایرانی و افغانی نیز تضمین های گمرکی از جمله محور های قابل بحث این جلسه هستند که باید واکاوی شوند .
عضو هیئت مدیره انجمن استان: طرفین مذاکره در تصمیم گیری سرعت عمل بیشتری داشته باشد
همچنین مجید خراسانی عضو هیات مدیره انجمن گفت: کاهش هزینه های ویزا وعوارض ورودی باعث پایین امدن ارزش تمام شده ی کالا می شود چرا که مردم افغانستان مصرف کننده اصلی و واقعی کالا هستند.
خراسانی با تمجید از طرفین مذاکره ، خواستار سرعت عمل بیشتر در تصمیم گیری ها شد .

ضمنا" تصمیمات جلسه به شرح زیر میباشد:
1. طرف افغانی اعلام آمادگی کرد که هزینه رودپاس را برای کامیون های ایرانی که به اسلام قلعه می آیندحذف، به شرطیکه طرف ایرانی هم از کامیونهای افغانی حامل بارکه از افغانستان وارد ایران میشوند و در دوغارون بار خود را تخلیه میکنند این وجه را نگیرد ،که مدیر کل حمل ونقل وپایانه های خراسان رضوی اعلام نمود این موضوع را به جد پیگیری میکنیم .
2. در خصوص تاخیرات خروج کامیونهای افغانی که منجر به اعمال محدودیت ورود به ایران میشوند مقرر شد چنانچه شرکتهای ایرانی تحت پوشش این کامیونها قبل از اتمام کتبا موضوع را به اداره کل حمل ونقل منعکس ودر خواست تمدید مدت نمایند ضمن تمدید، از اعمال این محدودیت خودداری میشود.

شایان ذکر است در این جلسه هادی حقیقی (نماینده استانداری خراسان رضوی )، هادی علی پور(نمایندگی وزارت خارجه در شمال وشرق کشور)،حمید رضا درخشان (رئیس اداره ترانزیت استان )،جمشید علی پور (منطقه ویژه اقتصادی دوغارون)، اسماعیل فاضل مدنی (هیئت اجرایی اتاق مشترک )،محمود امتی (شرکت رهتاش )،امیر فاضل سعیدی (اتاق مشترک ایران وافغانستان )،محمد عسگری (شرکت شماره 1 ایران پیما ) ومسئولین سرکنسولگری افغانستان در مشهد حضور داشتند . تهیه و تنظیم : (روابط عمومی )