خبر عمومی

◄ نگران کاهش بار در شرایط تحریم نباشید/ لازم است با فساد در پایانه‌های بار برخورد شود

تاریخ : 1397/09/28

لاریجانی در جمع رانندگان:

ادعاشده که برخی از کامیون داران که به بنادر می‌روند ۷ الی ۸ روز معطل بارگیری می‌شوند اما برخی دیگر هم همان روز بارگیری می‌کنند که این دغل‌کاری است و موجب دلسردی می‌شود .آقای حسن‌نیا باید بازرسی سیار در بنادر و پایانه‌ها دایر کند و نگذارد که این مشکلات رانندگان را دلسرد کند.

نگران کاهش بار در شرایط تحریم نباشید/ لازم است با فساد در پایانه‌های بار برخورد شود
تین‌نیوز |
آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری شب گذشته در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، علی لاریجانی که مهمان وِیژه این مراسم بود بعد از استماع سخنرانی‌های نمایندگان انجمن‌ها و اصناف به بیان مفصلی از وضعیت اقتصادی و حمل‌ونقل پرداخت و خطاب به حسن‌نیا ریس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت که لازم است با فساد در پایانه‌های بار به‌طور جدی برخورد شود.

رییس مجلس با بیان اینکه مطالبات این قشر به حق است و در این مدت هم نمایندگان تشکل‌ها در نهادهای مختلف دولت و مجلس مشکلات خود را پیگیری کرده بودند و دولت و مجلس هم به دنبال حل مشکلات رانندگان هستند گفت: مشکلات رانندگان متعدد است و باید راهکارهای رفع آن به اجرا برسد. بخشی از توسعه کشور برعهده سیستم حمل‌ونقل است و در تمام کشورهای توسعه یافته هم بخشی از رشد اقتصادی از طریق صنعت حمل‌ونقل انجام شده و در کشور ما هم همینطور است .

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه بر روی دوش شما است، گفت: کمتر بنگاه اقتصادی در کشور وجود دارد که نیازی به حمل‌ونقل نداشته باشد و اگر در صنعت حمل‌ونقل مشکلی ایجاد شود، مردم بسیار آسیب می‌بینند بنابراین جایگاه حمل‌ونقل و رانندگان در کشور بسیار کلیدی است.

وی افزود: تعداد رانندگان و تعداد ناوگان‌ها نشان می‌دهد که این صنعت و فعالان آنچه جایگاه مهمی دارند و البته قبول داریم اشکالاتی هم وجود دارد و از وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم می‌خواهیم در تمام تصمیم‌گیری‌ها از تشکل‌های مرتبط با این حوزه مشورت بخواهند.

وی با بیان اینکه کمتر در ایران این عادت وجود داشته که وقتی نهادی می‌خواهد تصمیم بگیرد از تشکل‌های صنفی مرتبط نظرخواهی کند که البته رفته‌رفته نقش تشکل‌های صنفی در تصمیم‌سازی‌ها پررنگ‌تر می‌شود تصریح کرد: در مجلس این رویه را تغییر داده‌ایم.

او توضیح داد: وقتی از نماینده دولت دعوت می‌کنیم تا نقطه نظرات خود را در مورد مسائل را ابراز کنند از نمایندگان آن صنف و تشکل هم می‌خواهیم در این جلسات حضورداشته باشند هرچند که ممکن است تفاوت رای وجود داشته باشد اما قطعاً این تفاوت آراء به اخذ تصمیم درست کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: ما این انتظار را داریم وزارت راه و شهرسازی در تصمیماتی که درباره رانندگان و صنعت حمل‌ونقل می‌گیرد از نمایندگان تشکل‌ها نظرخواهی کند.

لاریجانی ادامه داد: همه در یک کشور بزرگ‌شده‌ایم و شرایط را درک می‌کنیم و البته مطالبات شما هم توقعات درستی است و قطعاً دولت به دنبال رفع مشکلات این بخش از حمل‌ونقل است .

وی با اشاره به عدم تعادل بین تعداد ناوگان و میزان حجم بار در کشور که باعث عدم تعادل بین عرضه و تقاضا می‌شود، گفت: در حال حاضر ۶۰۰ هزار نفر راننده حرفه‌ای در کشور وجود دارد و ۴۰۰ هزار ناوگان کامیونی فعال است که برای این عدم تعادل هم راهکارهایی وجود دارد. در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ۲۵۰ میلیون نفر جابجا می‌شوند که هیچ‌یک از شقوق حمل‌ونقل این میزان جابجایی را انجام نمی‌دهند این‌یک ظرفیت در حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد.

او توضیح داد: چالش‌های موقتی وجود دارد که باید به‌سرعت به آن رسیدگی شود. یکی از چالش‌ها عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در حمل‌ونقل جاده‌ای است که این باعث نگرانی رانندگان شده است عده‌ای می‌گویند در شرایط تحریم ورود کالا به بنادر کاهش پیدا می‌کند و در این صورت حجم کار برای کامیون داران کم می‌شود. این تصمیم درستی نیست و رانندگان نباید نگران شوند.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه در شرایط تحریم رویکردها به سمت تولید داخل است و چاره‌ای جز افزایش تولید داخل نداریم، گفت: این همان اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بارها درباره آن صحبت کرده‌اند و سیاست‌های آن‌هم ابلاغ‌شده است بنابراین در این شرایط تولید داخل گسترش پیدا می‌کند و قطعاً کار برای کامیون داران و صنعت حمل‌ونقل افزایش پیدا می‌کند. بنابراین نگران کاهش بار در شرایط تحریم نباشید.

لاریجانی با اشاره به افزایش مبادلات با کشورهای همسایه در شرایط تحریم گفت: در شرایط تحریم مبادلات با کشورهای همسایه افزایش پیدا می‌کند که البته وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به ایجاد راه‌های مواصلاتی توجه جدی داشته باشد و قطعاً در این شرایط فرصت‌های شغلی بیشتر می‌شود و رانندگان نباید نگران کمبود بار باشند.

وی تأکید کرد: علیرغم اینکه در برخی از رسانه‌ها این موضوعات عنوان می‌شود اما این ادعاها با محاسبات جور درنمی‌آید و رانندگان نگران موضوعاتی که در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود، نباشند.اگر شرایط به حالت عادی برگردد که حتماً برمی‌گردد نگرانی‌ها هم در این حوزه کاهش پیدا می‌کند.امروز بحث حرکت جهشی در ساختمان‌سازی مطرح است و به‌طورقطع بازآفرینی شهری باعث رشد سرمایه‌گذاری در بخش ساختمانی می‌شود که این موضوع مهمی در صنعت حمل‌ونقل است.

وی با اشاره به توسعه سواحل مکران اظهار داشت: کشور ما با معضل اساسی تأمین آب مواجه است این در حالی است که سواحل بسیار وسیعی داریم و در کنار این سواحل ما دسترسی به گازداریم و امکانات زیر بنایی در این مناطق وجود دارد، بنابراین چاره‌ای نداریم که سکونت را به این مناطق هدایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در افق ۵۰ ساله آینده جابجایی جمعیت به دلیل مسئله آب‌دیده می‌شود و این نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد و قطعاً به ایجاد شغل برای صنعت حمل‌ونقل منجر می‌شود گفت: در شرایط بن‌بست قرار نداریم،هرچند که دشمنان سعی می‌کنند نشان دهند ایران در شرایط تحریم در بن‌بست قرار دارد اما این‌گونه نیست ایران کشور بزرگی است و نیروهای جان‌برکف زیادی دارد که اگر تمام این عوامل دست‌به‌دست هم شوند توانمندی‌های زیادی را می‌توانیم ایجاد کنیم .

وی افزود: دشمن می‌خواهد روحیه مردم را تضعیف کند اما نمی‌توان در این موضوع موفق شود.

رئیس مجلس بابیان اینکه وزیر امور خارجه آمریکا به درشت‌گویی شناخته‌شده است، اظهار داشت: گفته می‌شد که آمریکا درباره کره شمالی هم هرچند بنایی برای جنگ نداشت اما به‌گونه‌ای رفتار کرد که هراس جنگ را ایجاد کند و این تئوری مرد دیوانه در منطقه است تا کشورها در برابر آن کوتاه بیایند اما در مورد ایران نمی‌تواند در این بخش موفق شود.

وی با تأکید بر اینکه دشمن از این رفتارش پشیمان خواهد شد، گفت: ایران ظرفیت‌های زیادی دارد که با افزایش تولید در داخل جای هیچ نگرانی نیست و یکی از موضوعات اخیری که رهبری درباره آن صحبت کردند در موردتوجه به اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید بوده است و برای ایجاد رونق اقتصادی باید این اهداف عملیاتی شوند.

لاریجانی ادامه داد: گاها گفته می‌شود که توسعه ایران به سمت توسعه ریلی است اما رانندگان نگران نباشند چراکه ریل و جاده مکمل هم هستند و اگر توسعه در حوزه ریل افزایش یابد کار برای رانندگان کاهش پیدا نخواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه این مسائل خامی است که مطرح می‌شود، گفت: باید تجزیه‌وتحلیل این موضوعات موردتوجه قرار بگیرد و تمام شقوق حمل‌ونقل دست‌به‌دست هم بدهند تا توسعه در کشور محقق شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود بر شفاف‌سازی در فعالیت‌های حمل‌ونقلی تاکید کرد و گفت:ادعاشده که برخی از کامیون داران که به بنادر می‌روند ۷ الی ۸ روز معطل بارگیری می‌شوند اما برخی دیگر هم همان روز بارگیری می‌کنند که این دغل‌کاری است و موجب دلسردی می‌شود .

وی ادامه داد: این موضوعات باعث می‌شود رانندگان تحت‌فشار قرار بگیرند و روحیه آن‌ها تضعیف شود. آقای حسن نیا باید بازرسی سیار در بنادر و پایانه‌ها دایر کند و نگذارد که این مشکلات رانندگان را دلسرد کند.

وی با تأکید بر اینکه باید با خاطی برخورد جدی شود و این‌یک نوع خیانت است، اظهار داشت: استفاده از تکنولوژی و خدمات اینترنتی می‌تواند این مشکلات را برطرف کند و وزارت راه و شهرسازی این موضوع را باید در اولویت قرار بدهد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم با اولویت این مشکلات را برطرف کند، گفت: این موضوعات چیزی نیست که بخواهد مخفی بماند و این رانندگان بودند که در زمان جنگ به داد کشورمان رسیدند و در ارائه خدمات لجستیکی به لشکرها بیشترین زحمت ترابری مردمی کشیدند و نه ترابری دولتی.

لاریجانی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: وزارت راه و شهرسازی باید راهکارهای موضوع فرسودگی ناوگان را به مجلس ارائه دهد و حتی می‌تواند آن را در بودجه ببنید و معتقدم می‌توان در مورد تأمین قطعات هم در بودجه راهکار ارائه داد.

وی با تأکید بر اینکه در عالم اقتصاد راهکارهای بسیار زیادی برای رفع این مشکلات وجود دارد، ادامه داد: می‌توان مشکلات در حوزه لاستیک و قطعات را از طرق مختلف حل کرد و معتقدم برای رفع مشکلات باید از نظرات تشکلات استفاده کرد و حتی وزارت راه و شهرسازی می‌تواند این راهکارها را در شورای هماهنگی سران قوا مطرح کند تا سرعت پیگیری‌ها افزایش پیدا کند.

رئیس مجلس بخ موضع بیمه رانندگان هم اشاره کرد و بگفت: بحث تأمین اجتماعی رانندگان را وزارت راه و شهرسازی می‌تواند روز چهارشنبه یعنی فردا در هیئت‌وزیران مطرح کند تا هفته آینده این موضوع در بودجه دیده شود و مجلس هم قطعاً حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به بخشی از اظهارات نماینده رانندگان در خصوص قرارگیری شغل رانندگی در گروه سخت و زیان آور نیز گفت: قرار گرفتن شغل رانندگان را در ردیف اشتغال سخت و زیان‌آور در قانون برنامه آورده بودیم اما مجمع تشخیص مصلحت بر آن ایراد گرفت البته می‌توان آن را تمدید کرد و بررسی‌ها را ادامه داد.

او در پایان برای رانندگان آرزوی سلامتی کرد و یکبار دیگر گفت: نباید اجازه دهیم این قشر دلسرد شوند و فکر کنند برای آنها تصمیمی نداریم.

منبع : تین نیوز آذر ماه 97