خبر عمومی

طرح سامان‌دهی پایانه مرزی سرخس به تصویب رسید

تاریخ : 1397/06/21

در شورای مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور:
/ تأکید بر تشدید فعالیت‌ها در مرکز لجستیک اینچه‌برون/ تحویل پایانه ریلی شمتیغ منوط به تائید راه‌آهن است چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ - ریلی
نسخه قابل چاپ
جلسه علاوه بر تصویب طرح سامان‌دهی پایانه مرزی سرخس در بیست و چهارمین نشست شورای‌ مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور گزارش برنامه عملیاتی بهبود عملکرد ریلی مرز اینچه‌برون و طرح جامع پایانه مرزی شمتیغ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر اینکه رعایت استاندارد‌های ساخت طرح‌های زیربنایی نباید فدای وعده‌های افتتاح پروژه شود، تأکید شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیست و چهارمین نشست شورای مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور با حضور مهرداد تقی‌زاده دبیر شورا، اعضا و نمایندگان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست سه موضوع تصمیم‌گیری در مورد طرح‌ پیشنهادی ساماندهی پایانه‌های مرزی سرخس، ارائه گزارش برنامه عملیاتی بهبود عملکرد ریلی مرز اینچه‌برون و تصمیم‌گیری در مورد طرح جامع پایانه مرزی شمتیغ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه طرح‌ پیشنهادی ساماندهی پایانه‌ مرزی سرخس از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه و پس از بحث و بررسی مورد تائید اعضا قرار گرفت.

سپس برنامه عملیاتی بهبود عملکرد ریلی مرز اینچه‌برون از سوی نماینده شرکت راه‌آهن در جلسه ارائه شد و معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان دبیر شورا در خصوص آن گفت: انتظار می‌رود شرکت راه‌آهن با توجه به تصویب منطقه اینچه‌برون به‌عنوان یک مرکز لجستیک جدای از جذب سرمایه‌گذاری‌ها با همکاری و مشارکت بخش خصوصی، ‌فعالیت و تحرک در این منطقه ایجاد کند.

در ادامه موضوع طرح جامع پایانه مرزی شمتیغ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مطرح شد که ایرادی بر دور تر بودن محل جانمایی مکان ایستگاه تبادلی شمتیغ وارد نیست.

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل و دبیر شورای مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت راه‌آهن تحویل گیرنده پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل است ازاین‌رو قابلیت بهره‌برداری از پروژه‌های زیربنایی ریلی در بدو تحویل از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نباید رعایت استاندارد‌های ساخت و توسعه طرح‌های زیربنایی فدای وعده‌های افتتاح پروژه شود؛ زیرا این مسئله باعث بروز اشکالات و هزینه‌های مضاعف می‌شود و قطعا نظر جناب وزیر هم تاکید بر این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: مسائل فنی مربوط به خطوط عبوری از پایانه مرزی ریلی شمتیغ، پس‌ازاینکه از سوی شرکت راه‌آهن تائید شد در جلسات بعدی شورا مورد بررسی مجدد و تائید نهایی قرار خواهد گرفت.

بابک احمدی معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: امتداد پروژه راه‌آهن خواف-هرات در خاک افغانستان نیز از سوی شرکت‌های ایرانی انجام خواهد شد ازاین‌رو یکپارچگی و رعایت استانداردها به نفع مجموعه ریلی ایران است.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی