خبر عمومی

تلاش منطقه‌ای برای افزایش همکاری بندری در خلیج‌فارس

تاریخ : 1397/04/11

مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه مطرح کرد؛
/ رونمایی از پتانسیل‌های بندری خزر برای تقویت کریدور شمال جنوب دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ - بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ
اعتصاممدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه با اعلام اینکه تلاش منطقه ای مناسبی برای افزایش همکاری بندری در خلیج فارس افزایش یافته است برگزاری همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر را فرصت مناسبی برای تقویت کریدور شمال- جنوب خواند.
مهدی اعتصام مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه که در همایش توسعه صادرات از مسیر دریای‌خزر که ۲۰ و ۲۱ تیرماه در بندر امیرآباد برگزار خواهد شد شرکت می‌کند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره دلایل حضور خود در همایش، برآورد خود از میزان موفقیتی که همایش فوق خواهد داشت و همچنین نقشی که همایش در تداوم همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در آینده ایران خواهد داشت به ارایه توضیحاتی پرداخت.

اعتصام گفت: با توجه به سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در رابطه با فعال‌کردن کریدورهای بین‌المللی که از مسیر ایران می‌گذرد این همایش می‌تواند نقشی تعیین کننده در ایجاد هماهنگی بین منطقه‌ای برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشته باشد.

مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه ادامه داد: با توجه به فعال‌شدن بندر چابهار که کریدور شرقی است و همینطور فعال شدن راه‌آهن قزوین- رشت به عنوان کریدور غربی برای تمامی سرمایه‌گذاران و کشور زمینه‌ای ایجاد می‌شود تا از این وضعیت بعد از مدت‌ها بتوانیم نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استقبالی که کشورهایی همچون هند و سایر کشورهای خلیج‌فارس از همایش فوق داشته‌اند نشان از موفقیت این همایش و تحقق اهدافی که دنبال می‌کند، دارد. این همایش می‌تواند فرصتی را فراهم کند تا کشورهایی همچون هند و سایر کشورهایی که در حاشیه خلیج‌فارس فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، به اهمیت نقش ایران در مسیر کریدور شمال- جنوب بیش از گذشته پی ببرند و دستاوردهایی را که ایران در زمینه توسعه زیرساخت های این مسیر به سرانجام رسانده را از نزدیک شاهد باشند.

به گفته اعتصام همایش صادرات از مسیر دریای‌خزر فرصت مناسبی است تا بخش مهمی از انتقال بار از مسیر ایران، بار دیگر برای کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید شود.

مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه همچنین اقدامات مجموعه وزارت راه و شهرسازی و در ذیل آن سازمان بنادر و دریانوردی را در تکمیل زیرساخت های کریدور شمال- جنوب قابل توجه خواند و گفت: هم اکنون بسیاری از زیرساخت‌های لازم در بندر امیرآباد در مسیر کریدور شمال- جنوب ایجاد و سرمایه‌گذاری مناسبی نیز انجام شده است.

وی افزود: توسعه سیلوها، وضعیت انبارها و موضوعات راه‌آهن و احداث اسکله‌های رو رو برای تغییر واگن‌های ریلی و توسعه اسکله‌های بندر که می‌تواند کشتی‌های بسیاری را در خود جای دهد همگی موید این مطلب است که ایران آمادگی لازم را برای تکمیل کریدور شمال- جنوب و آغاز همکاری های مناسب اقتصادی با کشورهای پیرامون دریای خزر و به طور کلی کشورهای عضو دارد.

اعتصام ادامه داد: در هر صورت، زمینه‌های زیرساختی برای این موضوع در کشور فراهم شده است و در جنوب کشور نیز شاهدیم که هم بندر امام خمینی (ره) ظرفیت کافی دارد و هم بندر چابهار که اخیرا فعال شده است می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آماده شدن زیرساخت‌ها طلیعه این مطلب است که ما می‌توانیم با هماهنگی‌های منطقه‌ای و توافقات اقتصادی بین کشورهای منطقه، سهم بار را در این مسیر افزایش دهیم که با این اقدام، در رونق اقتصادی کشور، فعال شدن بنادر و موضوع ترانزیت در کشور آثار مثبتی را شاهد خواهیم بود.

اعتصام آنچه که تاکنون مانع تکمیل کامل کریدور شمال- جنوب شده و در همین راستا نیز تجار و بخش خصوصی کمتر به موضوع ورود کردند، اقتصادی نبودن برخی از موارد اجرای طرح بوده که امیدواریم این مشکلات به مرور برطرف شود.

وی خواستار این شد تا راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعرفه های حمل ریلی و همچنین، هزینه‌های بندری را مورد بررسی مجدد قرار دهد و متناسب با عرف جهانی و قیمت هایی که بتواند ایجاد رقابت کند تغییراتی را اعمال کند.

به اعتقاد این مدیر بخش خصوصی، در صورت رفع موانع و کاهش تعرفه های بندری و ریلی برای تجار انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در این حوزه ایجاد خواهد شد.

منبع : پایگاه خبری وزارتراه و شهر سازی