اخبار انجمن

ویزاهای قانونی رانندگان ایرانی در مرز افغانستان فاقد اعتبار است!

تاریخ : 1403/03/19

در روزهای اخیر به برخی از رانندگان ایرانی دارای ویزا در مرزهای خراسان رضوی اجازه ورود به خاک افغانستان داده نمی‌شود. ماجرا از این قرار است که دولت طالبان ویزاهایی که از تاریخ ششم خرداد 1403 از سوی «جابر انصار » سرکنسول افغانستان در مشهد صادر شده است را فاقد اعتبار دانسته و به گذرنامه این رانندگان که پس از این تاریخ از کنسولگری ویزا و رود‌پاس دریافت کرده‌اند، مُهر ابطال می‌زند. 
رییس هیئت مدیره انجمن حمل ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در ارتباط با این موضوع می‌گوید: اخیرا دولت طالبان به رانندگان ایرانی که ویزای آنان از تاریخ ۱۴۰۳/۳/۶به بعد صادر شده است، اجازه ورود به خاک افغانستان را نمی‌دهد و مُهر ابطال به پاسپورت‌ها زده می‌شود. این موضوع سبب شده تا کامیون‌ها با محموله بارگیری شده در مرزها متوقف شوند. 
احمد زمانیان دلیل نا معتبربودن ویزای رانندگان ایرانی را اختلافات داخلی کشور افغانستان دانسته و می‌افزاید: گویا در کنسولگری افغانستان در مشهد اختلافاتی بروز کرده است و دولت طالبان مدعی شده است که دوران ماموریت «جابر انصار» سر کنسول این کشور در مشهد به پایان رسیده و ایشان دیگر برای صدور ویزا صلاحیت قانونی ندارد از این رو ویزاهایی که از تاریخ مذکور صادر شده فاقد اعتبار بوده و به رانندگان ایرانی اجازه تردد در خاک افغانستان داده نمی‌شود. 
او تاکید می‌کند: با توجه به اینکه صدور تمام ویزاها و رود پاس‌های رانندگان ایرانی روال قانونی را طی کرده است و با ارائه مدارک و پرداخت هزینه (600 تا 700دلار ) از سوی نمایندگان شرکت‌های حمل‌و‌نقل به صورت 3 ماهه، اخذ شده است، این اقدام دولت طالبان در ابطال آن عجیب به نظر می‌رسد. 
رییس هیئت مدیره انجمن خاطرنشان می‌کند: عدم صلاحیت سرکنسول افغانستان در مشهد از مشکلات داخلی این کشور است و ربطی به ما ندارد و این اختلافات داخلی نباید گریبانگیر رانندگان و شرکت های حمل ونقل ایرانی شود و به آنها لطمه بزند. 
زمانیان اظهار می‌کند: انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در ارتباط با حل این معضل مکاتباتی را با نمایندگی وزارت خارجه در مشهد انجام داده است اما ظاهرا تاکنون هیچ‌گونه اقدام دیپلماتیک در این خصوص انجام نگرفته و منجر به نتیجه نشده است و رانندگان ایرانی کماکان در مرزها سرگردانند.