اخبار انجمن

ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در پایانه مرزی دوغارون، نقطه عطفی در صادرات به افغانستان است

تاریخ : 1403/02/05

رییس و اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی در سفری یکروزه به منطقه مرزی دوغارون ضمن بازدید ازاین پایانه مرزی نشست‌های مشترکی با نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل، مدیرکل گمرکات و فرماندار تایباد برگزار کردند. در این نشست‌ها مسائل و مشکلات پایانه مرزی دوغارون مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
ابراهیم عطایی، عضو هیئت مدیره انجمن حمل ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در تشریح بازدید از پایانه مرزی دوغارون، گفت: با توجه به اینکه طرح جامع در گمرک دوغارون در حال اجرا است، اما به دلیل تخریب سالن تجاری، عملا فضای مناسبی برای همکاران ما در گمرک وجود ندارد لذا آنها ناچار هستند در فضای باز و شرایط نامناسب جوی منطقه، کارهای اداری را انجام دهند. در این راستا با هماهنگی‌های صورت گرفته با گمرک، فرمانداری و سازمان پایانه‌ها تا اجرای کامل طرح جامع، کانکس‌هایی برای انجام امور اداری در محوطه مستقر می‌شوند. 
عطایی افزود: با اجرای طرح جامع در تمام پایانه‌های مرزی، در واقع چیدمان دستگاه‌های حاضر در گمرک مانند اسکن، باسکول، سالن اداری و مسافری توسط دولت اجرا می‌شود. این طرح در پایانه مرزی دوغارون استارت زده شده و فاز یک آن در حال اجراست و قرار است تا 3 سال آینده فازهای 2 و3 نیز تکمیل و به بهره برداری برسد.  
وی با اشاره به جلساتی که با ناظر گمرکات استان، رییس گمرک دوغارون و مدیر پایانه در خصوص تسهیل فرآیند خروج کامیون‌ها از پایانه مرزی، برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه اکنون خروج کامیون ها از پایانه مرزی به کندی انجام می گیرد به نحوی که رانندگان ناچارند تا 8 روز در صف بخوابند و این امر سبب افزایش هزینه‌های ترانزیت و صادرات می‌گردد. 
این عضو هیئت مدیره انجمن افزود: موضوع ترانزیت و خروج کالا از مرزها نیاز به همکاری تمام سازمان‌های ذیربط دارد و عدم همکاری یک سازمان می‌تواند فرایند خروج کالا را مختل کرده و در نتیجه هزینه ترانزیت و صادرات را افزایش دهد اکنون یکی دو سازمان در پایانه مرزی به دلیل مسائل خاص درون سازمانی همکاری لازم را انجام نمی‌دهند که البته این مشکلات در مرزهای شرقی کشور همیشه وجود داشته است. 
وی خاطر نشان کرد: در سال 1403 هزینه خدمات دولتی افزایش چشمگیری داشته است و این امر هزینه‌های حمل کالا را چند برابر خواهد کرد که دود آن به چشم بخش خصوصی می‌رود. 
عطایی در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در مرز دوغارون، گفت: این موضوع می تواند نقطه عطفی برای منطقه باشد. با توجه به حجم بالای صادرات به افغانستان ایجاد منطقه آزاد و قوانین آن، شرایط خوبی را برای مردم منطقه و افغانستان فراهم می‌کند. 
وی افزود: در جلساتی که با ناظر گمرکات، فرماندار تایباد و رییس اجرایی منطقه آزاد برگزار شد در خصوص ایجاد تسهیلات و نیز سرمایه گذاری انجمن خراسان در منطقه آزاد تجاری صنعتی دوغارون، مذاکراتی انجام گرفت و نمایندگان سازمان‌های حاضر در جلسه برای همکاری با انجمن قول‌های مساعد دادند. 
این عضو هیئت مدیره انجمن تاکید کرد: خوشبختانه فرماندار تایباد یک شخص عملیاتی و پای کار است و امیدواریم با قول‌های مساعدی که در زمینه همکاری با انجمن دادند، در آینده شاهد تحولات مثبت در حوزه ترانزیت در پایانه مرزی دوغارون باشیم. 
عطایی در پایان یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که همسایگان کشور ما در کمین هستند تا ترانزیت کالا از مسیر ایران را کمرنگ‌تر کنند بنابراین افزایش هزینه‌های ترانزیت و حمل کالا که از افزایش هزینه‌های خدمات دولتی ناشی می‌شود، به نوعی این موضوع را دامن می‌زند. از این رو دولت باید برای مقابله با تضعیف حوزه ترانزیت کالا از مسیر ایران، مشارکت لازم با بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد.