خبر عمومی

گمرک ایران و ترکمنستان در مرز سرخس امسال شبانه‌روزی می‌شود

تاریخ : 1402/08/16

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: براساس توافق صورت گرفته در نشست مرزی مشترک روز دوشنبه مسوولان گمرک ایران و ترکمنستان در مرز سرخس خراسان رضوی، فعالیت گمرک ۲ کشور در این مرز از حدود بهمن ماه امسال(فوریه ۲۰۲۴) ۲۴ ساعته خواهد شد.

محمد علی کیانی علی آباد شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح موضوعات مطرح شده در نشست امروز با مسوولان تجاری ترکمنستان افزود: هیات گمرکی ترکمنستان به ریاست محمدگلدی محمداف، معاون رئیس کل اداره خدمات گمرکی این کشور امروز با استقبال ابراهیم نقدی، معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران وارد مرز سرخس خراسان رضوی شد.

وی گفت: اجرای مصوبه شبانه روزی شدن گمرکات ۲ کشور با هماهنگی مجموعه دستگاه های خدمت رسان مرزی ۲ کشور از توافق ها بود و انجام خواهد شد.

مدیرکل گمرک سرخس با بیان اینکه تقویت همکاری های گمرکی ۲ کشور مربوط به سال جاری و ۲۰۲۴ میلادی است اظهارداشت: برگزاری نشست های ۲ جانبه مرزی، فعالیت دروازه های مشترک مرزی طبق کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو و مبادله اطلاعات گمرکی در خصوص تردد وسائیل نقلیه و محموله های تجاری از جمله دیگر محورهای گفت وگو میان ۲ هیات گمرکی بوده است.

گمرک ایران و ترکمنستان در مرز سرخس امسال شبانه‌روزی می‌شود

تسهیل ترددهای تجاری در مرز باجگیران خراسان رضوی

همچنین به گزارش روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران در این نشست اظهار داشت: لغو محدودیت های تردد و شبانه روزی کردن فعالیت گمرکات مرزی مشترک بین دو کشور در بخش ریلی و واگن ها در مرز سرخس، شبانه روزی کردن گمرکات مرزی دو کشور و افزایش پذیرش کامیون های دو طرف از جمله مواردی است که به تسهیل تجارت بین دو کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

ابراهمی نقدی افزود: موافقت با بازگشت کامیون های خالی ایرانی از مرز باجگیران به منظور جلوگیری از ازدحام و ترافیک در سایر نقاط مرزی، تسریع در خروج کالای سریع الفساد مانند محصولات کشاورزی از گمرک باجگیران، برگزاری جلسات به صورت ویدیو کنفرانس با حضور اعضای کارگروه مشترک همکاری گمرکی دو کشور از دیگر مواردی است که عملیاتی کردن آنها سبب تسهیل و تسریع تجارت بین دو کشور می شود.

وی مبارزه با تخلفات و تقلب گمرکی به ویژه مواد مخدر را بسیار با اهمیت دانست و افزود: با ارتقای همکاری های گمرکی بین گمرکات دو کشور، قادریم گام های موثری در این زمینه برداریم.

معاون رئیس کل اداره خدمات گمرکی ترکمنستان نیز در این نشست گفت: گمرک ترکمنستان برای اجرایی کردن پیشنهادهای گمرک ایران در راستای تسهیل و گسترش تجارت بین دو کشور آمادگی کامل دارد.

مهمت گلدی محمداف افزود: حذف محدودیت ها در انجام تشریفات گمرکی و شبانه روزی کردن فعالیت گمرک در گذرگاه ریلی از برنامه های مهم گمرک ترکمنستان است که در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: گمرک ترکمنستان برای ترخیص هرچه سریعتر کالاهای تجاری از دستگاه های ویژه و سامانه ها استفاده می کند که در این راستا الکترونیکی کردن سیستم تک دروازه ای در سطح نهایی است و راه اندازی آن می تواند باعث تسریع تشریفات گمرکی شود.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان شامل صادرات، واردات و ترانزیت در سال گذشته از این گذرگاه مرزی حدود سه میلیون تن بوده است.مشهد-ایرنا-