خبر عمومی

کشاورزیان از هوا به جاده رسید

تاریخ :
کشاورزیان از هوا به جاده رسید
تین نیوز | همان گونه که تین نیوز روز گذشته خبر داده بود: "قالیباف رخصت نداد، کشاورزیان به راهداری می رود"، داوود کشاورزیان مدیر عامل سابق هما، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شد.
خبرنگار تین نیوز لحظاتی پیش در تماس تلفنی با کشاورزیان در خصوص قطعی شدن انتصاب وی بر ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفتگو کرد. اگرچه کشاورزیان با عنوان اینکه الان در مراسم ختم یکی از بستگانم هستم، اظهارکرد صحبت‌هایی در این زمینه شده که به طور ضمنی بیانگر تایید خبر انتصاب وی به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.
همچنین خبرگزاری تسنیم از صدور حکم وزیر راه و شهرسازی برای کشاورزیان خبر داد و نوشت: داوود کشاورزیان با حکم وزیر راه و شهرسازی به سمت رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور منصوب شد. به گفته این خبرگزاری، داوود کشاورزیان با تائید این خبر در حاشیه مراسم ختم عموی خود اظهار کرد: حکم بنده به عنوان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از سوی وزیر راه صورت گرفته است. به دلیل فوت عموی بنده مراسم معارفه‌ام هفته آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار می‌شود.
کشاورزیان از جمله گزینه‌هایی بود که طی هفته های گذشته نام وی بیشتر برای تصدی ریاست سازمان هواپیمایی کشور بر سر زبان‌ها بود اما از چند روز پیش موضوع ریاست بر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و جایگزینی وی به جای افندی زاده، رئیس فعلی سازمان، مطرح شد.
در مدت زمان کوتاه طرح ریاست کشاورزیان بر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نظرات موافق و مخالف درباره سوابق کاری و پیشینه فعالیت‌های وی در محافل خبری مطرح شد. از این رو مختصری از سوابق و رزومه کاری کشاورزیان طی سال‌های گذشته به نقل از رسانه‌های مختلف ارایه شده است.
پیشینه سیاسی و کاری
داوود کشاورزيان اهل شهرستان بهشهر استان مازندران و دارای مدرک فوق ليسانس مهندسي مکانيک است، همچنین وی عضو حزب مشارکت بوده و در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز، قبل از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس ستاد انتخاباتی وی در مازندران بوده است.
کشاورزیان به سمت‌های فنی و عمرانی بیشتر از کشوری تمایل دارد و اولین کار اجرايي‌اش مدير عاملي زغال سنگ کرمان بوده و سپس در سمت‌هاي معاونت معدني شرکت ملي فولاد، مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در وزارت مسکن و شهرسازي، استانداري مازندران انجام وظيفه کرده و به پيشنهاد مرحوم دکتر دادمان، وزیر راه سابق به سمت مديرعاملي شرکت هواپيمايي هما منصوب شد.
کشاورزیان همواره یکی از گزینه‌های اجرایی در دولت خاتمی و همچنین دولت تدبیر و امید به حساب می‌آید؛ به طوری که در ابتدای کار دولت یازدهم یکی از گزینه‌های استانداری کشور به شمار می‌رفته که به دلیل علاقه شخصی خویش به حوزه عمران و حمل و نقل از آن صرف نظر کرده‌است. وی پیشنهاد استانداری مازندران را رد کرد و قرعه به نام ربیع فلاح جلودار زاده افتاد.
کشاورزیان، عضو حزب مشارکت و دو دوره استاندار مازندران بود. وی بر اثر اختلاف نظر با نمایندگان ساری از سمت خود برکنار شد و سپس مدیر عامل شرکت هما شد.
عبدالله نوری، وزیر کشور در دولت سازندگی در مراسم معارفه او به استانداری مازندران به نقل قولی از  آیت الله هاشمی پرداخت و کشاورزیان را مورد علاقه رییس جمهور وقت دانست اما به دلیل اختلافات با نمایندگان استان مازندران در مجلس بیش از هشت ماه دوام نیاورد و علی اصغر گرانمایه‌پور جای وی را در استانداری گرفت. اما وی به دعوت شهید دادمان به سمت مدیرعاملی شرکت هواپیمایی هما منصوب شد.  
منتقدان کشاورزیان در زمان تصدی وی بر مدیر عاملی هما
"تابعین"، عضو کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس ششم در رابطه با بعد مالی پرونده شرکت هما در دوره پنج ساله ریاست کشاورزیان، در گفتگو با مهر گفت:
"در بدو ورودتان به صحنه مدیرعاملی هما به دلیل عدم وجود یک سیاست منسجم و متمرکز در زمینه خرید هواپیما، بدون توجه به عواقب زیانبار و در پیش گرفتن یک سیاست سرگردان و غیرقابل توجیه و عدم احساس مسوولیت در مقابل دارایی‌های مردم اقدام به خرید 6 فروند هواپیمای ایرباس A310-200 اسقاطی از ترکیه کردید و بابت آن 80 میلیون دلار پول بیت المال مسلمین را به جیب ترکها ریختید و دست آخر پس از هزینه‌های گزاف 40 میلیون دلاری هنگامی که از خدمات گیری هواپیماهای مذکور مایوس شدید، هواپیماهای بدون موتور را در گوشه‌ای از پارکینگ مثل کایت رها کردید. 800 هزار دلار پول این نظام را در اختیار یک بانک خارجی قرار دادید که برایتان هواپیما اجاره کند و پس از مدتی که اعلام عدم توان بانک را دریافت داشتید حدود 250 هزار دلار از این مبلغ را به حساب هزینه‌های بانکی و سایر هزینه‌ها پرداختید فلذا کار خود و اعضای هیات مدیره‌تان را به دادگاه دیوان محاسبات کشاندید. پرونده‌ای که هنوز مفتوح است.
به دلیل عدم آشنایی از توان داخلی دستگاه تحت امرتان، هواپیماهای ایرباس خود را جهت تعمیر اساسی به شرکت ناشناس و ناتوان "گمکو" در دبی فرستادید و آن رسوایی مالی تعمیراتی را ببار آوردید و بابت مشکلات مالی "گمکو" هنوز هم پرونده‌ای مفتوحه دارید. در همین راستا و در روزهای آخر عمر مدیریت خود جهت اغوای مسوولین، هزینه‌های بدهی هما به شرکت فرودگاه‌های کشور را به جای هر دلار 800 تومان از قرار دلاری 180 تومان محاسبه و در کنار فروش اموال و املاک هما،
مابه التفاوت را به حساب بستانکار گذاردید و شرکت تحت امرتان را سودده نشان دادید و معلوم نیست اعتراض وزیر محترم راه و ترابری و مدیر عامل محترم شرکت فرودگاه‌ها در قبال این حساب سازی به چه نتایجی منتهی گردید؟!
دفاع کشاورزیان در برابر منتقدان مدیرعاملی وی در هما
کشاورزیان در گفتگو با خبرگزاری مهر و در برابر اتهامات وارده تصریح کرد: در مدت فعالیتم در "هما"  به دلیل محدودیت نوسازی ناوگان تنها بهسازی را مورد توجه قرار داده‌ام. ظرف حدود پنج سال از فعالیتم در این شرکت، 16 فروند هواپیمای دست دوم، ولی جوانتر و پیشرفته تر از هواپیمای‌هایی را جایگزین آن هواپیماهای مسن و قدیمی در ناوگان هوایی هما شدند.
بوئینگ 727 با عمر 30 سال داشتیم و تعدادی هم بوئینگ 737 با بیش از 30 سال عمر. از این رو 10 تا 12 فروند فوکر را جایگزین هواپیماهای فوق کردیم. از سوی دیگر، هما دارای سه فروند بوئینگ 747-SP متعلق به دهه 70 داشت که با افزوده شدن ایرباس دهه 90 به ناوگان هوایی شرکت، آنها کنار گذاشته شدند.
وی با اشاره به اتهامات مالی  کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس ششم اظهار داشت: 1379 که سال شروع فعالیت من در هما بود، بیش از 200 میلیون تومان ارز 300 تومانی از دولت خریداری کردیم و شرکت نیز با سود با مواجه بود.
اما در سال 1380 تقریبا همه چیزعوض شد؛ پس از آن سال قیمت ارز آزاد گردید و ما ارز 800 تومانی خریداری می‌کردیم همچنین در همان سال درحال تجربه تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت "هما" بودیم.
بدین ترتیب، افزایش نرخ ارز از یک سو و افزایش میزان استهلاک ناشی از تجدید دارایی‌های شرکت از سوی دیگر و همچنین پایین بودن نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی موجب شد در سال 1380 با 10 میلیارد تومان زیان مواجه شویم و در سال 1382 نیز این رقم به 30 میلیارد تومان افزایش یافت.
این درحالی است که در سال 1383، با افزایش جابه جایی مسافران و کاهش هزینه‌ها به خصوص در تعمیر و نگهداری هواپیما، علی رغم پیش بینی زیان شرکت در بودجه، "هما" با سه میلیارد تومان سود مواجه شد.
بخشی از کاهش هزینه‌ها نیز ناشی از تغییر روش‌های حسابداری شرکت هواپیمایی هما در خصوص تعمییرات اساسی هواپیما بوده است.
سوال دیگری که از کشاورزیان مطرح شد، این بود: یکی از ایراداتی که همواره به شرکت هواپیمایی هما گرفته می‌شود نیروی انسانی زیاد و متعاقب آن متحمل هزینه‌های فراوان این شرکت است، به طوری که گفته می‌شود هما به ازای هر فروند هواپیما موجود در ناوگان خود، بیش از 480 نفر پرسنل دارد. این مطلب صحت دارد و گرنه آمار دقیقی در این خصوص ذکر کنید؟
پاسخ مدیرعامل وقت هما این بود: در مدت فعالیت من در هما میزان پرسنل شرکت خیلی کاهش پیدا نکرده است. با بازنشسته شدن برخی از پرسنل نیز نیروی تحت پوشش طرف قرارداد هما افزایش پیدا کرده است و شاید هم تفاوت معنی داری بین تعداد پرسنل در حال حاضر با سال 79 نمی‌بینیم.
به هرحال باید تاکید کرد که نیروهای هما باتوجه به ساختار شرکت چندان زیاد نیست. تعداد هواپیمای موجود در ناوگان است که با افزایش آن، خود به خود نسبت نیروی انسانی به ازای هر فروند هواپیمای موجود در ناوگان نیز کاهش می‌یابد.
به عنوان نمونه، شرکت هواپیمایی هما در حال حاضر حدود 45 فروند هواپیمای فعال در ناوگان دارد که در کنار آن حدود 12 هزار و 600پرسنل (با شرکت‌های زیرمجموعه) مشغول فعالیت می‌باشند. بدین ترتیب، هم اکنون به ازای هر فروند هواپیمایی موجود در ناوگان هوایی هما، 280 نفر پرسنل مشغول فعالیت هستند.
این نسبت در شرکت‌های بزرگ هواپیمایی در جهان همچون "لوفت هانزا" که بیش از هشت برابر هما هواپیما دارند و اکثریت فعالیتشان را به بخش خصوص واگذار کرده‌اند، چنین است: الان به ازای هر فروند هواپیمای موجود در ناوگان لوفت هانزا 120 نفر پرسنل مشغول فعالیت هستند.
فعالیت در بخش خصوصی
در دوره ریاست جمهوری 8 ساله احمدی نژاد و همراهانش، کشاورزیان به عنوان مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نایین به فعالیت مشغول بود که در این مدت این کارخانه کمترین آلایندگی و کمترین مصرف آب را برای تولید سیمان به کار برد.