خبر عمومی

از بازارچه‌های مرزی دوغارون هفت میلیارد دلار کالا ترانزیت شد

تاریخ :
تین نیوز: معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان رضوی از هدف‌گذاری صادرات 2 میلیارد دلاری از استان در سال جهاد اقتصادی خبر داد.
عباس نیاوند با اعلام این خبر اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال گذشته 1.4 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی از استان صورت گرفته است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جهاد اقتصادی به بیش از دو میلیارد دلار افزایش یابد.
وی افزود: خراسان رضوی دارای موقعیتی ممتاز و استراتژیک است که دسترسی آسان به آسیای میانه و واقع شدن این استان در کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب، دسترسی به آب‌های آزاد، ظرفیت بالای ریلی، هوایی، پایانه‌های فعال و بازارچه‌های مرزی قوی از جمله این مزایا است.
معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان رضوی گفت: توسعه صادرات، تولید کالاهای صادرات محور، رفع موانع و مشکلات صادرکنندگان، تامین واگن و ایجاد پنجره واحد به منظور ارائه خدمت به صادرکنندگان از جمله اقداماتی است که برای تسهیل و تسریع در امر صادرات استان صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: به منظور حفظ بازارهای موجود کالاهای ایرانی در کشورهای همسایه علاوه بر تامین زیرساخت‌های لازم باید نیازها و فرصت‌ها شناسایی و مطابق با ذائقه مشتری کالا به وی تحویل شود.
نیاوند با تاکید بر اهمیت اعزام هیئت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی و تعامل و ارتباط با کشورهای هدف، خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی توانمندی‌های استان در این کشورها به منظور انعقاد قرارداد و مبادله موافقت‌نامه‌های تجاری از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت.
معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان رضوی افزود: ساماندهی واردات نیز از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار داد و از آن برای تبدیل به ارزش افزوده و صادرات مجدد به کشورهای دیگر استفاده کرد.
وی در ادامه با اشاره به تردد روزانه هزار و 500 کامیون از بازارچه‌های مرزی سرخس و دوغارون گفت: فقط از بازارچه‌های مرزی دوغارون در سال گذشته هفت میلیارد دلار کالا ترانزیت شده است.
نیاوند با اشاره به نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در توسعه صادرات اظهار داشت: این اتحادیه‌ها باید با گمرک برای خروج کالاهای کم کیفیت همکاری و با رتبه‌بندی صادرکنندگان، افراد موفق در این حوزه را تقدیر و تشویق کنند.
مرجع : فارس