خبر عمومی

به آب اندازی یدک کش مها دربندر خرمشهر

تاریخ :
ابوطالب گرایلواز به آب اندازی یک فروند یدک کش 3هزار اسب بخار به نام "مها"خبر داد.

رئیس اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناورهای استان خوزستان اظهار داشت : کارساخت  یدک کش "مها" در شهریور ماه سال جاری توسط شرکت کشتی سازی" شناوران زیبا"  تحت نظارت اداره مرکزی بازرسی ، ثبت شناورهای استان خوزستان و موسسه رده بندی آسیا ، در بندر خرمشهر به پایان رسید.

گرایلو درباره مختصات این یدک کش گفت: یدک کش فوق دارای 32 متر و 40 سانت طول ، 10 متر و 30سانت عرض و4 متر و 20 سانت عمق می باشد که بادوموتور بامجموع  قدرت اسمی 3000 اسب بخار قادر به دریانوردی می باشد.

وی خاطر نشان ساخت :یدک کش "مها"  تحت مالکیت شرکت حمل و نقل دریایی فراساحل می باشد که از محل اعتبارات طرحهای زودبازده استان خوزستان ساخته شده است.

رئیس اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناورهای استان خوزستان با اعلام این مطلب که؛ شناور مذکور با استفاده از تیوپ های هوا ، آب اندازی گردیده است افزود: این روش آب اندازی یدک کش ها با تیوپ های هوا برای اولین بار در ایران در بندر خرمشهر به اجرا در آمده است .

گرایلو درباره منحصر به فرد بودن این روش بیان داشت :  در بررسی های به عمل آمده در پایگاههای مختلف اینترنتی هیچگونه مورد مشابهی در نقاط مختلف دنیا در این زمینه مشاهده نشده و تا کنون تمامی شناور هایی که با این روش آب اندازی شده اند مانند: انواع بارجها ، لندینگ کرافت ها و ...دارای کف مسطح بوده اند.

وی اضافه کرد: یدک کش هایی هم که تاکنون با کیسه هوا آب اندازی شده است محل تماس شناور با کیسه های هوا را با استفاده از ساخت یک میزکار و یا زین به صورت مسطح درآورده اند در حالیکه شناور "مها"با بدنه غیر مسطح ،مستقیماً بر روی تیوپ های هوا قرار گرفته است .

رئیس اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناورهای استان خوزستان تصریح کرد:در این روش از یک سو صرفه جویی  قابل توجهی در هزینه ها صورت پذیرفت و از سوی دیگر اتلاف زمان طولانی آب اندازی  از بین رفت .

وی ابتکار صورت گرفته  را از توانمندیهای خاص شرکتهای کشتی سازی استان خوزستان  به ویژه بندر خرمشهر ذکر کرد که توسط شرکت های کشتی سازی " شناوران زیبا " به عنوان سازنده شناور "مها" و "  نور خلیج فارس " صورت می گیرد .

گرایلو با اعلام اینکه  محوطه کارگاهی صنایع دریایی شهید موسوی محل ساخت این شناور می باشد به مراحل طراحی و ساخت آن اشاره کرد و افزود :برای ساخت و آب اندازی این شناور 6 مرحله تکمیلی انجام پذیرفت که عبارتند از :1- ایجاد یک حوضچه در پشت شناور 2- شیب دار نمودن حد فاصل میان شناور و حوضچه ایجاد شده 3- قراردادن پنج ردیف تیوپ هوا در عرض شناور 4- قرار دادن دو ردیف تیوپ هوا در طول شناور و بر روی تیوپ های عرضی5- استفاده از کمپرسور هوا جهت باد نمودن تیوپها6- کشیدن شناور به سمت سطح شیب دار و حوضچه   .

وی در پایان از کلیه کسانی که در این خودباوری سهمی ایفا نمود ه ا ند تشکر و قدردانی نمود.

منبع :سایت سازمان بنادر و دریانوردی