خبر عمومی

دلار بازهم به سمت ۱۳۰۰ تومان خیز برداشت/ منتظر ورود بانک مرکزی به بازار باشیم؟

تاریخ :

بازار مالی - به دنبال اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی قیمت دلار در بازار سیر صعودی را در پیش گرفته است.

علی پاکزاد: رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای هفته طی سخنانی عنوان کرد «بی انصافی است که برای واردات کالاهای قاچاق در کف بازار ارز بریزیم».
در پی این اظهارات قیمت ارز در بازار سیر صعودی پیدا کرد به طوریکه طی چهار روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا از حدود 1250 تومان به 1290 تومان رسید و به راحتی محمود بهمنی با یک اظهار نظر طی تنها 4 روز قیمت دلار را 2.5 درصد گران کرد، به نظر شما آیا رئیس کل بانک مرکزی اجازه دارد حتی سهوا با یک اظهار نظر بازار را به هم بریزد؟
بازار آشفته دلار در ایران بسیار آسیب پذیر است بنابر اظهارات مدیران بانک مرکزی تنها چند ساعت تاخیر در رد و بدل ارز بین صرافان ایرانی و صرافان کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند باعث نوسان قیمت ارز در بازارهای کشور شود با این اوصاف آیا منطقی است رئیس کل بانک مرکزی با اظهاراتی که به ظاهر در مذمت دلالان و سوداگران ابراز شده بهترین بهانه را برای رونق بازار این نوع فعالیت ها فراهم کند؟
نوسان نرخ ارز در سال جاری نشان می دهد که قیمت در بازار بسیار شکننده است. از یک سو بازار تحت تاثیر رکود فعالیت های مولد اقتصادی با حجم سنگین نقدینگی سرگردان مواجه است و از سوی دیگر تقاضایی که در بازار وجود دارد به گفته محمود بهمنی و فعالان بازار تقاضای واقعی نیست.
محسن سمنانی که یک فعال بازار ارز است می گوید : برخی افراد به دنبال واسطه گری هستند و با استفاده از کارت ملی و مدارک خانواده های بی بضاعت سعی می کنند از ارز را خریداری کنند و در بازار آزاد بفروشند.
سمنانی تصریح کرد: پیش از این برخی افراد با تهیه جعلی بلیت مسافرت به خارج از کشور و دیگر اسناد غیر واقعی ،‌ارز را از مراجع رسمی خریداری می کردند و در داخل می فروختند که این موضوع خوشبختانه ساماندهی شده است.
این صراف ارز که در بازار تهران فعالیت می کند در ادامه این گفتگو افزود: تقاضاهای واقعی ارز برای واردات ، مسافران خارجی و هزینه های درمانی از سوی بانک مرکزی تأمین می شود اما تقاضای ارز در بازار آزاد ، غیرواقعی و کاذب است.
برای ارزیابی این فضای سوداگرانه کافی است دوباره به اظهارات روز شنبه محمود بهمنی استناد کنیم که عنوان کرد، در سال 89 بانک مرکزی 24 میلیارد دلار بیش از واردات ارز در بازار به فروش رسانده است. به عبارتی ساده تر حجم تقاضای سوداگرانه در سال 89 نزدیک به سی درصد کل تقاضای بازار ارز بوده است که البته می توان با شرایط حاکم بر بازار گفت امروز این سهم به شدت افزایش پیدا کرده است.
حال نکته قابل تامل اینجاست، زمانی که تقاضای سوداگرانه در بازار تقویت شده باشد و از سوی دیگر شرایط بازار همانطور که اشاره شد بسیار شکننده شده است چطور می توانیم اظهارات رئیس کل بانک مرکزی را تعبیر کنیم ، آیا می توان گفت محمود بهمنی علاقه مند است بازار هرچه بیشتر آشفته شود؟

 


زمانی که گفته می شود : « بی انصافی است که برای واردات کالاهای قاچاق در کف بازار ارز بریزیم»، در واقع به قعالان بازار این پالس داده می شود که نباید انتظار دخالت بانک مرکزی در بازار ارز را داشته باشید و همین یک پالس کوچک به موجی بزرگ در بازار تبدیل می شود. رئیس کل بانک مرکزی باید به این نکته توجه کند که اظهاراتش می تواند بازار های زیادی را زیر و رو کند، بنابراین حتی اگر بانک قصد دارد حضورش را در بازار آزاد ارز کم رنگ کند به صراحت این سیاست را اعلام کند.
البته یک نکته قابل تامل است. دولت قصد داشته و دارد در سال جاری متوسط قیمت ارز را در حدود 1250 تومان نگه دارد. البته در نیمه نخست سال به دلیل شرایط ویژه از جمله تلاش برای بی اثر کردن تحریم ها بانک مرکزی مجبور شد میزان ارزی که به بازار عرضه می کند را افزایش دهد بنابراین متوسط نرخ ارز در نمیه نخست سال به حدود 1185 تومان رسیده است ولی در نیمه دوم به احتمال قوی این وضعیت تغییر خواهد کرد.
بنابراین بانک مرکزی ناچار است طی هفته های اتی دوباره وارد بازار ارزشود تا اجازه ندهد قیمت ارز از 1350 تومان فراتر برود.