خبر عمومی

توجه بیشتر به بخش خصوصی در حضور بین المللی اقتصاد ایران

تاریخ :


در نشست صبحانه کاری اتاق ایران با وزیر امور خارجه مطرح شد؛

توجه بیشتر به بخش خصوصی در حضور بین المللی اقتصاد ایران


صبح امروز نشست صبحانه پایش و پیگیری اجرای سیاست های کلی اصل 44 اتاق ايران با حضور وزیر امور خارجه در اتاق ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، رئيس اتاق ايران با بيان اين كه در شرايط مواجه شدن با محدودیت‏های بین‌المللی، باید دید آیا در این شرايط بايد به طور متمركز عمل كرد و به تقويت بخش دولتي و نيمه دولتي پرداخت يا باید به نقش و توسعه حضور بخش خصوصي تأكيد کرد، گفت: « تحريم شرايط سختي را به بخش خصوصي تحميل مي كند و باید مشخص شود در اين وضعيت، هزينه هاي ناشي از تحريم را چه كسي پرداخت مي‏كند؟».
دکتر محمد نهاوندیان، ادامه داد:‌ «بخش خصوصي با وجود این که نیاز به کمک دارد، اما حاضر است به ياري دولت نیز بشتابد، زیرا ظرفيت اين همكاري در اتاق هاي مشترك و تشكل هاي اقتصادي خارج از كشور نهفته است».
وي تصریح کرد: «همكاري اتاق ايران با وزارت امور خارجه مي تواند در قالب اتاق اكو نيز صورت گيرد، زیرا اتاق اكو به مدت سه سال در اختيار ايران قرار گرفته و این شرایط مي تواند به عنوان يك فرصت قلمداد شود».
رئیس اتاق ایران یادآور شد: «كار اقتصادي نيازمند فضاي آرام است، اما دشمنان با ايجاد آشوب اجازه فعاليت مناسب را نمي دهند. بنابر اين به طور حتم ‌بايد برنامه اي در اين خصوص پيش بيني شود».
نهاوندیان همچنین از آمادگی اتاق ایران در ساماندهی تجارت خارجی خبر داد و گفت: «توصیه ما به مسئولان وزارت امور خارجه، سفرا و رایزنان اقتصادی این است که درامور اقتصادی، نظرات بخش خصوصی را جویا شوند، همچنین در مدیریت دیپلماسی نیز نیاز به هماهنگی بیشتری در این خصوص احساس می شود».
در ادامه جلسه «علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه كشور رسالت رسانه‏ها را در شرایط فعلی کشور و منطقه، مهم ارزیابی کرد و بر حفظ منافع ملی از سوی همگان تاکید کرد.
وزير امور خارجه در پاسخ به پرسش رئیس اتاق ایران تصريح كرد: «در شرايط تحريم، قوت بخشيدن به واحدهاي دولتي و نيمه دولتي مؤثر نخواهد بود و اين بخش خصوصي است كه مي تواند فارغ از هر گونه قيد و بند خاصي در جهت پیشبرد اقتصاد ايران، گام بردارد».
وي در ادامه سخنان خود به عملی شدن قول های داده شده برای حضور در بازارهای جهانی و انجام پروژه های بین‌المللی تاکید و حفظ اعتبار کشور را در این مورد مهم و حیاتی خواند.
صالحی در همین رابطه از تشکیل كارگروهي برای اعتبار سنجي طرح های نیمه تمام کشور در سایر کشورها و انجام تعهدات خبر داد.
صالحی هم‌چنین بر استاندارد بودن کالاهای صادراتی در جهت گسترش بازر صادراتی کشور تأکید کرد. وی به‌علاوه حمایت صادرکنندگان از یکدیگر در بازارهای جهانی را عامل مهم دیگری در جهت رشد صادرات کشور خوانده و توجه به سلیقه مخاطب و مصرف کننده خارجی و شرایط رقابت را ضامن رشد صادرات دانست.
منیع :سایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران