خبر عمومی

هیچ خودرویی تکان نخورد، آوانته سقوط کرد! / آیا لیفان دیگر تولید نمی‌شود؟

تاریخ :
ختصاصی/ نیسان تینا، اول. نیومزدا۳، دوم. نیسان ماکسیما،‌ سوم. گرندویتارا، چهارم و مگان، پنجم. تا اینجا نسبت به مرداد تغییری نکرده است اما در جدول خلاصه میانگین نمرات منفی خودروهای تولید داخل در شهریورماه، هیوندایی آوانته ۰/۹ امتیاز منفی بیشتری دشت کرده و از جایگاه ششم به رده نهم سقوط کرد.

 

 

به نظر می‌رسد این محصول خودروسازی کرمان در واپسین ماه تابستان چشم را بر مزیت‌های فنی بسته و به ظاهر توجه بیشتری کرده اما در مجموع نمره منفی بیشتری کسب کرده است. نمره منفی آوانته در بخش‌های «موتور و انتقال قدرت» و «تجهیزات الکتریکی» هر یک ۰/۸ افزایش یافته اما ۱/۴ امتیاز در تزئینات داخلی و خارجی و ۰/۷ امتیاز در قسمت رنگ بهبود داشته است. نتیجه همه این تغییرات این شد که براساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، این خودروی کره‌ای‌الاصل امتیاز منفی ۲۴/۱ در مردادماه را با ۲۵ در شهریور ماه معاوضه کرد و در رده‌بندی کیفی خودروهای تولید داخل سه پله سقوط کرد. اگر از جابه‌جایی پژو ۴۰۵ و مشابه‌اش در خط تولید خراسان در رده‌های پانزدهم و شانزدهم چشم بپوشیم، این تنها تغییر در جدول خلاصه میانگین نمرات منفی خودروهای تولید داخل بوده است. نکته قابل توجه دیگر در گزارش شهریورماه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نبود «لیفان» در لیست خودروهای ارزیابی شده بود. این شرکت در گزارش‌های خود خودروهایی را ارزیابی می‌کند که حداقل تولیدی را داشته باشند. با این وصف این سوال پیش می‌آید آیا لیفان تولید نشده که مورد ارزیابی قرار نگرفته است؟
براساس این جدول و در بخش خودروهای سواری نیسان تینا همچنان کیفی‌ترین خودروی ساخت داخل به شمار می‌آید. نمره منفی این خودرو تنها ۳ امتیاز است و با نیومزدا ۳ که در مجموع ۱۴/۱ نمره منفی را کسب کرده، آنقدر فاصله دارد که فعلا نگران جایگاه خود نباشد. نیسان ماکسیما، گرندویتارا و مگان هم با امتیازهای منفی۱۸/۴، ۲۰ و ۲۳/۳ جایگاه سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.
پایین این جدول منتشرشده از شرایط تولید خودروها در ایران همچنان دربست در اختیار پرفروش‌ترین‌های بازار است. پراید یا همان «سایپا»‌های ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۳۱ پارس‌خودرو همچنان سه رده پایانی را به خود اختصاص داده‌اند اما یک نکته امیدبخش هم وجود دارد، این‌که نمره منفی تولید هر سه خودرو نسبت به مردادماه کاهش یافته است. ‌به‌عنوان مثال در مدل ۱۳۱ این خودروی سایپایی به جز «فنربندی، تعلیق و فرمان»، «موتور و انتقال قدرت» و رنگ که تا اندازه‌ای افزایش نمره منفی داشته، در بخش‌های ترمز ۲/۴ امتیاز، تجهیزات الکتریکی ۰/۴ امتیاز، تزئینات داخلی و خارجی ۱/۴ امتیاز، صداهای غیرعادی ۰/۷ امتیاز، بدنه ۴/۲امتیاز و نفود آب ۲/۷ امتیاز بهبود را شاهد بوده است. افزایش کیفیت ترمز و بدنه در تولید پراید که این روزها دیگر سایپا نامیده شده نشان می‌دهد این خودروساز وطنی سعی در رفع کمبودهایی دارد که محصولاتش همواره به آن متهم بوده‌اند.
در بخش وانت‌ها و در شرایطی که هیچ خودرویی در سطح کیفی +A و A تولید نشده است وانت کاپرا با وجود کسب ۹۷/۵ امتیاز منفی در جایگاه نخست ایستاده و به نوعی کیفی‌ترین وانت تولیدی داخل به شمار می‌رود. در این رده‌بندی که در مقایسه با مرداد ماه هیچ تغییری نکرده است وانت مزدا تک‌کابین، وانت دیزل زامیاد، وانت پیکان تبریز، وانت نیسان CNG و وانت مزدا دوکابین رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.
تولید مینی‌بوس و اتوبوس‌ها در داخل نیز به لحاظ کیفی و البته کمی‌همان رویه مرداد را دنبال کرده است. خودروسازان ایرانی در مرداد‌ماه ۳۱۴ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس تولید کرده‌اند که این عدد در شهریورماه هم ۳۱۲ دستگاه بوده است. از نظر کیفی هم اتوبوس بین شهری اسکانیا C۱۲، ولوو B۹، اسکانیا مارال، اسکانیا C۹ و مینی‌بوس کروز به ترتیب بهترین‌ها بوده‌اند.
در بخش کامیون و کامیونت‌ها ولوو FH همچنان باکیفیت‌ترین کشنده تولید داخل است. مدل این FM همین خودرو با فاصله نزدیک دوم است و یوروکارگو در رده سوم ایستاده است. در این بخش کامیون کاویان قزوین و هیوندایی مایتی در رده‌های پایین قرار گرفته‌اند.

هاشم حکمه- گسترش