خبر عمومی

تشكيل هفتمين نمايشگاه بين المللي پنبه با حضور صنعت نساجي ايران در ازبكستان

تاریخ :

تاشكند - هفتمين نمايشگاه بين المللي دو روزه پنبه با حضور نمايندگان كارخانجات نساجي جمهوري اسلامي ايران شامگاه چهارشنبه در مركز نمايشگاه بين المللي تاشكند پايتخت ازبكستان آغاز به كار كرد.
    تشكيل هفتمين نمايشگاه بين المللي پنبه با حضور صنعت نساجي ايران در ازبكستان
به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، نخست وزير ازبكستان در مراسم افتتاح اين نمايشگاه گفت: امسال نزديك به 330 شركت صنعتي از 38 كشور جهان در اين نمايشگاه حضور يافته اند.
'شوكت ميرضيايف'افزود: شركت كنندگان در اين نمايشگاه مي توانند با بيش از 800 نمونه الياف پنبه ازبكستان آشنا شوند و كيفيت پنبه را ارزيابي و متناسب با الياف آن، پنبه مورد نياز را انتخاب و در نتيجه قرارداد امضا كنند.
به گفته وي، ازبكستان در سال هاي اخير با انجام اصلاحات كليدي در زمينه كشت و توليد پنبه به يك كشور صادركننده اصلي پنبه به بازارهاي جهاني تبديل شده به طوري كه طي پنج سال اخير توليد منسوجات آن 2.6 برابر و صادرات ازبكستان دو برابر افزايش يافته است.
مديرعامل يك كارخانه نساجي در شهر فردوس استان خراسان جنوبي با بيان آنكه اين شركت فعاليت خود را از سال 1384 با توليد روزانه 11 تن انواع نخ آغاز كرده، افزود: از آنجا كه اين شركت سالانه به دو هزار تن پنبه نياز دارد، قصد داريم حداقل 50 درصد پنبه مورد نياز را از ازبكستان كه داراي كيفيتي عالي است، تامين نماييم.
'احد كرماني'درباره نحوه خريد پنبه مورد نياز اظهار داشت: قرارداد خريد پنبه بايد در طول برگزاري نمايشگاه ازبكستان منعقد شود و چون خريد دست اول شركت است اين خريد بايد تنها از فروشندگان ازبكي كه سه شركت دولتي هستند، صورت گيرد.
اين مدير بخش صنعت بخشي از مشكلات خريد پنبه در كشور را برشمرد و تاكيد كرد: با وجودي كه تلاش تمام دستگاه هاي دولتي تسهيل در توليد اين محصول مهم در صنعت نساجي است اما قيمت اين محصول در ايران تا زمان برداشت تا چند برابر افزايش مي يابد.
كرماني گفت: بارها اتفاق افتاده كه بنابه دلايلي از جمله تصميمات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي در پيك مصرف پنبه از ورود آن به كشور جلوگيري و يا مقررات جديدي وضع مي شود كه توليد آن را با مشكل مواجه مي كند.
وي مشكل بعدي فعالان بخش صنعت را نوسانات نرخ ارز عنوان كرد و اظهار داشت: از آنجا كه تهيه ارز با نرخ مصوب دولت براي واردات به سختي صورت مي گيرد ، تهيه ارز از بازار آزاد نيز سبب افزايش قيمت پنبه در هر كيلوگرم به بيش از چهار هزار ريال مي شود.
اين فعال بخش صنعت با بيان آنكه هزينه هاي انبارداري گمركات از ديگر مشكلات واردات مواد اوليه است، گفت: بعضي اوقات مراحل ترخيص كالا آن قدر طولاني است كه در نتيجه معافيت 10 روزه انبارداري تمام مي شود و پس از آن گمرك هزينه انبارداري را از ابتداي ورود كالا تا زمان ترخيص محاسبه و دريافت مي كند.
كرماني در پايان تخصيص ندادن سرمايه در گردش توسط بانك ها را يكي ديگر از مشكلات صنعت نساجي عنوان و از افزايش 20 درصدي توليد پنبه در سال جاري نسبت به سال قبل ابراز خرسندي كرد و گفت: تامين پنبه از داخل بخشي از مشكلات ما بخصوص در زمينه واردات را تعديل خواهد كرد.
مديرعامل يك شركت بازرگاني پنبه از ايران نيز با بيان آنكه چهار سال است از ازبكستان نخ و پنبه خريداري مي كند، افزود: كيفيت نخ و پنبه ازبكستان بسيار خوب است و توليدكنندگان نساجي ايران از پنبه اين كشور خوب استقبال مي كنند.
'ناصر بزرگ زاده'هدف از حضور در اين نمايشگاه را آشنايي با توانايي ها و دستاوردهاي ازبكستان در بخش صنعت نساجي عنوان كرد و افزود: در مذاكره با فعالان نساجي اين كشور، طرف هاي جديدي را براي همكاري جهت افزايش توليد نخ و پنبه يافته ايم و قرار است با آنها قراردادهاي جديد در بخش هاي مختلف منعقد كنيم.
ازبكستان از لحاظ صادرات پنبه در مقام سوم و از لحاظ توليد آن در مقام ششم در جهان قرار دارد.