خبر عمومی

ترانزيت حدود 4 ميليون تن انواع كالا از كشور

تاریخ :
به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، دكتر شهريار افندي‌زاده معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اعلام اين خبر افزود: در مدت زمان مذكور دربين مرزهاي كشور، بندرعباس با 41 درصد فعال‌ترين مرز كشور در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي پرويزخان، بازرگان، سرخس و باشماق به ترتيب با 14، 11، 6 و 4 درصد به عنوان فعال‌ترين مرزهاي كشور در ورود كالاهاي ترانزيت به شمار مي‌روند. نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت با بيان اين كه از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، يك ميليون و 123 هزار تن مواد نفتي و 2 ميليون و 735 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل مي‌دهند، افزود: عمده‌ترين كالاهاي غيرنفتي، مشتمل بر مواد سوختي، كالاهاي ساختماني، وسايل‌نقليه باري و مسافري، مواد غذايي و محصولات كشاورزي به ترتيب با 28، 7، 4 و 3 درصد است.
وي درخصوص عملكرد مرزهاي كشور در ترانزيت خروج كالا اظهار داشت: طي مدت مذكور بندر امام با 18 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي دوغارون با 13 درصد و بندرعباس و سرخس با 8 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
دكتر افندي‌زاده با اشاره به اين كه جريان ترانزيت كالا عمدتاً از مرزهاي شمالي و جنوبي كشور در حال شكل‌گيري است، خاطرنشان كرد: توجه همزمان به مبادي ورودي و خروجي كالا در شمال‌ - جنوب و شرق – غرب كشور كه تكميل‌كننده كريدورهاي بين‌المللي هستند، جايگاه ايران را در اين صنعت مستحكم مي‌كند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: وجود كشور تركيه در مرزهاي غربي كشور كه قاره آسيا را به اروپا متصل مي‌كند و همچنين كشورهايي مانند عراق، افغانستان، پاكستان و هند كه به ورود كالاهاي اوليه نيازمند هستند از پتانسيل‌هاي موجود در فعال‌كردن كريدور شرق به غرب كشور محسوب مي‌شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تقويت و توسعه زيرساخت را براي توسعه ترانزيت يادآور شد و اظهار داشت:
در راستاي توسعه زيرساخت‌ها در ساير بخش‌هاي ترانزيتي و حمل و نقلي، در حوزه زيرساخت حمل و نقل جاده اي، در سال‌جاري بيش از 800 ميليارد تومان اعتبار جهت نگهداري، بهسازي مطلوب راه‌ها به ويژه‌ راههاي ترانزيتي و شرياني از طريق سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و ادارات كل راه و ترابري استانها پيش‌بيني شده است كه صرف اين اعتبارات براي بهسازي و تجهيز راه‌ها، شرايط مناسبي را نسبت به گذشته در بخش جاده‌اي، براي ترانزيت مهيا مي‌كند.